بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

    اولین روش تنظیم کتاب های کتابخانه کنگره بر اساس اندازه بود. در این روش، کتاب ها پس از اندازه بر اساس شماره ثبت تقسیم فرعی می شدند.

   در سال 1812 میلادی برای اولین بار رده بندی موضوعی در کتابخانه کنگره مورد استفاده قرار گرفت. این رده بندی شامل 18 رده و اساس آن نظام مورد استفاده بنجامین فرانکلین در شرکت کتابخانه فیلادلفیا بود. فرانکلین رده بندی خود را بر اساس نظام های رده بندی فرانسیس بیکن و جان دالامبر ساخته بود.

 

اسلاید 2 :

 

   پس از آتش سوزی کتابخانه کنگره و خرید مجموعه توماس جفرسون توسط کنگره، نظام رده بندی جفرسون مبنای رده بندی کتاب های کتابخانه کنگره قرار گرفت. جفرسون این نظام را بر اساس نظام های بیکن/دالامبر طراحی کرده بود. نظام جفرسون با کمی اصلاحات تا اواخر قرن 19 در کتابخانه کنگره مورد استفاده قرار گرفت.

 

اسلاید 3 :

    تصویب قانون حق مولف در سال 1870 میلادی سیل عظیمی از کتب، جزوات، نقشه ها، تصاویر و ... را به کتابخانه سرازیر ساخت. در سال 1890 میلادی مجموعه کتابخانه کنگره از 7000 جلد به حدود یک ملیون جلد رسید. با افزایش چشمگیر مجموعه کتابخانه مشخص شد که نظام جفرسون دیگر جوابگو نیست و جابه جایی کتابخانه به ساختمان جدیدش این مسئله را بیشتر آشکار کرد.

اسلاید 4 :

 

   با توجه به گسترش مجموعه کتابخانه کنگره، اندیشه طراحی یک رده بندی جدید در سال 1870 شکل گرفت. و در سال 1900 میلادی تصمیم به توسعه آن گرفته شد.

 

    پس از بررسی رده بندی های موجود، رده بندی دهدهی دیویی، رده بندی گسترش پذیر کاتر و طرح هال،  هانسون و مارتل که ماموریت بررسی یک رده بندی جدید را برای کتابخانه کنگره بر عهده داشتند، طرح رده بندی گسترش پذیر کاتر را به عنوان مبنای گسترش رده بندی کتابخانه کنگره انتخاب کردند.

اسلاید 5 :

 

   رده Z، کتابشناسی و علوم کتابداری، اولین رده ای بود که برای گسترش انتخاب شد، زیرا این رده کلیه آثار کتابشناختی را که برای طرح رده بندی دوباره کتابخانه مورد نیاز بود در بر می گرفت. درسال 1898 میلادی مارتل اولین ویرایش رده Z را از روی ویرایش 7 رده بندی گسترش پذیر کاتر منتشر نمود.

 

اسلاید 6 :

   در سال 1901 میلادی تصمیم گرفته شد که با توجه به ماهیت مجموعه کتابخانه کنگره وویژگی های آن، برای کتابخانه یک رده بندی کاملا جدید طراحی شود. بنابراین، اگر چه رده بندی گسترش پذیر کاتر به عنوان مبنای توسعه رده Z در رده بندی کتابخانه کنگره مورد استفاده قرار گرفت، لیکن بیشتر رده های دیگر اساسا توسط کتابخانه کنگره طراحی شده است. با این وجود، تاثیر بسزای رده بندی کاتر در طرح رده بندی کتابخانه کنگره کاملا مشهود است.

}

اسلاید 7 :

 

   رده Z اولین رده ای بود که در سال 1898 میلادی توسط کتابخانه کنگره تهیه شد. انتشار فرانماهای انفرادی این رده بندی در سال 1901 با انتشار ردهE-F(تاریخ) آغاز گردید و تا سال 1948 میلادی تمام فرانماها به جز رده K( قانون) تکمیل و منتشر شد .

اسلاید 8 :

   فرانماهای رده بندی کتابخانه کنگره به صورت انفرادی زیر نظر متخصصان موضوعی که مستقلا بر روی هر کدام از این فرانماها کار می کنند تولید و اداره می شوند. بنابراین بر خلاف بیشتر نظام های رده بندی، رده بندی کتابخانه کنگره محصول یک مغز متفکر نبوده و کاری گروهی است. از این رو آن را "مجموعه ای هماهنگ از رده های تخصصی"می نامند.

اسلاید 9 :

 

   رده بندی کتابخانه کنگره شامل 21 رده است که در چندین جلد منتشر شده است. بعضی از رده های آن به علت طول فرانماهایشان در جلد های متعدد منتشر می شوند. هر کدام از فرانماهای انفرادی رده بندی شامل یک رده اصلی، یک رده فرعی و یا گروهی از رده های فرعی است.

 

اسلاید 10 :

   رده های اصلی با یک حرف بزرگ و رده های فرعی با دو یا سه حرف بزرگ نشان داده می شوند. تمام حروف الفبا به جزI ،O ،W، X وY در رده بندی کتابخانه کنگره مورد استفاده قرار گرفته اند. تقسیمات فرعی و گسترش های موضوعی رده های اصلی و فرعی با اعداد عربی
 1-9999 و گاها شماره های کاتر نشان داده می شوند.

}

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید