بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

روان‏شناسى تربيتى يا روان‏شناسى پرورشى شاخه‏اى از علم روان‏شناسى است كه يافته‏هاى اين علم را در خدمت معلمان قرار مى‏دهد. روان‏شناسى، علم مطالعه اعمال و انديشه‏هاى افراد است؛ روان‏شناسى تربيتى علم مطالعه اعمال و انديشه‏هاى افراد در ارتباط با مسائل آموزش و پرورش است.

اسلاید 2 :

روان‏شناسى تربيتى بيش از هر چيز ديگر معلمان را با ماهيت يادگيرى دانش‏آموزان آشنا مى‏كند و روشها و فنون مؤثر هدايت يادگيرى، يعنى آموزش، را در اختيار آنان مى‏گذارد. دليل تأكيد زياد روان‏شناسى تربيتى بر يادگيرى و آموزش اين است كه اين دو جريان هسته اصلى فعاليتهاى معلمان و مدارس را تشكيل مى‏دهند.

اسلاید 3 :

آموزش كار اصلى معلم است. آموزش، به فعاليتهاى از پيش طرح‏ريزى شده‏اى گفته مى‏شود كه‏ با هدف ايجاد يادگيرى در دانش‏آموزان يا دانشجويان بين معلم و يك يا چند دانش‏آموز به صورت كنش متقابل يا رابطه دو جانبه انجام مى‏شود.

اسلاید 4 :

لذا ويژگى مهم و امتياز عمده آموزش رو در روى كلاسى همين كنش متقابل آن است. با اين حال، آموزش، تنها به آموزش كلاسى محدود نمى‏شود و ساير شيوه‏هاى آموزشى از جمله آموزش راديويى، آموزش تلويزيونى، آموزش از روى كتاب، يا آموزش مكاتبه‏اى نيز در رديف فعاليتهاى آموزشى قرار دارند.

اسلاید 5 :

منظور ما از آموزش همان آموزش رو در روى كلاسى است كه متداولترين و مؤثرترين شيوه آموزشى در سراسر جهان است.

اسلاید 6 :

تهيه و تدوين هدفهاى آموزشى اولين مرحله از مراحل فعاليتهاى آموزشى معلم است. در اين مرحله است كه معلم تصميم مى‏گيرد چه درس بدهد و در نتيجه آموزش، از دانش‏آموزان خود چه انتظاراتى داشته باشد.

اسلاید 7 :

يكى از متخصصان آموزش و پرورش به نام رالف تايلر (1970) در كتاب خود به نام اصول ‏رالف‏تايلر. اصول اساسى برنامه‏ريزى تحصيلى، ترجمه تقى‏پور ظهير (تهران، انتشارات ابوريحان، 1358 اساسى برنامه‏ريزى تحصيلى، براى گزينش هدفهاى آموزشى طرح هفت مرحله‏اى زير را پيشنهاد كرده است:

اسلاید 8 :

سه اصل انتخاب هدفهاى كلى عبارت‏اند از: 1. نيازهاى فراگيران 2. نيازهاى جامعه 3. نظر متخصصان موضوعهاى درسى. منظور اين است كه برنامه‏ريزان و هدف نويسان آموزش و پرورش، هم بايد نيازهاى فراگيران را در نظر بگيرند، هم احتياجات جامعه را تأمين كنند.

اسلاید 9 :

هدفهاى انتخاب شده از اصول سه گانه بالا، هدفهايى كلى و موقتى هستند كه بايد از دو صافى فلسفه آموزش و پرورش و روان‏شناسى پرورشى و يادگيرى بگذرند تا به صورت هدفهاى قطعى قابل تجزيه و تبديل به هدفهاى دقيق آموزشى در آيند.

اسلاید 10 :

هدفهاى آموزشى قصد و منظور معلم را از آموزش مطالب مختلف نشان مى‏دهند.
فعاليتهاي معلم
فعاليتهاي دانش آموزان
عنوان درس
يادگيري دانش آموزان

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید