بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رویکرد مدیریت هزینه استراتژیک با هدف خلق ارزش از جمله رویکرد های نوین کسب و کار است که با کاربست روشهای متعدد، نوین و جامع امکان حضور بنگاههای اقتصادی را در عرصه رقابت فراهم می سازد و شرایط بهبود مستمر آنها را تامین می کند.سنجش عملکرد و اتخاذ تصمیمات استراتژیک با هدف بقا ، تداوم فعالیت و بهبود مستمر از موضوعات با اهمیت در مدیریت هزینه استراتژیک است.سنجش عملکرد با بهره گیری ار روشهای متعدد که عمدتا رویکرد انها مالی و اقتصادی است صورت میگیرد; نظیر ارزش افزوده اقتصاد ، سود باقیمانده ، نرخ بازده سرمایه گذار و .... .
کارت امتیازی متوازن به عنوان شاخص جامع سنجش عملکرد مورد توجه و بحث میباشد. اتخاذ تصمیمات استراتژیک با هدف بهبود مستمر ، نیازمند بکارگیری اقتصادی منابع است ، به طوری که انجام فعالیت در قالب آزمایش و خطا توجیه مدیریتی نداشته است ، و بنابراین محک زدن رقبا و شناسایی بهترین الگو براساس روش الگوبرداری ضروری تلقی میگردد.

اسلاید 2 :

كارت امتيازي متوازن چهارچوبي است براي تشريح فعاليت هاي سازمان از چهار جنبه مختلف كه اين كار از طريق تعدادي شاخص صورت مي گيرد. يك كارت امتيازي خوب يك منطق استراتژيك يعني روابط علت و معلولي بين فعاليت هاي جاري و موفقيت هاي بلند مدت را مستند مي كند. از آنجا كه وابستگي سازمان ها و شركت ها به سرمايه هاي نامشهود خود روز به روز در حال افزايش است , كارت هاي امتيازي در حال تبديل شدن به ابزاري مهم براي كنترل مديريت هستند. يك كارت امتيازي يك قالب عمومي قابل درك براي تشريح آرزوها يا موفقيت هاي سازمان است و براي مقاصد زير مفيد است :
مراوده مفاهيم استراتژيك
مطرح كردن فعاليت هائي كه اهداف استراتژيك آن ها را نسبت به الزامات فعلي ترجيح مي دهند.
پايش و تشويق فعاليت هاي مزبور

اسلاید 3 :

کارت امتیازی متوازن نظامی برای مدیریت عملکرد است که ایده اولیه آن سال ۱۹۹۰، در خلال تحقیقات رابرت کاپلان و دیوید نورتون  ، در زمینه روش‌های نوین سنجش عملکرد سازمان‌ها شکل گرفت. این ایده در طول زمان توسعه و تکامل فراوان یافت تا جایی که از یک ابزار سنجش و اندازه‌گیری عملکرد، اکنون به یک نظام مدیریت استراتژیک تبدیل شده‌است.
به اختصار مي توان گفت ‌که : کارت امتيازي متوازن يک سيستم مديريتي است‌که سازمان را در جهت تنظيم مسير و دست‌يابي به اهداف کليدي استراتژيک خود حمايت مي نمايد و استراتژی سازمان را از چهار جنبه کلیدی «مالی»، «مشتریان»، «فرایندهای داخلی» و «رشد و یادگیری» بررسی و صورت‌بندی می‌کند.

اسلاید 4 :

در دهه‌ي 1990ميلادي، مدل کارت امتيازي متوازن ابتدا به‌عنوان يک روش نوين ارزيابي‌عملکرد و سپس به عنوان ابزاري جهت کمک به تحقق استراتژي، توسط رابرت کاپلان استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد وديويد نورتن مشاور برجسته مديريت در امريکا مطرح شد و از سوي صاحب‌نظران مديريت و مديران سازمان‌ها به شدت مورد استقبال قرارگرفت. آن‌ها در اغلب سازمان‌ها، با يک مشکل عمده برخورد نمودند: مديران اين سازمان‌ها، فعاليت‌هاي‌مديريتي خود را تنها بر اساس معيارهاي مالي و اقتصادي بنا نهاده ‌‌بودند.
از کاپلان و نورتون مقاله اي تحت عنوان Measures That Drive Performanse(سنجه هايي كه محركهاي عملكرداند)در ژانويه ي 1992 در نشريه ي Business Review Harvard منتشر شد. در اين مقاله اشاره شده بود كه شركت هاي موفق براي ارزيابي عملكرد خود فقط به سنجه هاي مالي متكي نيستند. بلكه عملكرد خود را از سه منظر ديگر يعني مشتري , فرايندهاي داخلي و يادگيري و رشد نيز مورد ارزيابي قرار مي دهند. به اين ترتيب كاپلان و نورتون اعلام كردند كه براي يك ارزيابي كامل ازعملكرد سازمان مي بايست از كارت امتيازي متوازن ا ستفاده شود.

اسلاید 5 :

موانع اساسي در سر راه پياده سازي استراتژي و چگونگي برطرف شدن آن ها توسط كارت ارز يابي متوازن :
عدم انتقال استراتژي
عدم همسوئي كاركنان با استراتژي
عدم تعهد مديريت ارشد
عدم تخصيص منابع

اسلاید 6 :

مديريت عملكرد به معناي ارزيابي عملكرد سازمان بر اساس برنامه راهبردي آن و استفاده از اطلاعات حاصله در بهبود برنامه راهبردي ، بدون توجه به حوزه هاي ديگر به جز حوزه مالي امكان پذير نمي باشد .شاهد اين مدعا 4 عامل بازدارنده دستيابي سازمان ها به استراتژي ها و اهداف بلند مدت و كوتاه مدت خود است كه دانشمندان علوم نوين مديريت استراتژيك آن را بر شمرده اند: 
عامل بازدارنده استراژي : بدين معنا كه استراتژي ها توسط افرادي كه بايد آنها را اجرا كنند هنوز درك نشده اند و هنوز استراتژي ها به اهداف كمي تبديل نشده است.
عامل بازدارنده مديريتي : بدين معنا كه سيستم هاي مديريتي براي كنترل عمليات و فعاليت هاي اجرايي سازمان طراحي شده اند و به بودجه ها متصل هستند نه به استراتژي ها.
عامل بازدارنده انساني : بدين معنا كه اهداف فردي ، دانش و شايستگي هاي افراد به اجراي استراتژي ها پيوند نخورده است.
عامل اجرايي : بدين معنا كه فر آيندهاي كليدي براي پيشبرد استراتژي ها و اهداف بلند مدت سازمان طراحي نشده اند.

اسلاید 7 :

در ارزیابی متوازن برای تدوین و ارائه استراتژی و همچنین ارزیابی کامل عملکرد استراتژیک واحد تجاری علاوه بر عوامل مالی به عوامل غیرمالی نیز توجه شده و کلیه عوامل موثر در موفقیت و دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت ارزیابی می شوند.
چهار دیدگاه (وجه) اصلی در ارزیابی متوازن:
1- رضایت مشتری
2- عملکرد مالی
3- فرایندها و عملیات داخلی شرکت
4- یادگیری و نوآوری

اسلاید 8 :

بر اساس ارزیابی متوازن هیچ معیار منحصر بفردی نمی تواند به شیوه ای معقول یا درست میزان پیشرفت یا موفقیت استراتژیک واحد تجاری را تعیین نماید و می بایست این چهار دیدگاه اصلی و معیارهای مربوط به هر کدام در مجموع عملکرد واحد تجاری استراتژیک را بصورتی جامع و مطلوب برآورد نمایند. نکات اجرایی مطرح در کاربرد روش بررسی متوازن:
1) استفاده از رابطه ای علت و معلولی بین معیارهای سنجش
2) اطلاع رسانی به مدیران از شاخصها و معیارهای مهم و اثرگذار
3) بکارگیری سیستمهای ERP و موارد مشابه
4) عدم دقت برخی داده های غیر مالی در مقایسه با اطلاعات مالی (کنترل و حسابرسی آنها مشکل است یا بعضاٌ توسط افرادی خارج از سازمان تهیه می شوند.)

اسلاید 9 :

نموداری است مبتنی بر روابط علت و معلولی مابین چهار دیدگاه اصلی الگوی ارزیابی متوازن که به شرح تفصیلی استراتژی شرکت می پردازد. هر شرکتی دارای یک الگوی ارزیابی متوازن متفاوت و مخصوص به خود و در نتیجه دارای یک نقشه استراتژی متفاوت است.

اسلاید 10 :

يك جمله‌ي قديمي مي‌گويد:  "اگر تا‌به‌حال امتيازات خود را ثبت ننموده‌ايد، كاري جز يك تمرين معمولي انجام نداده‌ايد! " اگر از ما بپرسيد خواهيم گفت: "به‌منظور كسب موفقيت بيشتر براي سازمان و حفظ آن، نه‌تنها نيازمند ثبت صحيح امتيازات و نمرات خود مي‌باشيد، بلکه بايستي پيش بيني‌اي نيز از نمرات احتمالي خود( از طريق هدف گذاري مناسب و تلاش براي رسيدن به آن اهداف، براساس يک رويه‌ي ثابت) نيز داشته باشيد."

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید