بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه  

  • قدرت گرفتن زنان در کشورهای مختلف جهان ، این روزها رشد چشمگیری یافته است. به طوریکه در بسیاری از جوامع زنان در پستهای کلان کشور عهده دار وظیفه هستند. در آلمان ، شیلی ، فیلیپین ،بنگلادش ، لیبریا و .... شاهد هستیم که زنان رهبری و هدایت کشورشان را بر عهده دارند.
  • در سال 2006 میلادی ، شاید بیش از هر زمان دیگری ، زنان به ریاست جمهوری رسیدند یا شخص اول کشورهایشان شدند. اولین رئیس جمهور شیلی ، اولین رئیس جمهور زن برگزیده آفریقا ، اولین صدر اعظم آلمان و .... . و در حال حاضر هم اولین نخست وزیر زن در هندوستان.

اسلاید 2 :

  • به طور مشخص، تعداد بسيار کمی از زنان، پستهای مديريتی را بعهده دارند، به عبارتی 3 مدير مرد در برابر 1 مدير زن.
  • حال باید بدانیم که :

      چرا زنان را در مقامهای بالا و مديريت کمتر می بينيم؟ 

اسلاید 3 :

سقف‌ شيشه‌اي‌

‌ ‌مطالعات‌ انجام‌ شده‌ نشان‌ مي‌دهد «سقف‌ شيشه‌اي»(GLASS CEILING) بسياري‌ از زنان‌ را از بالارفتن‌ بسوي‌ پستهاي‌ مديريت‌ و رهبري‌ بازمي‌دارد.

    «سقف‌ شيشه‌اي» نگرشها و تعصبهاي‌ منفي‌ است‌ كه‌ مانع‌ از آن‌   مي‌شود زنان‌ و گروههاي‌ اقليت‌ وراي‌ يك‌ سطح‌ خاص‌ در سلسله‌ مراتب‌ سازماني‌ بروند.

    يك‌ سوم‌ زنان‌ شاغل‌ در پستهاي‌ منشيگري‌ يك‌ چهارم‌ ديگر در حوزه‌هاي‌ مراقبتهاي‌ بهداشتي، آموزشي‌ و توليدات‌ موادغذايي‌ هستند. حتي‌ در اين‌ شغلها‌ نيز زنان‌ پستهاي‌ كليدي‌ را در ارتباط‌ با شغلشان‌ ندارند. براي‌ مثال، در مدارس‌ زنان‌ تدريس‌ مي‌كنند ولي‌ مردان‌ سازماندهي، طرح‌ريزي، هدايت‌ و كنترل‌ را انجام‌ مي‌دهند.

    يك‌ مانع‌ عمده‌ براي‌ زناني‌ كه‌ مايلند به‌ پستهاي‌ مديريتي‌ برسند، وجود محدوديتهايي‌ است‌ كه‌ از سوي‌ جامعه، خانواده‌ و خود زنان‌ بر آنها تحميل‌ مي‌شود.

اسلاید 4 :

موانع مشاركت زنان در پستهای مدیریتی از ديدگاه مختلف :

1- حاكميت و غالب بودن تفكر مردانه در انتخاب مديران و برنامه‌ريزان در سطح كلان    (عامل فرهنگي).

2- عدم باور جامعه به توانايي زنان در اداره امور در صحنه‌هاي مديريتي، سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي در سطح كلان         (عامل فرهنگي).

3- نبود امكان استفاده از فرصت‌هاي شغلي برابر در مقايسه با مردان در تصدي پست‌ها و مشاغل رده بالاي سازماني (عامل اجتماعي).

4- ساختار مردانه عرصه‌هاي مديريتي و سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي و نبود انعطاف آن با نقش‌هاي مختلف زنان        (عامل اجتماعي).

اسلاید 5 :

5- حاكميت تفكر سنتي مرد سالاري در جامعه (عامل فرهنگي).

6 - ضروري نديدن استفاده از زنان در مشاغل بالاي مديريتي (عامل فرهنگي).

7- تجربه کمتر زنان نسبت به مردان در این عرصه

8- عدم تمکین کارکنان از مافوق خانم

9- اعتماد پایین تر زنان نسبت به مردان در این عرصه  

10- مسئولیت ها و محدودیت های خانوادگی

اسلاید 6 :

مدیریت زنان

كريستوفر كلارك مدير يك شركت بزرگ كه در زمينه يافتن افراد متخصص و داراي مهارت‌هاي لازم به منظور اشتغال شايسته و

جذب آنها در شركت‌ها فعاليت دارد اعلام مي‌كند به عقيده او:

زنان در مقايسه با مردان مديران بهتر و لايق‌تري هستند!

اين در حاليست كه وي اين عقيده خود را در اجلاس‌هايي در استراليا، سنگاپور، آمريكاي جنوبي ، آمريكا و كشور خود انگليس

با ارايه دلايلي، به بحث گذاشته است. 

اسلاید 7 :

مدیریت زنان

  • كلارك با اشاره به پژوهش‌هاي صورت گرفته بيان مي‌كند:

  مدارك فراواني وجود دارد كه نشان مي‌دهد زنان مدير، بهتر مي‌توانند افراد را مورد ارزيابي قرارداده، احساسات و خشم خود را نسبت به ديگران كنترل كنند و خويشتن‌دار باشند. اين در حاليست كه تمام اين ويژگي‌ها درست همان خصوصيت‌هايي است كه براي اداره شركت‌ها در دنياي مدرن لازم است.

  • مطالعات نشان می دهد، روش راهبری و مديريت زنان و مردان، هر دو در جای خود می تواند بسيار کارا و موثر باشد، اما هنگامی که در کنار هم مقايسه شوند، "زنان بالاتر از مردان قرار می گيرند.

اسلاید 8 :

دلایل برتری مدیریت زنان از ديدگاه زيست شناسي

  • تفاوتهای جنسيتی به طور يکسان هم از طبيعت زنان و هم از چگونگی تربيت و پرورش يافتن آنها ريشه می گيرد.
  • به طور مثال در سيستم عصبي خانم ها و آقايان، مغز آقايان 10% بزرگ تر از مغز خانم هاست اما زنان داراي سلول هاي عصبي فعال بيشتري در بخش هاي خاص مغز مي باشند. زنان معمولا داراي بخش کورپوس کولوسوم (corpus collusum) بزرگ تري هستند. (کورپوس کولوسوم به گروهي از سلول هاي عصبي گفته مي شود که ارتباط ميان دو نيم کره مغز را يعني نيم کره چپ و راست شکل مي دهد )، اين باعث مي شود که زنان در انتقال اطلاعات از يک نيم کره به نيم کره ديگر سريع تر باشند. يعني مي توانند از نيم کره چپ مغز که بيشتر فعاليت هاي محاسباتي و حرکتي را انجام مي دهند به همان اندازه استفاده نمايند که از بخش احساسي و بصري نيم کره راست استفاده مي کنند اما آقايان معمولاً به نيمکره چپ، بيشتر گرايش دارند و به عبارتی نيمکره چپ آنها فعالتر است.

اسلاید 9 :

  • جنسيت

    جنسيت به طور واضح و مشخص، رفتار، ادراک و احساسات را تحت الشعاع قرار می دهد.

    هنگام مقايسه مديران مرد و زن، روش کنترل و فرمان دادن مردان در مديريت در برابر نگرش زنان يعني گروهی کار کردن و احترام به نظر اکثريت قرار مي گيرد. طبق گفته دبورا بورل، مدير آموزش منطقه ای انستيو مارس – ونوس در نيويورک، "مديران زن بيشتر تمايل دارند تا امور را بخوبی پيش ببرند و سازنده باشند تا اينکه بخواهند پيروز و برنده باشند."
مديران زن تمايل بيشتری دارند تا نظرات افراد ديگر را نيز جويا شوند و حد وسط را نگه دارند و با ديگران به توافق برسند، اما مردان اين طور فکر می کنند که اگر نظرات و توصيه های ديگران را جويا شوند، ممکن است به عنوان يک مدير نامطمئن و مديری که برای سوالات خود جوابی ندارد، جلوه كنند.

اسلاید 10 :

از ديگر تواناييهای مديريتی زنان می توان به امور ذيل اشاره کرد:

.1زنان در تنظيم امور گروهی و کارکنان، از مردان بهتر هستند.

.2رفتار زنان به نوعي است که صداقت بيشتري را در کار حکم فرما نموده و درعين حال بيشتر از مردان در ارتباط با کارکنان مي باشند.

.3رهبران زن در واکنش نشان دادن به درخواست هاي کمک بهتر و سريع تر عمل مي نمايند.

.4زنان معمولا داراي تحمل بيشتري از اين ديدگاه مي باشند که جامعه تشکيل شده از افراد متفاوت است و زنان قدرت بيشتري از مردان در پذيرش اين تفاوت ها دارند.

.5زنان در تشخيص مشکلات بسيار سريع تر و صحيح تر از آقايان عمل مي نمايند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید