بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

زالو چیست؟


کرم حلقوی است که بدنش از 34 بخش تشکیل شده است. 3 فک یا دندان دارد که شبیه Y است و هنگام چسبیدن به بدن، آنها را وارد پوست می کند که سوزش و درد نسبتا شدیدی دارد که چند دقیقه طول می کشد. هر زالو دارای اندامهای جنسی نر و ماده است اما برای جفتگیری دو زالو به هم می چسبند. هر زالو بعد از 1-2 بار تولید مثل می میرند.

اسلاید 2 :

نحوه نگهداری زالو:

بهترین دما برای نگهداری زالو، حرارت بین 4-10 درجه است. نگهداری زالو در آب، برای مدت طولانی مطلوب نیست و اگر در خاک مرطوب و تمیز باشند که نسیم خنک و سرد بر آن بوزد شاداب و سرحال  می مانند. زالوها معمولا نیاز به تغذیه ندارند و می توانند ازخاک مرطوب، مواد غذایی لازم را جذب نمایند.

—

اسلاید 3 :


  بهترین نوع زالو:

متوسط الاندازه با سر بزرگ که رنگ آن ماشی که بالای آن به سبز بزند و دو خط زرنیخی طولانی بر پشت آن باشد و در آب برکه های خزه دار که محل زیست قورباغه باشد صید شود.

اسلاید 4 :

انواع مناسب زالودرمانی:

—زالوی سرخ مایل به زرد و دارای پهلوی مستدیر

—زالوی جگری رنگ

—زالوهایی که شبیه ملخهای ریز هستند.

—زالوهایی که شبیه دم موش هستند.

—زالوهای باریک و سر کوچک

—زالوهای شکم قرمز به ویژه اگر در آب جاری باشند بهتر از زالوهای پشت سبز هستند.

—

اسلاید 5 :

انواع زالوهای سمی و غیر قابل استفاده:

—زالوی مزغب (پشم دار)

— دارای خطوط لاجوردی

—رنگ بوقلمون

—شبیه مار ماهی و آنچه در گودالهای ردی رشد کرده باشد.

نکته: استفاده از زالوهای سمی باعث ایجاد اورام، غشی، نزف الدم، حمی، استرخاء و قروح ردیه می شود.

اسلاید 6 :

موارد استفاده از زالو:

—هنگامی که احتیاج به تنقیه عضوی خاص باشد اما به دلیل مانعی داخل یا خارج آن عضو( کوچکی اندام یا عاری بودن از گوشت) نتوان روی آن محجمه گذاشت.

—در زنان و بچه ها و کسانی که تحمل تیغ را ندارند.

—بیماریهای مزمن پوستی مانند سعفه و قوبا و جرب.

اسلاید 7 :

برتری زالو بر حجامت:

—زالو خون را بیشتر از حجامت از عمق و باطن عضو جذب می کند به همین دلیل در اکثر مواقع بعد از جدا شدن زالو خونریزی همچنان ادامه دارد و هر چه آن موضع را پاک نمایند خونریزی بیشتر می شود.

نکته:

بهتر است زالو را در مواضع حجامت قرار داد تا اگر خروج خون کم صورت گیرد یا در حد انتظار نباشد بتوان روی آن محجمه (ناری یا غیرناری) قرار داد و خون کشید.

—

اسلاید 8 :

آماده کردن زالو برای استفاده:

یک روز قبل از استفاده آنها را صید کرده و در ظرفی سرازیر نگه دارند تا هر چه در شکم دارند قی کنند. بعد آنها را در ظرف بزرگ آب شیرین بیاندازند تا قدری حرکت کنند و هر کدام را که سریعتر حرکت می کند را انتخاب کرده و مقداری از خون گوسفند یا بز به آن دهند تا بخورد. سپس لزوجات آن را با اسفنج یا پارچه زبری پاک کنند تا آماده چسبیدن به عضو گردد. حال عضو مورد نظر را با آب و نمک بشویند و بمالند تا سرخ گردد و زالو بر آن بچسبانند.

اسلاید 9 :

اگر زالو زود نچسبد مقداری گل سرشوی یا لجن کنار حوضها و یا کمی خون بر آن بمالند تا بچسبد. پس از ممتلی شدن خود به خود می افتد ولی اگر لازم باشد قبل از آنکه خود جدا شود آن را جدا کنند مقداری نمک یا خاکستر یا بوره یا پارچه کتان سوخته و یا پشم و اسفنج محرق بر آن بپاشند که زود جدا گردد. بعد از جدا شدن با محجمه آن موضع را بادکش کنند تا قدری دیگر خون از آن جا برآید و یا اینکه بگذارند همچنان خون آید تا خود به خود بند آید. اگر بلافاصله بعد از جدا شدن زالو خون را بند آورند موجب خارش و تورم می شود.

اسلاید 10 :

—اگر خونریزی شدید بوده و برای جلوگیری از ضعف، خواهند آن را بند آورند باید از داروهای حابس مانند مازوی سوخته سوده یا آهک یا خاکستر یا خزف سوده یا زردچوبه محترق یا کهربا سوده بر آن بپاشند. تار عنکبوت که در آن بچه عنکبوت نباشد نیز مفید است.

—از رسیدن آب سرد و هوای سرد بر موضع زالو باید ممانعت گردد زیرا موجب خارش و تورم و گاهی قرحه می شود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید