بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

عرب ها در شبه جزیره عربستان که منطقه گرمسیر و خشکی است سکونت داشتند ، اکثر ایشان قبایل چادر نشین دور از تمدن بودند که با چپاول و غارتگری زندگی می کردند ، از طرفی با ایران و از طرفی با روم و از طرفی با بلاد حبشه و سودان همسایه بودند . از این رو عمده عادات و رسومشان رسوم وحشیگری بود ، و گاهی در میان آن ها پاره ای از عادات روم و ایران و بعضا از عادات هند و مصر قدیم نیز یافت می شد .

عرب ها در شبه جزیره عربستان که منطقه گرمسیر و خشکی است سکونت داشتند ، اکثر ایشان قبایل چادر نشین دور از تمدن بودند که با چپاول و غارتگری زندگی می کردند ، از طرفی با ایران و از طرفی با روم و از طرفی با بلاد حبشه و سودان همسایه بودند . از این رو عمده عادات و رسومشان رسوم وحشیگری بود ، و گاهی در میان آن ها پاره ای از عادات روم و ایران و بعضا از عادات هند و مصر قدیم نیز یافت می شد .

اسلاید 2 :

تازیان دختر را عار می شمردند و هنگامی که خبر زایش دختری به پدر داده می شد به واسطه آن خبر شوم ! خود را از مردم پنهان می کرد ، ولی از پسر خوششان می آمد و در زیادی آن ولو به واسطه پسر خواندگی و الحاق می کوشیدند و حتی در موردی که با زن شوهر داری زنا کرده بودند فرزندش را پسر خوانده می کردند ، و گاهی میان رجال و بزرگان و زورمندان بر سر پسر خواندگی نزاع در می گرفت .

در برخی از خانواده ها برای زنان و به ویژه دوشیزگان در امر ازدواج کم و بیش استقلالی پیدا شده بود و رعایت رضایت و انتخاب زن می شد و این امر شبیه عادات اشراف ایران بود که زنانشان روی اصل تمایز طبقات امتیازاتی داشتند .

اسلاید 3 :

در هر صورت رفتار عرب با زنان ترکیبی از رفتار متمدنین ایران و روم و ر اهل توحش و بربریت بود ، چون زنان را در حقوق خود مستقل نمی دانستند و به ایشان حق شرکت در امور اجتماعی مثل حکومت و جنگ و ازدواج را جز در مورد استثنایی نمی دادند ، ولی محرومیت زنان از باب تقدیس روساء خانواده ها و پرستش ایشان نبود بلکه از باب غلبه زبردست و استخدام زیر دست بود .

در مقام پرستش عموما از مرد و زن بتهائی را می پرستیدند که شبیه بت های ستاره پرستان و معتقدین به ارباب انواع بود ، و امتیاز بت ها به اختلاف قبایل و آراء و هوس های آنان بود ، ستارگان و فرشتگان را که به گمانشان دختران خدایند پرستش می کردند و طبق اوهام خود صورت هایی برای آن ها تصور کرده از مواد مختلفی مانند سنگ و چوب می ساختند ، و کار به جایی رسیده بود که قبیله « بنی حنیفه » چنانکه از ایشان نقل شده بتی از « حیس » ( که غذایی است مرکب از آرد و روغن و خرما ) ساختند و مدتی طولانی آن را پرتش کردند و بعد در اثر قحطی و گرسنگی آن را خوردند .

اسلاید 4 :

و روی هم رفته می توان این نتایج را از آن ها گرفت :

vزن را انسانی هم افق با حیوان یا انسان ضعیف پستی می شمردند که اگر حریتی در زندگی به دست آورد و از قید تبعیت آزاد شود از فسادو شرش نمی توان ایمن بود . نظریه اول با حال مردمان وحشی ، و دوم با حال سایرین مناسبتر است .

vزن را از هیکل اجتماع خارج دانسته تنها وزنی که برای او قایل بودند این بود که او را از شرایط مورد نیاز اجتماع می دانستند مانند مسکنی که باید بدان پناه برد ، یا او را مانند اسیر دستگیر شده ای میشمردند که از توابع دسته پیروز است و باید از کارش استفاده برد و از مکرش بر حذر بود .

اسلاید 5 :

vزن را از عموم حقوقی که ممکن بود از آن ها منتفع شوم محروم می داشتند مگر به مقداری که بازگشتش به انتفاع مردانی می شد که بر او قیومت داشتنند .

v اساس رفتارشان با زن غالبیت قوی و مغلوبیت ضعیف و به عبارت دیگر قریحه استخدام بود ، این در مردمان غیر متمدن ، و امام ملل متمدن علاوه بر این زن را انسان ضعیف الخلقه ای می دانستند که نمی تواند در زندگی مستقل باشد ، و از شرش نمی توان در امان بود ، و در بعضی از طوایف این روش ها و نظریات با هم مخلوط شده بود .

اسلاید 6 :

اسلام یعنی آیین پاکی که به واسطه قرآن نازل شده در حق زن کاری کرد که دنیا از قدیمی ترین ایام آن را نمی شناخت ، و ساختمان فطری را که دنیا از روز اول ویران نموده و آثارش را محو کرده بود از نو بنیانگذاری نمود ، و اعتقادی را که درباره هویت زن داشت و عملا بر طبق آن رفتار می کرد ملغی ساخت .

اسلاید 7 :

عنصر هر انسانی چه نر و چه ماده دو انسان شرکت دارد و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد جز به واسطه تقوی ، در آیه ( 13 ) از سوره حجرات .

در صورتی که کار هر کس برای خودش بود و برتری جز به تقوی نبود و اخلاق فاضله از مراتب ایمان و علم نافع و مقل متین و خوش خلقی و شکیبایی و بردباری همه از تقوی شمرده شد روی این اصل ، زنی که درجات ایمان را دارا شده ، یا دانش فراوانی اندوخته ، یا به زیور خرد آراسته ، و با خلق خوش پیراسته است در اسلام ذاتا بر مردانی که در این صفات به پایه او نمی رسند برتری دارد زیرا بزرگی و برتری منوط به تقوی و فضیلت است .

اسلاید 8 :

عنصر هر انسانی چه نر و چه ماده دو انسان شرکت دارد و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد جز به واسطه تقوی ، در آیه ( 13 ) از سوره حجرات .

در صورتی که کار هر کس برای خودش بود و برتری جز به تقوی نبود و اخلاق فاضله از مراتب ایمان و علم نافع و مقل متین و خوش خلقی و شکیبایی و بردباری همه از تقوی شمرده شد روی این اصل ، زنی که درجات ایمان را دارا شده ، یا دانش فراوانی اندوخته ، یا به زیور خرد آراسته ، و با خلق خوش پیراسته است در اسلام ذاتا بر مردانی که در این صفات به پایه او نمی رسند برتری دارد زیرا بزرگی و برتری منوط به تقوی و فضیلت است .متاسفانه هنوز بقایایی از این خرافات نزد مسلمانان مانده که از پیشینیان به ارث برده اند و مربیان زنگ آن را از دلهای ایشان نزدوده اند .

مثلا زنان را برای زن و خانواده او ننگ می دادند گرچه توبه کند ، ولی برای مرد ننگی نمی دادند هر چند بر آن اصرار داشته باشد ، با این که اسلام همه ننگ ها و قباحت ها را در معصیت دانسته و بین مرد و زن زنا کار فرقی نگذاشته است .

اسلاید 9 :

اسلام مرد و زن را از لحاظ تدبیر شئون زندگی به وسیله اراده و کار مساوی می داند و از این رو هر دو در تحصیل احتیاجات زندگی و چیزهایی که مایه قوام حیات انسانی است از خوردن و آشامیدن و سایر لوازم بقاء مساویند

بنابراین زن می تواند مانند مرد مستقلا اراده کند ، مستقلا کار کند و مالک نتیجه کار و کوشش خود شود و نفع و ضرر کارش مربوط به خودش می باشد .

پس مرد و زن به نظر اسلام و بر حسب آن چه قرآن ثابت می کند مساویند ، و خدا است که حق را با سخنان خویش ثابت می نماید . ولی برای زن دو چیز را مقرر داشته که ساختمان خدایی ، او را به وسیله آن دو صفت ممتاز و مشخص ساخته است .

یکی آن که زن به منزله کشت است که نوع انسانی به وسیله او تکون یافته و نشو و نما می نماید و بقائش به وجود او بستگی دارد .

اسلاید 10 :

دوم آن که وجود زن مبنی بر لطافت و حساسیت است و این امر در احوال و وظایف اجتماعی او تاثیر دارد .

این وزن اجتماعی زن است و از این جا وزن مرد در جامعه نیز معلوم می شود و همه احکامی که در اسلام مشترک میان مرد و زن یا مختص به یکی از ایشان  است از تحلیل همین اصل کلی به دست می آید .

« ولاتتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن و اسالوا الله من فضله ان الله کان بکل شیء علیما » .

یعنی آرزو می کنید آن چه را خدا به واسطه آن برخی از شما را بر برخی برتری داده ، مردان از آن چه به دست آورده اند بهره ای دارند و زنان از آن چه به دست آورده اند بهره ای و خدا را از فضلش بخوانید و محققاً خدا به همه چیز داناست .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید