بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاريخچه راه آهن در جهان : اولين قطارراه آهن دنيا به سال 1832م . بوسيله مهندس استيفنس انگليسي بکار افتاد که دو شهر ليورپول و منچستر را بهم مربوط ميساخت و خبر آن بسرعت برق در سراسر جهان پيچيد ومانند همه اختراعات و اکتشافات مايه شگفت و اعجاب جهانيان گرديد، زيرا اهميت و فوايد راه آهن از حيث اقتصاد و آبادي کشورها بخوبي روشن است . انقلابي که انشاء راه آهن در گيتي پديد آورد ميتوان گفت کمتر از اهميت قطب نما در سده هاي 15 و 16 نبود.

اسلاید 2 :

نخستین راه آهن در ایران در سال ۱۸۸۸ (میلادی) و ۱۲۶۱ شمسی بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. عرض این راه آهن یک متر بود و به وسیله مسیو بواتال فرانسوی اجرا شد و بعدها به یک بلژیکی واگذار شد.
در ۹ نوامبر ۱۸۹۰ ناصرالدین شاه قاجار پیمان‌نامه‌ای با روسیه تزاری امضا کرد که ایران را از ساخت راه آهن تا ده سال باز می‌داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام ۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ فرانکی روسیه با دست‌خط مظفرالدین‌شاه برای ده سال دیگر تمدید شد.

اسلاید 3 :

راه آهن سرتاسری ایران نام راه آهنی است که در زمان پادشاهی رضا شاه پهلوی از جنوب تا شمال ایران کشیده شد. این راه آهن بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی) در ساحل خلیج فارس را به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی راه آهن سرتاسری ایران نام راه آهنی است که در زمان پادشاهی رضا شاه پهلوی از جنوب تا شمال ایران) در ساحل دریای مازندران وصل می‌کرد.

در ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه آهن سراسری در تهران محل فعلی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال آغاز گردید.

راه آهن سراسری در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ بپایان رسیده و دو خط شمال و جنوب در ایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و در روز سوم شهریورماه ۱۳۱۷ این خط با تشریفات خاصی رسما افتتاح و بهره برداری آن شروع شد.

اولین قطار از این خط در مسیر ساری به بندر شاه و در سال ۱۳۰۸ حرکت کرد

اسلاید 4 :

  • مقايسه كشورهاي قدرتمند درصنعت راه آهن:
  • راه آهنهاي بزرگ جهان : ايالات متحده امريکا اول (با 400هزار کيلومتر). اتحاد جماهير شوروي دوم (با 120هزار کيلومتر). آلمان سوم (با 60هزار کيلومتر). فرانسه چهارم (با 54هزار کيلومتر). طولاني ترين راه آهن جهان راه آهن ماوراء سيبري در اتحاد جماهير شوروي است که ده هزار کيلومتر درازي آن است ، و بعد از آن راه آهن سانتافي پاسيفيک امريکاست که از شمال بجنوب کشيده شده و با طول 7400 کيلومتر دو شهر فيلادلفيا و لوس آنجلس را بهم مربوط ميسازد
  • ایران، در حال حاضر دارای ۷۰۶۶ کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض است. ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران توسط معاونت ساخت و توسعه راه آهن انجام می‌پذیرد. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره برداری از این شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

اسلاید 5 :

  • در حال حاضر در ایران لکوموتیو های گوناگونی وجود دارند. اما قسمت عمده آنها لکوموتیوهای دیزل-الکتریک ساخت شرکت GMEMD بوده که البته در ایران یه جی ام (GM) مشهورند.این لکوموتیو ها ساخت کشورهای ایالات متحده, یوگسلاوی,کره جنوبی و کانادا هستند.

  اين لوكوموتيوها قديمي هستند وهزيته نگه داري آنها بالاست

اسلاید 6 :

  • از نظر نحوه تامين انرژي قطارها، راه آهن را مي توان به
  • دو بخش كلي بشرح زير تقسيم كرد :
  • -1 راه آهن غير برقي
  • -2 راه آهن برقيراه آهن غير برقي
  • دراين راه آهن، نيروي كشش براي هر قطار در داخل خود
  • قطار توليد مي شود. همه تجهيزات و لوازم توليد و تبديل
  • و انتقال انرژي ( تجهيزات مكانيكي مانند ديزل و
  • تجهيزات الكتريكي مانند ژنراتور ) در واحدي به نام
  • لكوموتيو متمركز شده است- راه آهن برقي
  • در اين راه آهن تجهيزات مكانيكي توليد انرژي از قطار حذف شده و درخارج

از آ ن نيروگاههاي توليد برق) قرار دارد و انرژي مورد نياز توسط سيستم

انتقال و توزيع تامين مي شود.

اولين قطار برقي  توسط فون زيمنس سال 1879 ساخته شد.

اسلاید 7 :

1- اشغال زمين

2- حفاظت محيط زيست

3- مصرف انرژي

4- سرعت

5- ايمني

6- صرفه جويي در سرمايه هاي ملي

7- انعطاف پذيري

اسلاید 8 :

موارد ایمنی که در این صنعت باید رعایت شود:

-از استحکام و ایمنی کافی برخوردار باشد تا برای قطار, گسیختگی
در حین سیر و حرکت پیش نیاید. 
-استفاده از آن پیچیدگی نداشته باشد تا مامورین راه آهن بتوانند به سهولت واگن ها را متصل و یا جدا نمایند. 
-استفاده از آن با سرعت عمل بالا میسر باشد.چرا که زمان فاکتور مهمی در راه آهن بحساب می آید. 
-ایمنی کارکنان راه آهن در کار با آن تامین باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید