بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

شخصیت معادل واژه انگلیسی personality است . ازریشــــه persona  به معنای نقابی که بازیگران بر چهـــره میگــذاشتند گرفته شده است به این موضوع اشـاره می كندکه شخصیت هر کس ماسـکی است که او بر چهـــره میزند

اسلاید 2 :

مفهوم روان شناسی واژه شخصیت

شخصیت عبارت است از ویژگی های جسمی ، روانی و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز می کند

اسلاید 3 :

شخصيت جمع كل راههايي است كه يك نفر بدان وسيله روابط متقابل ايجاد مي‌كند.

اسلاید 4 :

تفکر نرمال

عبارتست از: جرياني معطوف به هدف از عقايد ، سر نخ ها ، و تداعي ها که در مواجهه با يک مساله آغاز مي شود و به نتيجه اي مبتني به واقعيت ، منتهي

مي گردد. اين نوع تفکر را تعقل يا استدلال مي نامند.

فرض کنيد وارد اتاق کارتان مي شويد و کليد چراغ را مي زنيد. چراغ روشن نمي شود. تداعي اول اين است که شايد فيوز کنتور پريده باشد. پس چراغ ديگري را امتحان مي کنيد. اگر روشن شود، فکر بعدي که ممکن است به حل اين مسئله منتهي شود ، اين است که لامپ چراغ اولي سوخته است. ولي اگر لامپ دوم هم روشن نشود و کنتور هم مشکلي نداشته باشد ؛ فکر قطع برق از مرکز برق ؛ به ذهن شما مي رسد. و به همين روال تداعي هاي پيوسته متعددي در ذهنتان جريان مي يابد ، و اين روند سرانجام شما را به راه حل اين موضوع هدايت مي کند.                               

اسلاید 5 :

انواع تفکر

تفکر عینی

تفکر انتزاعی

فکر انتقادی

اسلاید 6 :

                                        

   تفکر عینی  Concrete Thinking

کودکان در سن دبستان غالبا به شيوه‌اي عيني مسئله‌شان را حل مي‌کنند؛ يعني آنها در تفکرشان از دنياي محسوس و قابل ديدن  کمک مي‌گيرند.

آنها براي اينکه متوجه شوند چوب پنبه روي آب مي‌ماند، حتما بايد آن را روي آب بيندازند وگرنه قوانين فيزيکي دردي از آنها درمان نمي‌کند؛ چون آنها هنوز نمي‌توانند نظريه‌ها و قوانين را درک کنند. آنها مي‌توانند کنش متقابل ماهي و گياه را در يک اکوسيستم کوچک مثل آکواريوم بفهمند اما نمي‌توانند نظريه عمومي ‌اکوسيستم‌ها را بفهمند. علت اين مسئله، وارد نشدن به مرحله تفکر انتزاعي است

اسلاید 7 :

تفکر انتزاعی
Abstract Thinking

  يعني نوعي تفكر كه در آن شخص قادر است به طور ارادي مسير افكارش را از يك وجه موقعيتي خاص به وجهي ديگر تغيير دهد . وجوه مختلف موقعيت را همزمان در ذهن نگاه دارد . نكات اساسي يك موضوع را با هم در نظر بگيرد و در ضمن قادر به تجزيه آن به اجزاء كوچك باشد، پيشاپيش طرح بريزد و از نماد سازي استفاده كند . توانائي تعبير ضرب المثل يكي از خصوصيات تفكر انتزاعي است .                                                  

                                              

                                    

اسلاید 8 :

تفكر انتقادي   Critical thinking

                                       

    منظور از كلمه انتقادي در اين مفهوم تيز  بينانه است. تفكر انتقادي به صورت هاي زير تعريف شده است :

1-«تفكر مستدل و تيز بينانه درباره اينكه چه چيز ي را باور كنيم و چه اعمالي را انجام دهيم .»

2- «ارزيابي تصميمات از راه وارسي منطقي و منظم مسائل ،شواهد ، و راه حل ها»

 مثالهايي از تفكر انتقادي عبارتند از : درك و فهم و تفسير مسايل   تشخيص و تحليل سؤالها   تشخيص و كاربرد منطق ( قياس ، استقرا ، استنباط )   با نتيجه گيري معقول از اطلاعات حاصل از منابع مختلف كتبي ، شفاهي و دفاع از آن ، تمايز بين حقايق از عقايد ؛ داوري درباره اعتبار منابع ؛ تصميم گيري درباره اعمال مختلف ؛ تشخيص بيانات كليشه اي و قالبي ؛ تشخيص نظامهاي ارزشي و عقيدتي مختلف ؛ طرح سؤالها و پاسخگويي به آنها.                                                                                   

اسلاید 9 :

  • مهارت تفكر خلاق، مهارتي است كه شخص از تلفيق مهارت‌هاي حل مساله و تصميم گيري از افكار يا روابط نو برخوردار شده و قدرت كشف و انتخاب راه حل‌هاي جديد را پيدا مي‌كند.
  • تفكر خلاق سعي مي‌كند پديده‌ها و امور و افكار را آن چنان كه هستند به راحتي نپذيرد، بلكه نگاه متفاوت‌تري داشته باشد و از قالب‌هاي فكري همسان دور شوند، به عبارتي پديده‌ها را با چشم و منظر ديگري نگاه كنند
  • اما در تفكر سنتی، فكرهاي جديد و نو كمتر در آن راه پيدا مي‌كند، امور و پديده‌ها را آن چنان كه هستند مي‌بينند و مي‌پذيرند.

اسلاید 10 :

  • Professional personality ????
  •  
  • Personality as learning/teaching indicator
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید