بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

لرزش ناگهانی پوسته‌های جامد زمین، زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود. دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگ ها و طبقات درونی زمین دانست.

اسلاید 2 :

کمیت ( بزرگی ) و ( شدّت ) استفاده می کنند . از سال 1890 ، زلزله نگارهایی در جهان وجود داشته اند که نسبت به پیشرفت علوم فناوری زمان خود می توانستند ، نسبت به وقوع و بزرگی یک زلزله واکنش نشان دهند . اما تا سال 1930 که چارلزاف . ریشتر ، زمین شناس کالیفرنیایی ، موضوع بزرگی زلزله را مطرح نکرده بود ، مسأله تعیین بزرگی زمین لرزه بدون حل باقی بود . مبانی ایده ریشتر بسیار ساده بود . او توانست ، با اندازه گیری فاصله میان کانون یک زلزله و دستگاه زلزله نگار و ابعاد منحنی های ثبت شده روی آن ، بر اساس یک رشته از تجربه های به دست آمده تا آن زمان ، زلزله ای را در کالیفرنیا اندازه گیری کند. واضح است که هر قدر قدرت زلزله زیادتر باشد ، ارتعاشات ناشی از آن شدید تر است . به علاوه ، دامنه ی امواج ناشی از هر زلزله به قدرت ارتعاشات آن بستگی دارد . چون دامنه ی امواج زلزله بر حسب ازدیاد فاصله از کانون کاهش می یابد ؛ یعنی هر چه از کانون زلزله دور می شویم ، امواج کم دامنه تر می شوند .هنگامی که از دامنه صحبت می شود ، باید فاصله ی ثابتی از کانون مورد توجه باشد . به این ترتیب طبق قرداد ، دامنه حرکات زمین را از فاصله 100 کیلومتری کانون اندازه گیری می کنند

اسلاید 3 :

آمار تلفات ناشی از زلزله: در سال 1288 در منطقه سیلاخور زمین لرزه ای به بزرگی 4/7 ریشتر به وقوع پیوست که 8000 کشته و 64 تخریب روستا را به همراه داشت. در سال 1309 زمین لرزه با بزرگی 4/7 ریشتر سلماس را لرزاند که باعث کشته شدن 2514 نفر و تخریب 60 روستا شد. شهر لار در سال 1339 با یک زمین لرزه 7/6 ریشتری لرزید که 400 نفر در این حادثه کشته شده و 75 درصد شهر نیز تخریب شد. زمین لرزه بوئین زهرا نیز با شدت 2/7 ریشتر و 10000 کشته در سال 1341 به وقوع پیوست. در سال 1347 نیز زمین لرزه ای به بزرگی 4/7 ریشتر دشت بیاض را لرزاند که منجر به کشته شدن 10500 نفر و تخریب 61 روستا شد. در سال 1351 منطقه قیر با زمین لرزه 9/6 ریشتری لرزید و 4000 نفر را به کام مرگ برد. در سل 1356 خورگو با زمین لرزه ای 7 ریشتر لرزید که در آن 128 نفر کشته شدند. زلزله طبس با شدت 7/7 ریشتر در سال 1357، 19600 کشته و تخریب 16 روستا را به دنبال داشت.

اسلاید 4 :

چگونه با زلزله روبرو شویم؟ برای آنکه بتوانید با زلزله روبرو شوید میبایست هر آنچه در مورد زلزله نیاز دارید را بیاموزی. د آنگاه دیگر روبرو شدن با آن غیر ممکن نخواهد بود .  
برای مقابله با زلزله چگونه بسازیم ؟
 
زلزله در کشورهای پیشرفته خصوصا درزمینه ساختمان که درگیری نزدیکی هم با زلزله دارند ، همچون ژاپن و امریکا تقریبا مهار شده است ، آنان توانسته اند با بهینه سازی ساختمانهایشان و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا به نقطه ای برسند که بگویند در کشور ما زلزله بلا نیست ، بنابراین در ابتدا به شما پیشنهاد میکنیم در بخش چگونه بسازیم سایت با اصول اولیه محاسبات، طراحی و ساخت و چگونگی نظارت ویژه برمراحل فوق آشنا شوید تا اگر در حال ساخت خانه ای برای خود هستید آنگونه بسازید که پس از زلزله باز در منزل خود در کنار خانواده محترمتان صحیح .وسالم باشید

اسلاید 5 :

چگونه آنچه را ساخته ایم را  ایمن سازی کنیم : الف - ایمن سازی سازه و بنا ایمن سازی یعنی مشخص نمودن نقاط ضعف یک ساختمان  در طراحی واجرا و رفع آن این کار با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن آن میبایست توسط نیرو هایی که .دارای تخصص ویژه زلزله هستند انجام بگیرد
ب -  ایمن سازی دکوراسیون داخلی در صورتی که منزل شما در برابر زلزله دوام بیاورد ، ممکن است لوازم و دکراسیون منزل موجب صدمه به اعضاء خانواده شما گردد پس ایمن سازی در داخل منزل را به :همان اندازه سازه جدی بگیرید    1- تمام تابلو ها را به دیوار مهار کنید و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و .فرزندانتان خوداری کنی   2- کتابخانه . کمد لباس . ساعت دیواری ، کامپیوتر و هر چیزی که با سقوط آن .موجب صدمه زدن به کودکتان میگردد را مهار و از مکان خواب او دور کنید 3- .....................
 

اسلاید 6 :

۲.آیا می توانید چند زلزله بزرگ را نام ببرید؟ رودبار منجیل سال۱۳۶۹- آوج قزوین - زلزله ی قائن۱۳۷۶-بم۱۳۸۲. 3.آیا کسب آمادگی بیشتر برای رویارویی با زلزله ضروری است؟ دلایل خود را بنویسید؟ بله-آمادگی در برابر زلزله جهت کاهش تلفات یک نیاز اساسی است.با یادگیری ورعایت نکات ایمنی می توان آسیب های ناشی از زلزله را تا حد زیادی کاهش داد.

اسلاید 7 :

5.یکی از راه های موثر در کاهش خطر های ناشی از زلزله را بنویسید؟
 
ارائه ی آموزش های صحیح همگانی و آماده سازی اقشار مختلف جامعه.
 
6.راه های ایمنی در برابر زلزله را بنویسید؟
 
رعایت دستور العمل های ایمنی (ساختمانی و غیر ساختمانی , آمادگی افراد جامعه)- مقاوم سازی ساختمان- آموزش همگانی اعشار مختلف جامعه.
 

اسلاید 8 :

گروه تدارکات و پشتیبانی را تعریف کنید؟
 
 
فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز،برقراری دوریه های آموزشی و پشتیبانی های مناسب تلفات و خسارت های ناشی از زلزله را کاهش میدهد.
 
وظایف گروه تدارکات و پشتیبانی را بیان کنید؟
 
 
تقسیم وسایل بین گروه های چهار گانه شورای ایمنی- تهیه مواد غذایی و آب و وسایل ضروری- تهیه فهرستی از مراکز درمانی نزدیک به محل سکونت-اعضای این گروه باید پس از وقوع زلزله به محل نگه داری وسایل ضروری زمان وقوع حادثه رفته و آن ها را بین اعضای گروه خود تقسیم کند.
 

اسلاید 9 :

گروه تجسس را تعریف کنید؟
 
پس از هر زلزله احتمال خراب شدن ساختمان ها،ریزش آوار و حبس شدن افراد در مکان های مختلف وجود دارد.
 
چند وظیفه گروه تجسس را نام ببرید؟
 
جست و جو برای یافتن مجروهین و مصدومین-انتقال مجروهان به مکان امن- بررسی ساختمان از نظر قطع برق و بررسی شکستگی های لوله آب و گاز و جلوگیری افراد از ورود به مکان های خطرناک-علامت گذاری اماکن امن و پر خطر.
 

اسلاید 10 :

گروه امداد و نجات را توضیح دهید؟
 
بعد از وقوع زلزله در اثر ریزش آوار،شکستن شیشه ها و....ممکن است افرادی که در جاهای ناامن قرار دارند مجروح شوند : بنابراین گروه نجات و امداد برای کمک به مجروهان و مصدومان تشکیل شود.
وظایف گروه امداد و نجات را بنویسید؟
 
کمک به مجروهین و مصدومین-انتقال مصدومین به مکان امن و مراکز درمانی و پزشکی-اقدامات و کمکهای اولیه مناسب مانند تنفس مصنوعی و...-بستن زخمها و شکستگیها-دادن آرامش و اطمینان خاطر و روحیه به مجروهین.
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید