بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پس از آنکه وونت روانشناسی را رسما بنیان نهاد، در زمانی کمتر از 40 سال در محتوای آن تجدید نظرهای چشمگیری صورت گرفت و به تدریج توجه روانشناسان از درون‌نگری به سمت جنبه‌های کاربردی روانشناسی معطوف شد. تحول از ساخت‌گرایی به کنش‌گرایی، بیشتر یک روند تکاملی و اصلاحی بود تا انقلابی؛ و این تحول را می‌توان گونه‌ای از هم‌پاشیدگی از درون نامید، تا حمله‌ای از بیرون.

اسلاید 2 :

اما در سال  1913 (در حالي‌كه كنش‌‌گرايي به بلوغ خود نزديك ميشد و ساخت‌گرايي هم هنوز موضعي محكم و غيرانحصاري داشت) نهضتی پدید آمد که به طور رسمی به دو مکتب پیشین حمله کرد. اين حادثه طغياني حقيقي، گسستني آشكار و جنگي تمام عيار، با سازمان موجود بود و آهنگ از هم پاشيدن هر دو نظريه رايج را داشت. هيچ چيز تدريجي و ملايم درباره اين انتقال ديده نمي‌شد، بلكه ضربتي و ناگهاني و چشمگير بود، تعديل و اصلاحي از گذشته به‌حساب نمي‌آمد. این نهضت جدید به رهبری «جان برودوس واتسون» به رفتارگرایی موسوم شد.در زمانی نسبتاً اندک، دیدگاه‌های پیشین تا حد زیادی متروک گشت و رفتارگرایی مهمترین و بحث‌برانگیزترین نظام روانشناسی شد.

اسلاید 3 :

 تعریف واتسون از روانشناسی: روان شناسی، یک شاخة کاملا عینی و آزمایشی از علوم طبیعی است.

موضوع: مطالعه رفتار

روش: عینی

هدف: پیش بینی و مهار رفتار

اسلاید 4 :

اصول اساسی رفتارگرایی

اصل ایجابی: روانشناسی کاملا عینی؛ یعنی منبع داده‌های روانشناختی رفتار است؛ رفتاری که قابل مشاهده است و می‌تواند به گونه‌ای عینی در قالب اصطلاحاتی از قبیل محرک و پاسخ تشریح شود.

اصل سلبی: نفی مفاهیم ذهن‌گرایانه در روانشناسی

اسلاید 5 :

روندهای عمده در پیدایش رفتارگرایی

در پيدايش رفتارگرايي سه‌نظام عمده نقش داشتند: سنت‌های فلسفی در زمینه عینیت‌گرایی روانشناختی، روانشناسي حيواني و كنش‌گرايي 

اسلاید 6 :

واتسون اولین کسی نبود که تأکید برعینیت در روانشناسی کرده باشد.

دیزرنز، عینیت‌گرایی روانشناختی را مشتمل بر هر نظامی می‌داند که در آن تلاش شود تا داده‌های عینی و روش کلی علم، یعنی مشاهده مستقیم، جانشین داده‌های ذهنی و روش ویژه درون‌نگری گردد.

دکارت و دولامتری: تأکید بر رویکرد ماشینی درباره بدن و ذهن انسان

کابانی: تلاش برای تعریف ذهن بر حسب عوامل عینی بویژه کنش‌های فیزیولوژیک

اگوست کنت: بنیانگذار جنبش اثبات‌گریی (Positivism)، انکار اهمیت ذهن فردی و انتقاد به ذهن‌گرایی و روش‌شناسی ذهنی

اسلاید 7 :

در آغاز قرن بیستم رشدچشمگیر عینیت‌گرایی، ماشین‌گرایی و ماده‌گرایی ناگزیر به نوعی روانشناسی جدید منجر شد که تنها بر چیزی که می‌توانست دیده، شنیده یا لمس گردد متمرکز بود.

اسلاید 8 :

شاید بتوان گفت روانشناسی حیوانی مهمترین عامل در سوق دادن واتسون به تشکیل روانشناسی رفتاری بوده است. روانشناسی حیوانی کمابیش به طور مستقیم از نظریه تکامل داروین نشأت می‌گیرد. یکی از مهم ترین مسائل روانشناسی حیوانی، مسئله «پیوستگی ذهن میان انسان و حیوانات» مربوط است.

اسلاید 9 :

از میان دانشمندانی که در قلمرو روانشناسی حیوانی ـ و با تأکید بر عینیت‌گرایی‌ـ تأثیر به‌سزایی داشتند، می‌توان از یک دانشمند آمریکایی و سه دانشمند روسی نام برد: ثورندایک، پاولف، بخترف و سچنف. در ادامه به معرفی دو تن از آنان که از شهرت بیشتری برخوردارند، یعنی ثورندایک و پاولف خواهیم پرداخت.

اسلاید 10 :

ثورندایک به جای گفتگو درباره تداعی‌ها و پیوند اندیشه‌ها، از پیوند بین موقعیت‌ها و پاسخ‌ها سخن گفت

او معتقد بود برای مطالعه رفتار باید آن را به ساده‌ترین عناصرش، یعنی واحدهای محرک ـ پاسخ تجزیه کرد. بنابراین در نظریه تحلیلی با ساخت‌گرایان اشتراک عقیده داشت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید