بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

کار آفريني

کار آفريني جهت گيري خاصي است که شرکتها از طريق آن مي توانند منابع منعطف را توسعه و قابليت بلند مدت خود را افزايش دهند و با انتقال مؤثر انتخابهاي موجود به عمليات توليد، سعي درايجاد ارزش بطور پيوسته دارند.

  چالش اصلي اين شركتها ظرفيت سازي به منظور كشف فرصتهاي رقابتي جديد بوده و ازتمركز بر روشهاي تحليلي مرسوم تئوري هاي سازمان اجتناب مي کنند.

اين شرکتهاسعي دارند از طريق تمركززدايي و انتقال قدرت واختيار،ازحصارنقشهاي مرسوم مديريت يعني برنامه ريزي ، سازماندهي و كنترلخارج شده و بر اقدامات نوآورانه وتطابقي براي مواجهه با تغييرات سريع اصرار ورزند.

اسلاید 2 :

نگرش كارآفريني براي بسترسازي اقدامات كارآفرينانه 4 شرط اساسي دارد:

 نگرش كارآفريني اهميت توسعه ، ارتباط و به مشاركت گذاري ارزشها بين اعضاي سازمان را ياد آورمي شود و نقش مديريت ارشد سازمان در زمينه سازي بروز تغييرات خود دگرگونياساسي مي داند.

تاكيد بر ايجاد فرايندهايي كه به ظهور نوآوري مي انجامد و از آن حمايت مي كند.

 طراحي و اجراي فرايندهايي كه به خلق منابع منجر شود يا منابع موجود را حفظ و به تخصصي شدن

آنها براي انجام تلاشهاي كارآفرينانه بيانجامد.

 ايجاد قابليت شناسايي و خلق ايده.اين رويكرد سعي مي كند با رسميت بخشيدن فشار براي شناساييو خلق مستمر ايده ها، فرايند خلق ايده را تقويت كند و منابع موجود را توسعه بخشد، انعطاف پذيريبيشتر شود و در نهايت به منابع ، تكنولوژي و سيستم هاي جديد منجر شود.

اسلاید 3 :

کار آفريني سازماني

واژه كارآفريني سازماني  I TRAPRE EUR نخستين بار توسط گيفورد پينكات (1985) به كار گرفته شد و به مفهوم فرآيند شكار فرصتها  به وسيله افراد يا سازمانها بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختيار آنها مي داند.

كارآفرين به عنوان يك فرد خلاق سازماندهنده و ارائه كننده مي باشد كه با پذيرش مخاطره به توسعه و گسترش بازار و ايجاد محصول مي پردازد و آن را به بهره برداري مي رساند.

اسلاید 4 :

ساختار سازمانهاي كارآفريني در بلوغ اول:

در سازمانهايكارآفريني مرحله اول بلوغ عمده اهدافكارآفرينان را به ترتيب عبارتند از :

تبديل طرح تجاري و ايده هاي نوپاي نوآورانه به كسب و كارهاي زود بازده .?

استفاده از قابليت هاي فردي، مهارتي، تكنولوژيكي به منظور رساندن ظرفيت توليدي ?يا خدماتي به سطح قابل قبولي از لحاظ كسب درآمد.

استفاده كارآفرينان از شاخص هاي رفتاري ويژه مانند مهارت هاي ارتباطي، جذب سرمايه گذاري و بازاريابي با اتكا به مهارت هاي تجربي.

حفظ موقعيت تثبيت ( ثبات ) در سازمان بااستفاده از اهرم هاي كنترل مديريتي در افزايش هزينه ها، فقط سهم بازار و افزايش سطح رضايتمندي مشتريان.

ايجاد تعامل با شرايط محيطي كسب و كار و سعي در كاهش تنش ايجاد شده در مقابل امواج تغييرات.

اسلاید 5 :

مديريت دانش

 

مديريت دانش: " مجموعه فرايندهاي شناسايي، جمع آوري، انتشار و کاربرد دانشي است که در جهت تحقق اهداف سازمان و يا براي خلق دانش بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.“

 مهمترين اهداف مديريت دانش: افزايش  سرعت دسترسي به دانش، تسهيم استفاده از آن و همچنين نگهداري دانش در سازمان و افزايش حافظه دانش سازمان مي باشد.

به اين منظورسازمان ابتدا بايد دانش موجود خود را شناسايي و جمعآوري كند (بداند آنچه را كه مي داند)، و امكان دسترسي آسان و سريع به آن را فراهم آورد. سپس دانش مورد نياز براي رسيدن به اهداف سازماني را كه در اختيار ندارد توليد و يا از منبع مناسبي كسب كند (بداند آنچه را كه نمي داند).

اسلاید 6 :

انواع دانش

ضمني (دانش مستتر در قوانين سازمان،فرآيندها،هنجارها،فرهنگ و نمادها و افراد خبره):

بصيرت، شهود، قواعد، سرانگشتي ،الهام، مهارت و خبرگي

آشکار (قابل کد کردن است):

روشها و دستورالعمل ها، قوانين، تجارب ،الگو هاي برتر، دانش چه چيزي، دانش شبکه روابط

اسلاید 7 :

رويکردهاي غالب درمطالعات رهبري در سازمانهاي دانش محور

اسلاید 8 :

تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازمان

استراتژي سازمان: استراتژي سازماني بر پايه اطلاعات دقيق ،قابل اطمينان و پويا براي تصميم گيري استوار بوده و نيازمند معرفي شاخصهاي جديد موفقيت بوده تا ارزش واقعي دانش را كامل تر از آن چيزي كه در صفحات ترازنامه مي آيد، نشان دهد.اين نگرش جديد به استراتژي سازماني،راههاي نوآورانه تفكر راجع به سرمايه هاي فكري را پديد آورده است.

 فرهنگ سازماني: مديريت دانش با فرهنگ سازماني مرتبط است.مهمترين چالش سازمان خلق استراتژي هاي مديريت دانشي است كه برروي توسعه سيستمهاي تسهيم دانش تمركز دارد.

سيستمها: از آنجائيکه دانش يک منبع کليدي براي توسعه شرکت هاي کوچک و متوسط است ،لازم است که سيستمهاي مورد نياز کاربر در سطوح مختلف مديريت را برآورده کند.

اسلاید 9 :

تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازمان

تكنولوژي : سازمان ها نيازمند درك چگونگي بهبود فناوري اطلاعات خود ، به روشي كه دانش به آساني شناسائي شده (فناوري اطلاعات  به عنوان ابزار جستجو ) ، تخصيص داده شده و براي توليد دانش جديد تركيب شوند ، هستند .  

افراد : سازمان ها نياز به آمورش جديد ، انتخاب و استخدام نيروهاي تازه دارند . سياست هاي نيروهاي انساني بايد بر مبناي آموزش درازمدت آنها باشد و سازمان ها بايد به فکر جذابيت شغل و محيط كار باشند . در اين تلاش ، سازمان نياز به يافتن تركيبي متناسب ميان عناصر فرايند خلق دانش دارد .

عوامل درون سازماني : اگر بخواهيم شغل ها پشتيبان قابليت هاي نواوري سازمان باشند ، بايدبه گونه اي طراحي شوند كه روح رقابت و شايسته سالاري در آنها وجود داشته باشد .

 عوامل خارج سازماني : ارتباط با مشتريان و تأمين كنندگان يك سازمان لازم است . سازمانها بايد براي دست يابي به نيازهاي مشتريان و تأمين كنندگان  با فكر باز عمل کنند. اين مشكلات و نيازها اساس توليدات و خدمات جديد است .

اسلاید 10 :

ويژگي سازمانهاي دانش بنيان

در اقتصاد دانش بنيان و عصر سرعت تغييرات در حوزه هايي چون فناوري، دانش، روشها و شبكه اي شدن بازارها و همينطور شبكه اي شدن سازمانهاي كارآفريني كه در اصطلاح فارسي آنرا " خوشه هاي توليدارزش ناب " ( Lea value clusters ) مي نامند، تنها راه نجات سازمانهاي كارآفريني انعطاف پذيري آن نه تنها در مشاهده تغييرات بلكه استفاده كننده ازتغييرات به منظور ايجاد تعامل با تغييرات در چهار حوزه دانش و فناوري، بازارهاي جديد و بكر روشها و فرآيندهاي نوين و وضعيت رقابت و رقباء مي باشد.

در مرحله اول بلوغ در سازمانها بنوعي يك سير رشد طبيعي وجود دارد كه با توجه به تغييرات در حوزه هاي كه طبيعتاً خارج از حيطه قدرت كارآفرينان مي باشد، نتيجتاً سازمان را وادار به ايجاد تغييرات اساسي در پايه ريزي اساسي و كاملاً متفاوت بارشد درمرحله اول سازماني مي نمايد.

 فاز دوم ( مرحله دوم ) از بلوغ سازمانها را بايد فرآيند تصنعي و مشتمل بر٩دانايي و بكارگيري فناوريهاي پيشرفته و مهمتر از همه بكارگيري قابليتهاي جديدي از كارآفرينان دانست .

( i stitutio al Growth phase ) اين مرحله را مرحله رشد بنيادي مي نامند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید