بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

امروزه سلول به عنوان واحد ساختمانی همه موجودات زنده معرفی می‌شود. این گفته نه تنها در تك سلولیها بلكه در جاندارانی كه بدنشان از میلیاردها سلول تشكیل شده نیز صادق است. زیرا، زندگی این موجود پرسلولی وابسته به فعالیت‌ هماهنگ اجزای تشكیل‌دهنده آنها است.

نظریه سلولها

1- همه موجودات از سلول ساخته شده اند

2- هر سلول از سلول دیگر ساخته می شود (تقسیم سلولی)

3- موجودات زنده حیات خود را از یک سلول شروع کرده اند

اسلاید 2 :

پلاسمالما: یک غشاء فعال و قابل انعطاف است و از یک لایه دو مولکولی تشکیل شده است این لایه از خارج و داخل بوسیله لایه ای از پروتئین ها پوشیده شده است. این پروتئینها برای عبور مولکول های ویژه نقش حامل را بازی می کنند

پلاسمالما یک غشای نیمه تراواست یعنی از خروج مواد آلی سلول مانند هیدراتهای کربن و پروتئین ها جلوگیری کرده، در صورتی که اجازه می دهد آب و نمک های معدنی به درون آن نفوذ کنند. نیمه تراوا بودن غشا شرط لازم برای زندگی سلول می باشد 

اسلاید 3 :

غشاء پلاسمالما از دو لایه ممتد مولکولی ساخته شده که در آنها مجموعه های پروتئینی به طور پراکنده وارد شده اند

اسلاید 4 :

دیواره سلولی (دیواره اسكلتی)

در بخش خارجی غشایی سیتوپلاسمیهر سلول گیاهی دیواره‌ای به نام دیواره سلولی وجود دارد. این دیواره به منزله اسكلت خارجی سلول بوده، به آن شكل می‌دهد و از محتویات درون آن محافظت می‌كند دیواره سلولی كه معمولاً از چند لایه به‌وجود می‌آید به وسیله پروتوپلاسم ترشح و ساخته می‌شود. لایه های قدیمی بیرون سلول و لایه های جدید مجاور پلاسمالما هستند.

 

اسلاید 5 :

در یك سلول گیاهی در حال تقسیم كه در دو قطب آن دو هسته جدید پدید آمده، لایه نازكی در استوانه سلول تشكیل می‌شود و مقدمات تشكیل دو سلول جدید را فراهم می‌آورد. این لایه را تیغه میانی می‌گویند تیغه میانی مانند چسب موجب اتصال سلولهای مجاور می‌شود. ضمن بزرگ شدن سلولها لایه نازك جدیدی به وسیله هر سلول در طرفین تیغه میانی ساخته می‌شود. این لایه را دیواره نخستین می‌نامند. دیواره نخستین انعطاف‌پذیر می باشد و از بزرگ شدن سلول جلوگیری نمی‌كند.

در عده‌ای از سلولها تنها تیغه میانی و دیواره نخستین به وجود می‌آید. در صورتی كه در عده‌ دیگر از سلولها دیواره جدیدتری به نام دومین دیواره از درون بر روی دیواره نخستین ساخته می‌شود بنابراین، پس از تشكیل دومین دیواره، لایه‌های بین دو سلول مجاور شامل یك تیغه میانی، دو دیواره نخستین و دو دیواره دومین خواهد

اسلاید 6 :

پیت یا لان. ضخامت دیواره سلول بین دو سلول مجاور در همه نقاط یكسان نیست. به نقاطی كه دیواره سلول در آن نازك باقی می‌ماند و یا به وجود نمی‌آید لان می‌گویند. سلولهای گیاهی از طریق این لان ها با هم ارتباط پیدا می‌كنند. از این لان ها رشته‌های لوله ای عبور كرده و دو سلول مجاور را به هم پیوند می‌دهند. به هر رشته لوله ای، پلاسمودسما و به مجموع آنها پلاسمودسماتا می‌گویند.

اسلاید 7 :

وجود پلاسمودسماتا ها سبب میگردد پروتوپلاست های سلولهای زنده با هم مرتبط شده و به صورت واحد عمل نمایند. در نتیجه پیکره گیاهی به دو بخش تقسیم می شود

 

سیمپلاست: شامل پروتوپلاست های بهم پیوسته

آپوپلاست: شامل دیواره سلولی، فضای بین سلولی و فضای داخلی سلول های مرده مانند عناصر آوندی

 

اسلاید 8 :

تغییرات دیواره سلولی

دیواره سلولی در سلولهای بافتهای گوناگون به تناسب كاری كه انجام می‌دهد تغییرات جالبی حاصل كرده است.

كوتینی شدن

چوبی ‌شدن

و ...

كوتینی شدن و چوبی شدن در بافتهای محافظ گیاه صورت می‌گیرد.

در كوتینی شدن، دیواره خارجی سلولها كه با محیط بیرون در تماس است، ماده‌ای نفوذ ناپذیر به نام كوتین پوشیده می‌شود. لایه كوتینی را كوتیكولیا پوستک می‌نامند.

اسلاید 9 :

چوبی شدن

در بافتهای استحكامی و آوندهای چوبی صورت می‌گیرد. در سلولهای این بافتها ماده‌ای به نام چوب یا لیگنین ساخته می‌شود و در دیواره سلولها رسوب می‌كند. ضخامت دیواره چوبی تدریجاً زیاد می‌شود و حجم عمده سلول را اشغال می‌كند و جایی برای سیتوپلاسم باقی نمیگذارد. در این حالت سلولها می‌میرند.

اسلاید 10 :

واكوئلها

در سلو‌لهای گیاهی و جانوری حفره‌هایی به اندازه‌های مختلف وجود دارند كه به آنها واكوئل می‌گویند.

در سلولهای گیاهی جوان واكوئلها كوچك و به تعداد بیشتر هستند. اما با رشد سلول، واكوئلهای كوچك به هم پیوسته و به‌طور معمول یك یا چند واكوئل بزرگ پدید می‌آید كه قسمت عمده حجم سلول را اشغال می‌كند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید