بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—هند داراي چندين زبان و لهجه و گويش است خط و زبان اوليه آنها سانسكريت است كه كتابهاي زيادي به اين زبان وجود دارد.

—مهمترين زبان عصر حاضر هند زبان اردو است كه تشكيل شده است از لغات فارسي – عربي و تركي و انگليسي و لغات محلي .كلمه هند از نام بومي سيندهو كه نام يك رودخانه بومي هند است و ايرانيها سيندهو را به هندو بدل كردند و هند را به نام هندوستان يهني سرزمين رودخانه ها خواندن از اين كلمه يونانيها كلمه اينديا را بكار بردند.

—

اسلاید 2 :

در هند دو آئین تاریخی وجود دارد ، بودا و هندو

بودا : توسط یک شاهزاده نپالی با افکار فلسفی خاص در 560 ق.م. پایه گذاری میشود . بودا معتقد است که برای پیشرفت بایستی پیش از آنکه مشکلات را در محیط بیرونی حل کنیم ، می بایست به حل مشکلات درون خود بپردازیم .

به همین خاطر به فضاهای خلوتی برای عبادت احتیاج داریم . این فضاهای خلوت در سالهای اولیه گسترش بودیسم که تعداد پیروان آن اندک است ، غارها میباشد ، مکانی که امکان خلوت بودائیان را فراهم میکند . اما در سالهای بعد غارها کفاف عبادت همه بودائیان را نمی دهد ، به همین خاطر احتیاج به تعداد بیشتری معبد است که این معابد را با استفاده از توده های حجیم سنگی بوجود می آورند . این توده های حجیم در واقع الگوهایی هستند از غارهای اولیه و یا به عبارتی ، در معابد بودایی تلاش شده که فضای خلوت و ساکت غار ، مجددا ً تکرار شود .

اسلاید 3 :

—هند تمدني به قدمت ايران و مصر و بين النهرين دارد چهار مركز مهم تمدن باستاني هند شامل:

—1-  موهنجودارو در هزاره سوم ق م – 2- هاراپا با فاصله كوتاهي بعد از تمدن موهنجودارو و در هزاره دوم ق م 3- لوتال هزاره دوم ق م 4- چان مودارو هزاره دوم ق م .

—

—

اسلاید 4 :

—تمدن موهنجودارو در شمال غربي هند يعني پاكستان قرار گرفته و هاراپا در پنجاب غربي واقع شده است و اين دو شهر با وجود فاصله زيادي كه از هم دارند تمدن نزديك به همي دارند و اين تمدن ها قبل از ورود آريائيها به هند است.

—موهنجودارو و هاراپا از نظر معماري براي ساختن خانه هاي خود از خشت پخته و نيز از مصالح چوب براي پلكان و كف و بام  خانه ها استفاده كرده اند و در اين دو شهر حمامهاي عمومي ،فاضلاب و مغازه هاي متصل به منازل ساخته اند و خيابانهاي  پهن و كوچه هاي بطور عمودي به يكديگر ساخته شده و خانه ها اغلب چهارگوش و اطراف آنرا حياط فرا گرفته و تكدن موهنجودارو بعدها بر اثر طغيان رود گنگ از بين رفته و لايه هايي ازشن و ماسه خانه ها را پرُ كرده است.

—

اسلاید 5 :

—آثار هنري در سند به پنچ دسته تقسيم مي شود :

—1- ظرفهاي سفالين يا سفالينه هاي منقوش

— 2- پيكره هاي سفالين كوچك اندام و بت هاي گلي

—3- مهرهاي مسطح چند ضلعي

— 4- مفرغينها

— 5- مجسمه هاي سنگي با نقوش برجسته.

—

اسلاید 6 :

—وسايل و اشياء سفالين شامل سبوها و شكسته هايي از كاسه و ظروف ديگر به رنگ سرخ روشن و نخودي به ابعاد كوچكتا بزرگ، و ظروف بزرگ غالباً براي ذخيره آذوقه بوده است و نقوش روي زمينه هاي سرخ روشن و نخودي غالباً هندسي بارنگ سياه بصورت دواير متقاطع و نقش درخت و گاه پرندگان و جانوران و انسان هم ديده شده اند و بعضي از اين سفالها با چرخ كوزه گري ساخته شده است كه در زمان خودش ممتاز بوده است .پيكرهاي سفالين چند نوع هستند بعضي ها احتمالاً اسباب بازي كودكان بوده مثل گاوهاي كوهان دار كوچك با ارابه هاي گلي و ميمونها كه با ريسماني به زمين كشيده مي شدند.

—

اسلاید 7 :

—مجسمه ها : مجسمه ها كه در ابعاد كوچكتر ساخته مي شد و بهترين نمونه اين مجسمه ها مردي است با ريش بلند كه از سنگ آهك ساخته شده و شبيه به مجسمه هاي سومري است و لباس يكره سنگي منقوش به گل سه پر است.

—

اسلاید 8 :

اهميت تمدن موهنجودارو:

 

—تاريخ نشان داده زماني كه خئوپس اولين هرم بزرگ را در مصر  مي ساخت موهنجودارو دورة ترقي خود را طي مي كرد و با  سومر و بابل روابط بازرگاني و مذهبي و هنري داشته و دليل  وجود اين روابط مهره هاي مشابهي است كه در موهنجودارو و  سومر پيدا شده و همچنين در خرابهاي بابل مهره هاي گلي بدست آمده كه به نظر" رجان مارشال "در حدود هزاره دوم ق م از موهنجودارو به بين النهرين آورده شدند بعضي از پژوهشگران عقيده دارند كه اين تمدن شگفت انگيز از تمدن سومري اقتباس شده و برخي ديگر معتقد هستند كه سومريان فرهنگ خودشان را از هند گرفته اند"وولي" هردو تمدن سومري و هند باستان را از يك اصل و يك فرهنگ مي داند به هرحال نتيجه مي گيريم كه در آغاز هزاره سوم ق م تمدن سند از فرهنگ بابلي جلوتر و شكوفاتر بوده است .

—

اسلاید 9 :

—هند را به دوره هاي مختلف تقسيم مي كنند

1- دوران دراويدها

2- دوره ودائي كه 1500 ق م تا 800 ق م  3- دوره برهمن

4-    عصر فلسفي كه از 500 تا 100 ق م

5-    احياء هندوئيزم و عقيده بر پيدايش مظاهر الهي 100 ق م تا 500 ميلادي

 6- دوره اسلامي قرن 16 ميلادي

 7- دوره استعمار و مسيحيت.

—

اسلاید 10 :

—1-   دوره دراويدها : كه ارواح كوه ،درخت و ستاره و سگ ومار واژدها را مي پرستيدند و مار در بين اين مردم مظهر ظهور و نيروي توليد مي دانستند و جنبه الوهيت داشته است. 

—

—2-   دوران ودائي : قديمي ترين خدايان ودائي نيروها و عناصر موجود در طبيعت بوده مثل آسمان و خورشيد و زمين و آتش و نور وباد و آب و...

ودا به معني دانش است و از كلمه ويده مشتق شده است يعني دانش مقدس ،دعاها و وردها و اسطوره ها همه در كتاب ودا معروف است و يكي از معروفترين كتابهاي دنيا است كه به زبان سانسكريت نوشته شده و با كتاب اوستا حالت خواهري دارند و به همين دليل اسطوره ها و خدايان ايراني با هندي فوق العاده نزديك هستند .خدايان در هند حالت طبقاتي دارند و به سه طبقه تقسيم مي شوند: 

1-  فرمانروا 2- جنگجو 3- مظاهر طبيعت.

—

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید