بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه: نگاهی به تاریخچه رنگرزی

شناخت انسان از رنگ حداقل به سه تا چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

انسانهای اولیه «پس از تهیه لباس، از خاك‌های رنگین یا عصاره گیاهان و میوه‌ها موادی به دست آوردند و جامه‌ها را با آن رنگ كردند و به این ترتیب لباس رنگی مخصوص برای فرمانروایان درست شد و هنر رنگرزی نیز در خدمت بشر قرار گرفت.» رنگرزی، یکی از هنرهای باستانی می‌باشد.

اسلاید 2 :

از همان ابتدای که انسان به خواص گیاهان و کانی ها پی برد با استفاد از رنگ دانه‌های موجود در طبیت مانند پوست گرد،، خاک رس و غیر برای مشخص کردن رتبه و مقام خود به وسیله رنگ به دیگران اعلام موقعیت مینمود که از چه گروهی هستم و در جنگها بسیار کاربرد داشته است .

رنگ و رنگرزی نه تنها در ایران بلکه در هند و چین و مصر دارای پیشینه ای بسیار طولانی است. رنگرزی در ایران سابقه ای دیرینه دارد. پیش از اسلام به خصوص در دوره ساسانی، رنگرزان از احترام خاصی برخوردار بوده اند.

اسلاید 3 :

رنگرزی سنتی:

در شیراز و برخی دیگر از شهرهای استان فارس، کارگاههای متعدد رنگرزی با مواد ملونه طبیعی (گیاهی) وجود دارد که در این کارگاهها با بهره گیری از مواد رنگزایی همچون نیل، اسپرک، خوشک، روناس و ... و استفاده از دندانه هایی نظیر زاج سفید، زاج سیاه و زاج سبز، اقدام به رنگرزی خامه و ابریشم می کنند.

اسلاید 4 :

نحوه ی رنگرزی

بعد از تابیده شدن کلاف های پشمی و ابریشمی مرغوب,شروع به رنگرزی می کنند.

رنگرزی به دو صورت انجام می گیرد: 1-توسط مواد طبیعی(گیاهی,حیوانی) 2-شیمیایی.

الیاف رنگ شده با مواد طبیعی لطیف تر و شفاف تر از الیاف رنگ شده با مواد شیمیایی است.

. رنگ هایی مانند دانه قرمز,روناس,پوست گردو,پوست انار,نیل و اسپرک از جمله رنگ های طبیعی هستند. رنگرزی با مواد طبیعی به دو صورت حمام آب گرم و ولرم انجام می گیرد.به ترتیبی که الیاف را به مدت یک شبانه روز در محلول زاج سفید یا سولفات آلومینیوم قرار می دهند. این مواد خاصیت چسبندگی مولکولی دارند و باعث می شود که رنگ در الیاف ثبات بیشتری داشته باشد. بعد الیاف را با آب تمیز می شویند تا آماده رنگرزی شود. برای رنگرزی کلاف های پشمی یا ابریشمی را در حمام رنگ وارد می کنند و به مدت زیادی حرارت می دهند تا رنگ ها جذب الیاف شوند و هر چند دقیقه یک بار کلاف داخل حمام را تکان می دهند تا همه جای الیاف رنگ را مساوی و یکنواخت به خود بگیرد. در پایان کار, کلاف های رنگ شده را آب کشیده و خشک می کنند. رنگرزی شیمیایی به صورت حمام آب گرم و با استفاده از رنگهای شیمیایی که محصول دست بشر بوده و از سه طیف اصلی رنگ یعنی  ابی, قرمز و زرد تشکیل می شود انجام می گیرد.

سایر مراحل رنگرزی شیمیایی مشابه رنگرزی طبیعی است با این تفاوت که به جای استفاده از رنگ های طبیعی وسولفات آلومینیوم  از رنگ های شیمیایی و مصنوعی استفاده می شود. پس از اتمام رنگرزی کلا ف ها تبد یل به گلوله نخ می شود.

اسلاید 5 :

لوازم کار:

1-انواع رنگ های طبیعی و شیمیایی

2-کلاف پشم یا دوک نخ یا پارچه های فاستونی و غیر فاستونی

3-صافی:ظرفی بزرگ دارای سوراخ های بسیار که جهت کشیدن مواد اولیه از دیگ استفاده می شود.

4-خامه رنگرزی شده:یک لا از پشم نو و تازهدر یافت قالی و قالیچه دستباف، گلیم، کبه و جاجیم

5-دیگ جوش:در دو نوع صنعتی و سنتی

6-کفگیرک:چوب دراز و بلند جهت هم زدن مواد

7-چوب دندانه دار:جهت فیکس کردن رنگ روی نخَ

8-دستگاه رنگرزی/ اتو کلاو:یک سیستم تماما اتوماتیک جهت رنگرزی صنعتی

9-دستگاه خشک کن

اسلاید 6 :

پیشنهادات جهت بهبود فرایند رنگرزی:

بررسی اثر نمک بر جذب رنگهای مستقیم بر روی پنبه .

تئوری آزمایش : پنبه و رنگ مستقیم هر دو در آب بارهای منفی دارند بنا بر این جاذبه ای برای مولکول رنگ وجود ندارد که به سمت لیف برود و برای حل این مشکل باید بار پنبه را خنثی کرد تا جذب رنگ بیشتر گردد .

نمک در آب تبدیل به Na +  و Cl -  میشود  Na+   ، اثر منفی لیف را خنثی میکند .

 

اسلاید 7 :

ارتباط این صنعت با صنایع دیگر:

نساجی و بافندگی در هر منطقه نشان از وجود الیاف خود رنگ و یا رنگ شده دارد و در هر جا اثر از نساجی باشد رنگرزی هم انجام می‌شده است

اسلاید 8 :

مشکلات این صنعت در ایران:

واردات ماشين آلات رنگرزاز دیگر کشورها

واردات انبوه محصول نهایی از دیگر کشور ها همچون چین و آلمان

رنگ های وارداتی غیر استاندارد و کاهش کیفیت محصول نهایی

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید