بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

یادگیری از طریق همیاری از طرف «جان دیویی» مطرح شد که یکی از بحث های دائمی در آموزش است . اساس روش تدریس مبتنی بر همیاری در یادگیری است . پژوهشگران حوزه ي روش تدریس مبتنی بر همیاری بر این باورند که یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعّالیّت یادگیری برای رسیدن به مرحله ی تولید اندیشه واطّلاعات ، حیاتی است . این نوع یادگیری مسئولیت را بر دوش دانش آموزان قرار می دهد وآنان را در فرآیند یادگیری درگیر می نماید پایه و اساس یادگیری ازطریق همیاری ، تشکیل تیم های یادگیری است (این روش سبب جلوگیری از گوشه گیری ، از خود بیگانگی ، بی هدفی و ناراحتی درفعّالیّت های جمعی می گردد وسبب بالا رفتن حس اعتماد به نفس شده و روابط بین فردی دانش آموزان را بهبود می بخشد.) در این روش از دانش آموزان انتظار می رود با یک دیگر به تعامل و تشریک مساعی پرداخته پیشرفت تحصیلی ومسئولیت یادگیری یک دیگر را برعهده گیرند .

اسلاید 2 :

دانش آموزان هم به نوبه ی خود انتظار دارند گروهی که در آن فعّالیّت می کنند به موفّقیّت دست یابد و افرادی که در گروه شرکت می جویند به هر طریقی گروه را در دست یابی به موفّقیّت یاری رسانند .

روش تدریس همیاری برای آموزش دروس گوناگون با موضوعات درسی متفاوت، مناسب است . دروسی که محتوا و مسايل موضوعی و یا نظری دارند ، از طریق روش همیاری قابل تدريس اند که در این جا به یکی از آن ها یعنی روش تدریس اعضای تیم که کاربرد بیشتری در تدریس دارد می پردازیم .

«روش تدریس اعضای تیم» بر د وفرضیه استوار است: اولین فرضیه این است که هر یک ازشرکت کنندگان قسمت متفاوتی ازموضوع درس راکه قرار است همه یاد بگیرند می خواند . دومین فرضیه این است که هر فراگیرمی تواند به اعضای تیم خود درس بدهد . بنابراین هر عضو هم به عنوان معلّم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند.در این الگو به جای این که ابتدا معلّم تدریس کند ،فراگیران نقش معلّم را ایفا می کنند و تدریس توسط «اعضای تیم فراگیران» انجام می شود و پس از آن معلّم توضیحات ضروری وتکمیلی را برای آنان ارائه می دهد .

اسلاید 3 :

فعّاليّت معلّم:

  • گروه بندی دانش آموزان در گروه های 5-4 نفری و اختصاص شماره های 3،2،1، و...به گروه ها
  • تدریس قوانینی که گروه ها ملزم به رعایت آنها هستند ؛مانند یادداشت برداری، بحث وگفت و گو به طور آهسته ،زمان بندی هر مرحله و...
  • تقسیم متن درس به بخش های مستقل وتقریباً مساوی
  • تعیین یک بخش از موضوع جهت مطالعه ی فردی برای هر فراگیر

فعّاليّت دانش آموزان:

  • مطالعه ی بخش اختصاص داده شده به هر شماره به صورت فردی
  • یادداشت برداری وخلاصه نویسی متن اختصاصی

اسلاید 4 :

فعّاليّت معلّم

  • هدایت دانش آموزان برای حضور در گروه های جدید
  • کنترل کلاس وبرقراری آرامش
  • نظارت براجرای فعّالیّت های گروه ها

فعّاليّت دانش آموزان:

  • تشکیل گروه های هم شماره
  • تدریس هریک از دانش آموزان برای اعضای گروه جدید
  • بحث وتبادل نظر بین اعضای تیم جدید ونتیجه کیری
  • تشکیل گروه های اولیه (برگشت به گروه اولیه)
  • تدریس قسمت های مختلف برای گروه

اسلاید 5 :

فعّاليّت معلّم:

طراحی سؤال های آزمون

ارائه سؤال ها و برگزاری آزمون

تعیین زمان مناسب برای پاسخ گویی به سؤال

ارائه ی کلید سؤال ها

ارزیابی از تدریس در گروه ها

فعّاليّت دانش آموزان:

پاسخ گویی به سؤال های طراحی شده

تصحیح پاسخ نامه ی خود (خود ارزیابی)

محاسبه و معدل گیری از نمرات فردی و گروهی

اسلاید 6 :

مرحله ی چهارم : نقد و بررسی

فعّالیّت معلّم

بررسی وضعیت نمرات فردی وگروهی دانش آموزان

کمک به گروه ها برای پیدا کردن مشکلات اعضای گروه ورفع آن

فعّالیّت دانش آموزان

بررسی وضعیت نمرات فردی وگروهی خود

برطرف نمودن مشکلات احتمالی خود ویا اعضای گروه در ارتباط با قسمت های مختلف درس

نقد وبررسی کیفیّت اجرای اعضای تیم

اسلاید 7 :

مرحله ی پنجم :جمع بندی

فعّالیّت معلّم

  • انتخاب یک نفر از هر گروه به صورت تصادفی یا انتخابی برای تدریس قسمت های مختلف
  • هدایت و رهبری بحث گروهی
  • اختصاص فرصت کافی برای پرسش و پاسخ
  • ارائه ي توضیحات تکمیلی

فعّالیّت دانش آموزان

  • تدریس توسط دانش آموزان منتخب یا داوطلب برای کلاس
  • پرسش و بحث گروهی

اسلاید 8 :

نمونه تدريس ( 1)علوم اول راهنمایی موضوع دنیای گیاهان

معلّم علوم برای تدریس انواع گیاهان متن را به 4 بخش تقسیم می کند وگروه های 4 نفره تشکیل می دهد . به هر فرد در گروه یک شماره از (1 تا 4) اختصاص می دهد وروی تابلوی کلاس می نویسد شماره ها ی 1: خزه ها شماره های 2 :سرخس ها شماره های 3: بازدانه ها شماره های 4: نهان دانه ها

معلّم برای شروع درس تعداد زیادی عکس درباره ی گیاهان مختلف به دانش آموزان نشان می دهد و درباره ی گیاهان مختلف به دانش آموزان نشان می دهد و درباره ی گوناگونی زیستی گیاهان دنیا وچگونگی طبقه بندی آن ها صحبت می کند .

درمرحله ی بعد معلّم ازشماره های 1 هرگروه می خواهد درباره ی «خزه ها» ، شماره های 2 درباره ی «سرخس ها» ، شماره های 3 درباره ی «بازدانه ها» و شماره های 4 درباره ی «نهان دانه ها» در مدت 5 دقیقه به مطالعه فردی ازروی کتاب بپردازند سپس از شماره های تمام گروه ها می خواهد گرد هم آمده

اسلاید 9 :

یک گروه را تشکیل دهند ودرباره ی خزه ها با یکدیگر به مشورت و هم فکری و بحث بپردازند واین کار را برای شماره های دیگر نیز انجام می دهد .(زمان 5 دقیقه) پس از گذشت این مدت زمان ، از دانش آموزان می خواهد به گروه اصلی خود برگردند وهرفرد ، قسمت مربوط به خود را برای گروه تدریس نماید .معلّم در این مرحله بین گروه ها حضور داشته وبر عملکرد اعضا نظارت می کند .در مرحله ی بعد ،4 نفر از 4 گروه مختلف را به صورت انتخابی یا داوطلبانه می خواهد تا درباره ی مفاهیم مختلف موضوع مورد تدریس به ترتیب صحبت کرده وتوضیحات تکمیلی را خودش در اختیار دانش آموزان قرار می دهد .درپایان از گروه ها می خواهد عملکرد گروه تدریس کننده را مورد بررسی و نقد قرار داده و با هم فکری آنان نمره ای برای هر فرد وگروه در نظر می گیرد .

نمونه تدریسی که ارائه گردید براساس الگوی تدریس اعضای تیم طراحی شده است.

 

اسلاید 10 :

قسمت اول برای نفرات اول هر گروه ،قسمت دوم برای نفرات دوم و... هریک از افراد به صورت انفرادی به مطالعه ی متن مربوط به خود می پردازد وخود را برای تدریس به دیگران آماده می کند نمودارها، نقشه ها وتصاویر کتاب در تدریس به او کمک می کند .در این روش معلم نقش راهنما را داشته و فقط سؤال های مربوط به متن درس را تهیه نموده در اختیار فراگیران قرار می دهد تا نمرات فردی و تیمی از نتایج آن به دست آید .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید