بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

پیشینه ی تاریخی:

 

قدمت زخم و درمان زخم به اندازه عمر بشر است.

در گذشته با قانقاريا اشتباه گرفته می شد.

در سال 1850 تعداد زيادي از دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه زخم فشاري بعلت تاثير فشاري بر پوست ايجاد مي گردد.

 اين زخمها به علت بروزمکرر دربيماران بستري درتخت، bedsore نامیده شد.

 ازآنجائيکه عامل اصلي ايجاد زخم، فشار است واژهpressure ulcer يا زخم فشاري صحيح ترين ومناسب ترين واژه براي توصيف اين زخم ها می باشد.

اسلاید 2 :

تعاریف:

زخم فشاري به زخمي گفته مي شود که به علت وارد آوردن فشاري بيش از فشار طبيعي مويرگها(32ميليمترجيوه) به مدت طولاني بر سطح پوست ايجاد مي گردد که موجب نکروز ناحيه محدودي از بافتهاي نرم مي شود.

زخم بستر یاBedsore  یا زخم فشاری (Pressure sore) ضایعه ای است که در پوست و بافت های زیر پوستی و بر اثر فشار ممتد و طولانی مدت بر پوست ایجاد میشود.

 

اسلاید 3 :

از بين رفتن ساختمان آناتوميک و عملکرد نرمال پوست که در نتيجه فشار خارجي وارد بر برجستگي هاي استخواني ايجاد مي شود وطبق قاعده اي منظم و در يک زمان معين بهبود نمي يابد.

يک زخم فشاري  ناحيه متمرکزي از نکروز بافتي است که هنگاميکه بافت نرم بين يک برجستگي استخواني و يک سطح خارجي به مدت طولاني تحت فشار قرار مي گيرد ايجاد مي شود.

 

اسلاید 4 :


شانزده درصد حجم بدن را پوست تشکیل میدهد. همچنین از لحاظ وزن، پوست هشت درصد وزن بدن را شامل می شود. پوست شامل روپوست (اپی درم) و میان پوست (درم) است. در زیر درم، هیپودرم یا درون پوست قرار دارد که به هیپودرم، چربی زیرپوستی هم می گوییم.

اسلاید 5 :

ضخامت پوست بین 1.4 میلی متر تا 4 میلی متر است. ضخیم ترین اپی درم در کف پا و دست و نازک ترین اپی درم در ناحیه پلک است. همچنین ضخیم ترین درم در پشت تنه است.

اسلاید 6 :

درم (Dermis) به همراه اپي درم ، تشکیل پوست بدن را می‌دهند.درم دارای دو بخش سطحیتر پاپیلاری و عمقیتر رتیکولار است.درم بین اپیدرم و هیپودرم (بافت همبند زیر پوست) قرار دارد. بین اپیدرم و درم لایه غشای قاعده ای یا بازال ( basement membrane) قرار دارد. گیرنده های حسی پوست ، غدد عرق ، فولیکول مو ، غدد سباسه ، غدد آپوکرین ، عروق خوني و لنفی همه در درم هستند

اسلاید 7 :

روپوستیا اِپیدرمبه همراه لايه شاخي٬ لایهٔ بیرونی پوست است اپیدرم مرزبندی اصلی در سطح بدن است و آن‌‌را در برابر محیط ایمن می کند. سلولهای اصلی اپیدرم کراتینوسیتها هستند. در انسان، نازک‌ترین لایه اپیدرم در پلک ها (۰/۱ میلی متر) و ضخیم‌ترین آن در کف دستها و پاها (۱/۵ میلیمتر) است. از نظر جنين شناسي٬ اپیدرم از لایهٔ جنینی اكتودرم منشأ می‌گیرد

اسلاید 8 :

گيرنده ها و غدد پوست


سلول هاي مركل
غدد چربي

اسلاید 9 :




غدد چربی پوست
، غددی میکروسکوپی در پوست بوده که یک ماده روغنی تولید می‌کنند. این ماده برای ضدآب کردن پوست و مو پستانداران ترشح می‌شود.
غدد چربی در بیشتر سطح بدن جای دارند. حدود ۱۰۰ غده در هر سانتی متر مربع در پوست وجود دارد. ولی این تعداد در سرو پيشاني به ۴۰۰ تا ۹۰۰ غده می‌رسد.. غدد چربی بیشتر چسبیده به پیاز مو هستند و مجرای آنها در قسمت فوقانی فولیکول تا سطح ادامه می‌یابد. ماهیچه راست کننده مو نیز در همین مکان قرار دارد. چربی ترشح شده نقش بسیار عمده‌ای در زیبایی و سلامت پوست دارد. ترشح کم آن باعث خشکی پوست و ترشح بیش از حد آن نیز چه بسا عوارضی از قبیل جوش یا آكنه را ایجاد می‌کند.

اسلاید 10 :

لایهٔ شاخی(اِستراتوم کورنِئوم) به خارجی‌ترین لایهٔ سطحاِپیدِرمیسدرپوست انسان گفته می‌شود. لایه‌ای که بطور مکانیکی در تماس مداوم با دنیای اطراف است و اجسام و اشیاء مختلف با آن اصطکاک ایجاد می‌کنند و مملو از سلول هاي مرده و فاقد هسته و اندامک‌ یاخته‌ای(اُرگانل) است. شکل و ساختار این لایه٬ پوست را از عفونت٬ تبخیر سریع آب سطحی و آسیب‌های مداوم مکانیکی-شیمیایی درامان نگه‌می‌دارد. واژه شاخی از آن‌جا آمده که پس‌از کشف كراتين در شاخ حیوانات توسط دانشمندان٬ وجود چنین حجم کراتین در بیرونی‌ترین لایه پوست باعث شد که اصطلاح لایهٔ شاخی را همواره برای خود نگه دارد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید