بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در ابتدا بايد بدانيد كه "زبان نرم افزار بر پايه جبر بولي مي باشد. با عملگرهاي بولي امكان جستجوي ترکيببي چند واژه با هم فراهم مي شود.

اين عملگر ها عبارتند از :

(*) AND

(+) OR

(^) NOT

($) DOLLAR

اسلاید 2 :

،و(*) AND

—با استفاده از اين عملگر كه با قرار دادن علامت * (star) بين دو واژه ” الف“ و ”ب“  صورت مي گيرد، رکوردهايي بازيــابي مي شود که در آن الــزاما دو واژه ” الف“ و ”ب“ وجود داشته باشد. به عبارت ديگر اين عملگر جستجوي شما را محدودتر مي كند.   ( تصوير زير نحوه عمل آن را نشان مي دهد)

اسلاید 3 :

مثال زير چگونگي استفاده از اين عملگر را در سيستم جستجوي نرم افزار را به شما نشان مي دهد.

از منوي جستجو گزينه" جستجوي پيشرفته فارسي2" را انتخاب مي نماييم

اسلاید 4 :

وارد صفحه جستجوي منابع فارسي مي شويم. فرض كنيد به دنبال كتاب " فناوري اطلاعات" نوشته عليرضا مقدسي هستيم. می توانیم با استفاده از عملگر "و" يا همان AND و گذاشتن علامت ستاره * در بين واژه هاي مورد نظر خود، جستجو را محدود کرده و در نتیجه کتاب دلخواه خود را به راحتی بازیابی کنیم (در ‌تصويربالا اين كار صورت گرفته است.)

اسلاید 5 :

،يا(+) OR

استفاده از اين عملگر دامنه جستجوي ما را بسط ميدهد و جستجوي ما نتايج بيشتري را در برخواهد داشت. بنابراين با قرار دادن علامت + (plus) بين دو واژه ”الف“ و ”ب“ رکوردهايي بازيابي خواهد شد که در آنها واژه ”الف“ يا ”ب“ وجود داشته باشد.( تصوير زير نحوه عمل آن را نشان مي دهد)

مي بينيد كه اين عملگر سبب مي شود مداركي بازيابي شوند كه هم دربردارنده A و هم در بردارنده B هستند.  همچنین  تمام مدارکی كه A , B  را با هم در بردارد. پس از دانستن چگونگي عمل اين عملگر، با يك مثال اين كاركرد را در سيستم جستجوي نرم افزار كتابخانه نيز مي آموزيم.

اسلاید 6 :

فرض كنيد كه به دنبال منابعي هستيد كه در عنوان آنها يكي از واژه هاي " روش تحقيق" يا " پژوهش" به كار رفته است. در اين صورت با عملگر " يا" مي توانيد تمامی اين منابع را بازيابي كنيد. (‌تصوير بالا)

اسلاید 7 :

 ،بجز(^) NOT

اين عملگر نيز سبب محدودتر كردن جستجو مي شود،‌ به نحوي كه  با قرار دادن علامت (^) NOT بين دو واژه ”الف“ و ”ب“ رکوردهايي بازيابي خواهد شد که در آنها الزاماً واژه ”الف“ وجود داشته باشد و واژه ”ب“ وجود نداشته باشد. ( تصوير زير نحوه عمل اين عملكرد را نشان مي دهد)

اسلاید 8 :

فرض كنيد به دنبال منابعي هستيد كه در مورد روش تحقيق هستند اما تمايل نداريد كه  موضوع مطالعه را نيز در برداشته باشد. با اين عملگر مي توانيد اين جستجو را انجام دهيد. در تصوير بالا اين جستجو انجام شده است و تعداد 40 مدرك بازيابي شده است.

اسلاید 9 :

، بريده نويسي($) DOLLAR

در اين شيوه با قرار دادن علامت $ در انتهاي یک واژه  تمامی کلماتي که با این واژه شروع مي شود بازيابي خواهد شد.

این عملگر برای استفاده در مورادی است که از املای صحیح واژه خود آگاهی ندارید. به عنوان مثال نمي دانيم  به صورت مفرد است يا جمع، متصل است يا جدا از هم؛ و ... در اين موارد مي توانيم از اين عملگر استفاده نماييم.

اسلاید 10 :

تصور كنيد به دنبال واژه هايي هستيم با واژه ”پژوهش“ شروع شده باشد، يعني مي خواهيم در جستجوي ما " پژوهش"، "پژوهشي"، "پژوهشها"، "پژوهشهاي" و ساير واژه هاي در بردارنده "پژوهش" وجود داشته باشند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید