بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رشته تحصیلی دانش آموزان

  • هر كس در زندگي بارها دست به انتخاب مي‌زند. چرا كه انتخاب يكي از مهمترين فعاليت‌هاي انسان است. انسان با انتخاب‌هاي خود مسير زندگي‌اش را تعيين مي‌كند انسان آزاد آفريده شده است و به او اين اختيار داده شده است كه در بسياري از موارد آنچه را كه مناسب مي‌داند، برگزيند.به طور مثال كودك يا نوجوان از ميان همه دانش ‌آموزان يا اطرافيان خود تنها عده‌اي را به عنوان دوست خود انتخاب مي‌كند. او براي اين انتخاب دلايل و ملاك‌هاي مختلفي دارد. برخي وقتي راه يا چيزي را انتخاب كردند از كار خود راضي هستند و ديگران به دلايل مختلف انتخاب خود را نادرست مي‌دانند. موارد ديگري هم وجود دارند كه در آنها دست به انتخاب مي‌زنيم. انتخاب شغل ، انتخاب همسر ، انتخاب تيم ورزشي و ... از این دسته اند.

اسلاید 2 :

انتخاب رشته تحصيلي اهميت فراواني دارد

  • انتخاب رشته تحصيلي اهميت فراواني دارد زيرا انتخاب نادرست رشته تحصيلي سبب افت علمي كشور، تضييع منابع اقتصادي و انساني، بي تفاوتي و بي انگيزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعي و ايجاد اختلالات رواني در زندگي فردي و اجتماعي دانشجو مي گردد.

اسلاید 3 :

انتخاب رشته تحصيلي 
مقطع تحصيلي اول دبيرستان

  • انتخاب رشته تحصيلييکي از دغدغه هاي مهم دانش آموزان و والدين آن ها مي باشد زيرا انتخاب درست رشته تحصيلي يکي از دلايل موفقيت تحصيلي و شغلي دانش آموزان در آينده مي باشد
  • براي يک انتخاب رشته درست بايد ويژگي هاي خود دانش آموز از جملهميزان بهره هوشي، نمرات تحصيلي او ، تعيين نقاط قوت و ضعف او در دروس مختلف ، بررسي علايق و استعدادهاي او در زمينه رشته‌ها و مشاغل مورد بررســي قرار گيرد و والدين در اين زميـــنه مي توانند با دادن اطلاعات فراوان و واقعي و همچنين ايجاد روحيه عالي و اعتماد به نفس قوي در فرزند خود اين توانايي را در او به وجود بياورند تا بتواند بهترين رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند.

اسلاید 4 :

نکته مهم

  • در انتخاب رشته در دبيرستان علاقه و ميزان پيشرفت درسي و انگيزه خود جوش هر دانش آموز به درس هاي اصلي آن رشته تحصيلي است ، يعني دانش آموزان از خواندن و مطالعه درس هاي آن رشته شخصا لذت ببرد و احساس تسلط بر آن درس را در خود احساس کند.
  • رشته تحصيلي که مورد علاقه افراد نباشد باعث از بين رفتن بسياري از لذت ها و موفقيت ها در فرد مي شود و بسيار اتفاق افتاده است که دانش آموزان فعال و با استعداد به خاطر اينکه رشته تحصيلي مناسبي را در دبيرستان انتخاب نکردند در ادامه تحصيل و يا پيدا کردن شغل مرتبط با رشته خود ناکام ماندند.
  • شناخت رشته و سپس انتخاب رشته در هنگام انتخاب رشته تحصيلي بسيار مهم و موثر مي باشد و والدين ، دانش آموزان ، معلمان ، مشاوران و رسانه ها در شناخت و ارايه رشته هاي مختلف به دانش آموزان وظيفه سنگيني را بر عهده دارند.

اسلاید 5 :

داشتن علاقه

  • داشتن علاقهاز مهمترين مسائل انتخاب رشته تحصيلي مي باشد زيرا ميل و علاقه فرد به رشته مورد نظر باعث تلاش ، کوشش و صرف انرژي موثر مي شود.

اسلاید 6 :

شناخت رشته تحصيلي و عاقبت انديشي

  • يکي ديگر از عوامل مهم در انتخاب رشته شناخت رشته تحصيلي و عاقبت انديشي در انتخاب آناست .توانايي علمي و استعداد فرد و همخواني آن با رشته مورد نظر گاهي مورد علاقه دانش آموز نيست و دانش آموز براي انتخاب رشته بايد تمامي جوانب از جمله علاقه ، استعداد ، آينده آن را مدنظر قرار دهد.
  • در انتخاب رشته بايد شرايط و توان اقتصادي فرد با شرايط و هزينه هاي رشته مورد نظر همخواني داشته باشد و همچنين مراکز آموزش بايد قابل دسترسي باشند.

اسلاید 7 :

آیندۀ ی میهن اسلامی

در يک نگاه کلي مطالبی که بايد حول مساله انتخاب رشته تحصيلی و شغلي مد نظر قرار عبارتند از:

تمام انسان‏ها اغلب با شروع رشد و بالندگی ، دو نوع هدف را دنبال می‏کنند .
1- هدف فردی : اميال و آرزوهای فرد

2- هدف اجتماعی و آرمان‏گرايانه : در برگيرنده رشد و شکوفايی جامعه و خدمت به

مردم

فرد موفق کسی است که بتواندطوری اين دو هدف (فردی ـ اجتماعی) را ادغام کند که در نهايت نتيجه‏ای رضايت‏بخش به دست آيد.اين جاست که اهميّت بحث مشاوره تحصيلی ـ شغلی با توجه به اينکه تحصيلات، اساس و پايه اشتغال هر فرد در آينده اوست، خود را نشان می دهد.

اسلاید 8 :

  • در واقع عقيده ما بر اين است که اگر فرد امکان اين را نداشته باشد که با اطلاعات صحيح و دقيق، دست به انتخاب رشته بزند، بدين معناست که نمی تواند در آينده، شغل مناسبی داشته باشد .زيرا چنين فردی که نتوانسته شغل مناسبی برای خود انتخاب کنددر هدف اوّل (فردی) ضربه ديده و در ادامه، هدف دوم او (اجتماعی و آرمانی) نيز به مخاطره می‏افتد. لذا هرفردی بايد برای اجتناب از آسيب‏های روانی و مادّی انتخاب نادرست رشته تحصيلی وبدنبال آن آينده شغلی خود ، با رعايت يکسری موازين و اطلاعات دست به انتخاب رشته بزند؛زيرا در مراکز مشاوره به صورت تجربی ديده شده که افراد متعددی با شکايت از افسردگی مراجعه کرده اند ولی پس از بررسی ريشه‏ها و علل افسردگی ايشان پی برده‏ شده که اين شخص با داشتن تحصيلات عالی و شغل به ظاهر مناسب، دچار نوعی رکود ، سردرگمی شده و همين امر در دراز مدت باعث افسردگی وی شده فقط به اين دليل که به آن رشته و به آن شغل، علاقه نداشته است.

اسلاید 9 :

عواملی که در انتخاب رشته تحصيلی و شغل تايثر دارند.

  • 1.استعداد و علاقه افراد.
  • 2. حساسيت خانواده و اطرافيان وی
  • 3. انتظارات فرد از زندگي آينده از نظر سطح درآمد ،جايگاه اجتماعی و...
  • 4. توانايي تحمل مشكلات
  • 5. نياز جامعه
  • 6.ميزان رعايت احکام الهی و عرف در آن شغل
  • 7 حال که دانستيد عوامل متفاوتي ممکن است بر نگاه ما به آينده شغلي تاثير گذار باشد با يد بگوييم که وضعيت کنوني جوامع براثر تاثيرات تکنولوژي هاي جديد به گونه اي است که باعث شده روان شناسی بر بسياری از وجوه زندگی بشر اثر گذارد و شايد بشود گفت که کاربرد آن در همه جنبه های زندگی افراد گسترده شده است .گرچه همه حوزه هاي روان شناسي در کشورمان فعال نيست اما بايد بگوييم که بازار کار براي رشته هاي موجود نيز به گونه اي است که شما بخواهيد في نفسه از آن به عنوان يکي از رشته هاي تا مين کننده آينده شغلي نام ببريد.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید