بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

زندگی نامه :نام داریوش در پارسی باستان به صورت «دارَیَوَهوش» (Dārayavauš) تلفظ می‌شده و این نام به معنی «استوار نگاه می‌دارد آنچه نیکوست را»، می‌باشد
سلطنت داريوش از 521 پ م تا 486 پ م بود.او فرزند گشتاسپ فرزند ارشام فرزند آريا رمنه بود. آريا رمنه نيز با فاصله 5 نسل به هخامنش ميرسد. داريوش يكي از سرداران كمبوجيه بود پس از اينكه بردياي دروغين به شاهي رسيد ،داريوش به همراه شش نفر از دوستان خود تصميم به بر كناري بردياي دروغين گرفتند. پس از 7ماه شاهي بردياي دروغين داريوش و همراهانش بر او غلبه كردند و او را كشتند و اين جمعيت 7 نفره داريوش را به شاهي بر گزيد. در اين زمان او به مدت يك سال به جنگهاي داخلي درون سرزميني كه كورش فتح كرده بود پرداخت و امپراتوري را كه كورش پديد آورده بود را استحكام بخشيد. پس از آن به جنگهاي خارج سرزمين خود پرداخت.ابتدا با سكاها جنگيد. آنها مرتب از سپاه داريوش فرار ميكردندوداريوش را به دنبال خود ميكشاندند. تا اينكه داريوش از ترس قحطي و به خاطر بي نتيجگي جنگ به ايران باز گشت. هر چند داريوش بر آنها پيروز نشد ولي براي هميشه آنها را از حمله به مرز هاي ايران منصرف كرد. داريوش در سال 521پ م هند را فتح كرد و از سند گذشت. داريوش جنگهاي ناموفقي هم با جزاير يوناني داشت و تاريخ نگاران يوناني آنها را بسيار بال و پر داده اند. داريوش مردي با تدبير قدرتمند و با هوش بود و به ساختمان بندي دولت هخامنشي شكلي داد كه تا انتهاي آن باقي ماند.

اسلاید 2 :

پس از وفات پدر پارسیان ( كوروش كبیر) در سال 529 قبل از میلاد، ماجرای قتل بردیاو بر تخت نشینی مغ مادی به نام گئومات روی داد. مردم و درباریان به علت شباهت او به بردیا او را همان شاهزاده ی هخامنشی در نظر گرفتند. داستان از این قرار بود كه كمبوجیه پسر ارشد كوروش كبیر ، هنگام لشكر كشی به مصر برای جلوگیری از كودتا و قیام برادر كوچكتر خود دستور داد تا او را مخفیانه به قتل رسانند. اما یكی از نگهبانان متوجه این موضوع شد و یكی از اقوام خود را كه بسیار به بردیا شباهت داشت را از این موضوع با خبر ساخت. او كه یك مغ مادی بود و همچنین كینه ای دیرینه از كوروش كبیر به خاطر بر كناری مادها از قدرت داشت دست به چنین اقدامی زد و چون كسی از این موضوع اطلاعی نداشت .مردم حرف اورا باور كردند و به خاطر محبوبیت بردیا نزد مردم مورد حمایت آن ها قرار گرفت. كمبوجیه كه مصر را فتح كرده بود از این موضوع با خبر شد و سریعاً عازم وطن شد ولی در راه به طرز مشكوكی به قتل رسید. در این باره در كتیبه ای متنی به این مضمون آمده است:‌ « او توسط خود كشته شد.» كه بعضی از مورخین این جمله را این گونه تفسیر كرده اند كه منظور این است كه وی خود كشی كرده است و بعضی معتقدند كه منظور از خود ، یكی از وسایل خود مثلا شمشیر او بوده است. به این گونهكه مثلا هنگام پیاده شدن از اسب ناگهان شمشیر او بر اثر اتفاق او را مجروح ساخته و باعث مرگ وی شده باشد. امابرداشت من از این كلمه این است كه كه خود منظور خودی یا خویشاوند است. در هر حال دیری نگذشت كه بزرگان هخامنشی متوجه دروغی بودن این بردیا شدند .

اسلاید 3 :

. گئومات برای حفظ موقعیت و كسب مقام و منزلت نزد مردم اریا، مالیات سه سال آن ها را بخشید. در این هنگام 6 تن از افراد گارد شاهی به نام های:

1- ویدفرنا ، پسر وایسپار پارسی

2- اوتان، پسر ثوخر پارسی

3- گَئو برووُ، پسر مَردُونی یَ پارسی

4- ویدَرنَ ، پسر بگابیگ نَ پارسی

5- بگ بوخش، پسر داتو و هـ یَ پارسی

6- اردومنیش ،‌پسر وَ هَوكَ پارسی

( طبق كتیبه ی بیستون) به فرماندهی داریوش دست به كودتا علیه این بردیای دروغین كردند. داریوش از اقوام دور كوروش كبیر بود به گونه ای كه جد كوروش كبیر یعنی كوروش اول با جد داریوش یعنی آریارمن برادر بوده اند. پس از این قیام، گئومات كه یارای مقابله با داریوش را نمی دید مقاومت چندانی نكردو تسلیم شد. در نتیجه دوران كوتاه حكومت این مغ دروغین به پایان رسید. پس از آن داریوش كبیر با انتخاب بزرگان به پادشاهی رسید و پنج تن از همراهان با وفای خود را به سمت های مهم و حیاتی كشوركه نیاز به وفاداری كامل آن كار گزار داشت ، منسوب كرد.

اسلاید 4 :

اولین شبهه و ایرادی كه بر عملكرد داریوش كبیر گرفته می شود و قصد زیر سئوال بردن وی را دارد ، ماجرای پس گرفتن مالیات های بخشیده شده بود. عده ای با استفاده از این مطلب قصد دارند تا او را فردی مستبد نشان داده و حكومت اورا زیر سئوال ببرند. اما اصل داستان این طور بوده است كه گئومات هم برای جلب حمایت و هم برای ضربه به حكومت هخامنشیان مالیات ها را بخشید و با این كار خزانه ی كشور را خالی كرد و آیا كشوری با خزانه ی خالی می تواند پایدار بماند ؟ مسلماً خیر، پس برای اداره كشور و امپراطوری عظیم هخامنشبان نیازمند به پول بود. داریوش برای تامین خزانه مالیات ها را پس گرفت و می بینیم كه خدماتی كه بعد ها وی برای مردم انجام داد صد ها برابربا ارزش تر از آن مقدار مالیات بخشوده شده است. پس می توان نتیجه گرفت این كار او نشانه ی تدبیر و درایت وی بوده است نه استبداد او.

حكومت كوروش كبیر بسیار با عظمت بود و همه ی افراد دوست داشتند تا وارث آن باشند ، از این رو شور ش های بسیاری در این سرزمین اهورایی پس از به قدرت رسیدن داریوش كبیر به قدرت روی داد. داریوش كبیر تقریباً دو سال اول حكومت خود را صرف سركوب این شور ش ها كرد.

اسلاید 5 :

در كتیبه ی بیستون نام شورشیان و شرح تمامی این شورش ها به طور كامل بیان شده است:داریوش كبیر پس از دفع این شورش ها به فكر تثبیت حكومت هخامنشیان و آبادانی ایران افتاد. داریوش در كتیبه ی بیستون به بعضی از آن ها اشاره كرده است و بیان می كند كه اگر تمام این اقدامات را بیان می كردم شاید آیندگان فكر كنند كه دروغ گو هستم.

اسلاید 6 :

1- تأ سیس اولین سازمان اطلاعات و جاسوسی جهان:

داریوش خود با یك كودتا به حكومت رسیده بود و شورش های زیادی در ابتدای حكومت وی پادشاهی او را تهدید می كرد. از این رو برای جلوگیری از تكرار این كودتا ها و شورش ها ی حكام محلی، مأمورانی را از بین امین ترین افراد خود در چهره ها و لباس ها مختلف به نزد حكام می فرستاد تا برنحوه ی عملكرد سیاسی و میزان رسیدگی آن ها به وضعیت مردم و انجام نقش های حكامی آن ها نظارت داشته باشند.این جاسوسان تمام مكاتبات و عملكرد این حكام را زیر نظر داشتند و در صورت اطلاع از امری آن را سریعاً به پادشاه خبر می دادند. از این رو می توان تأسیس اولین سازمان اطلاعات و جاسوسی جهان را در 2500 سال پیش به وی نسبت داد.

اسلاید 7 :

علاوه برمأموران مخفی داریوش عده ای هم طی نامه ای ممهور توسط پادشاه به نزد حاكمان مناطق مختلف فرستاده می شدند تا بركار آن ها نظارت كنند . حاكمان وظیفه داشتند تا ازاین افراد پذیرائی كرده و آن هارا برای مدتی در قصر ساكن كرده و گزارش روشنی از عملكرد خود وماموران خود بدهند

این بازرسان پس از رسیدگی در صورت بروز مشكلاتی مراتب را به پادشاه اطلاع می دادند.

اسلاید 8 :

داریوش در طی صحبت ها و رفت و آمد هایی كه با چند تن از ستاره شناسان داشت به این رشته علاقه مند شد و دستور داد تا برای پیشرفت و گسترش آن در ایران دانشكده نجوم و ستاره شناسی تأسیس شود تا علاقه مندان به این رشته بتوانند با این علم آشنا و همچنین با عث پیشرفت آن شوند.

4- تاسیس دانشكده پزشكی:

وسعت امپراطوری عظیم هخامنشیان حتی فراعنه را به زانو در آورده بود و مصر نیز زیرنظر فرمانروایی هخامنشیان بود. پس از ملاقات برخی از پزشكان مصری با داریوش كبیر و معرفی فواید این علم، داریوش كبیر مشتاق به ساخت دانشكده پزشكی شد تا پزشكان ماهر مصری بتوانند تجربیات خود را به ایرانیان منتقل سازند.(در آن دوره مصریان در علم پزشكی پیشرفت های زیادی داشتند).

اسلاید 9 :

امپراطوری عظیم هخامنشیان همیشه در معرض خطر و حمله و شورش بود. از این رو نیازمند ارتش و سپاهی سازماندهی شده بود. در گذشته اغلب ارتش ها به صورت امروزی نبودند و تنها هنگام جنگ عده ای آموزش های اندكی می دیدند و راهی میدان می شدند. هم چنین نظارتی برتعداد دقیق آن ها نبود. از این رو داریوش كبیر دستور تشكیل سپاه جاوید 10000 نفری را داد.تعداد افراد این سپاه همیشه ثابت بود و با مرگ و یا مریضی و یا خروج هر سرباز از این ارتش سریعأ سرباز دیگری جای او را می گرفت. این امر باعث موفقیت ارتش در جنگ های بعدی شد.

اسلاید 10 :

داریوش پس از فتح خشكی قدم به فتح دریا ها برداشت. او نیروی دریایی را كه در زمان كوروش كبیر تأسیس شده بود، ساماندهی كرد. این امر برای ارتش ایران بسیار موثر بود .زیرا اگر نیروی دریایی ایران قوی نبود ، آنگاه هیچ وقت نمی توانست خدای آبهای یونان را به زنجیر بكشد(اشاره به جنگ های ایران و یونان و ساخت پلی از كشتی ها كه آسیاو اروپا را به هم متصل می كرد).و آتن را فتح كند. داریوش پس از گسترش نیروی دریایی و فتح آب ها، امپراطوری تمام دریاهای جهان را به نام خود زد.

حتماً تا به حال نام كانال سوئز را شنیده اید. این كانال دو دریای سرخ و مدیترانه را به یكدیگر متصل می كند. اما طرح اولیه این كانال در زمان داریوش كبیر رقم خورد.اما با این تفاوت كه به جای اتصال مستقیم دریای سرخ به مدیترانه ، دریای سرخ را به رود نیل متصل كرده و رود نیل هم كه به دریای مدیترانه متصل است و كشتی های ایرانی به راحتی می توانستند از این مسیر به دریای مدیترانه برسند. كتیبه ای كه در این كانال كشف شده است گواهی همین موضوع است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید