بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

     صنعت فولاد به دلیل تاثیر زیادی كه بر روی توسعه صنعتی كشورها دارد صنعت مادر نامیده می شود و به همین دلیل مهمترین و استراتژیک‌ترین کالای صنعتی در جهان محسوب می گردد به طوری که میزان تولید و مصرف آن نشان‌دهنده پیشرفت کشورهاست.   

     میزان مصرف سرانه فولاد در ایران حدود 200 کیلوگرم است که 140 ‏کیلوگرم آن در داخل کشور تولید ‏می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌گردد.

    صنعت فولاد به عنوان صنعتی بنیادین  ،نقش اساسی در اقتصاد ملی و رفاه جوامع دارد . توسعه این صنعت عاملی اثر بخش در توسعه  سایر بخش های اقتصادی، صنعتی ، علمی و اجتماعی کشور می باشد

اسلاید 2 :

     در كشور ما اولين گام اساسي در جهت دستيابي به اين صنعت در سال 1338 برداشته شد و سپس در سال 1344 شركت ملي ذوب آهن ايران شكل گرفت و در سال 1351 شركت ملي فولاد ايران تاسيس شد. 
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1358 شركت ملي فولاد ايران با ادغام شركت ملي ذوب آهن ايران و شركت ملي صنايع فولاد ايران بوجود آمد كه تا سال 1381 تنها شركت متولي فولاد در كشور بود.

     اكنون شركت ملي فولاد ايران بعنوان يكي از شركت هاي مهم سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران و وزارت صنايع و معادن در امر توليد و توسعه فولاد كشور فعاليت دارد.

اسلاید 3 :

بالغ بر 63 درصد از تولید فولاد جهان به روش کوره‌ی بلند و 33 درصد به روش احیاء مستقیم انجام می‌پذیرد.  

در شرکت ذوب آهن فولاد از روش کوره بلند یعنی با سوخت ذغال سنگ تولید می شود در حالی که دیگر مجتمع های تولید فولاد از روش احیاء مستقیم و با گاز طبیعی کار می کنند.

اسلاید 4 :

        تولید فولاد خام در برنامه اول توسعه(72- 1368) در مجموع 12.3 میلیون تن مقرر و تولیدات فولادی نیز به رقم 12.8 میلیون تن رسیده بود. ظرفیت تولید فولاد خام در این دوره بالغ بر 6.2 میلیون تن و ظرفیت تولیدات فولادی به رقم 6.5 میلیون تن رسید که نشان دهنده رشد فعالیت صنایع و کارخانه های فولادسازی کشور است. 

    دوره برنامه دوم توسعه(78- 1374) تولید فولاد 28 میلیون تن مقرر گردید اما ظرفیت تولید فولاد خام در سال پایانی برنامه دوم توسعه 1378 به 7.2 میلیون تن و ظرفیت تولیدات فولادی نیز به 7.6 میلیون تن رسید. 

    دوره برنامه سوم توسعه ( 83- 1379)  تولید فولاد 38 میلیون تن بود که نسبت به برنامه دوم توسعه 34 درصد رشد داشت در حالی که ظرفیت تولید فولاد خام در سال پایانی برنامه سوم توسعه(1383) به 10.1 میلیون تن و ظرفیت تولیدات فولادی نیز در 1383 به 10.7 میلیون تن رسید.

اسلاید 5 :

جذب، توسعه و حمایت از  سرمایه‌گذاری  خارجی و بخش خصوصی؛     

كسب سهمی معادل 3/2 درصد تولید جهانی برابر 9/28 میلیون تن فولاد خام در سال 1388؛  

تأمین حداكثر نیازهای داخلی؛

 كسب سهمی معادل 1 درصد صادرات جهانی فولاد برابر 2/3 میلیون تن در سال 1388؛

ارتقاء بهره‌وری منابع (سرمایه، نیروی انسانی، مواد و . . .) تا سطح شاخص‌های جهانی و دستیابی به قیمتهای رقابتی؛

ارتقاء مستمر كیفیت و استاندارد محصولات تولیدی با توجه به خواسته‌های روزافزون مشتریان؛

ارتقاء سطح فناوری در كلیه زمینه‌های مربوطه و دستیابی به دانش فنی و فناوریهای جدید؛

حداكثر استفاده از مواد اولیه داخلی؛  

حداكثر استفاده از منابع داخلی در مراحل مهندسی، احداث و بهره‌برداری؛

كاهش مستمر آلودگی‌های زیست محیطی و دستیابی به استانداردهای جهانی این صنعت؛

صدور فناوری و دانش فنی به كشورهای در حال توسعه و همسایه

اسلاید 6 :

    این در حالی است که اکنون در سال 1392 میزان تولید فولاد در کشور 13/5 میلیون تن در سال است که نه تنها به صادرات 3/2 میلیون تن در سال نرسیده ایم بلکه برای تامین نیاز داخلی 10 میلیون تن از محصولات فولادی مورد نیاز را وارد نموده ایم.

   بر مبنای برنامه چشم‌انداز20 ساله كشور ظرفیت تولید فولاد خام ایران باید سالانه به 55‌میلیون تن برسد؛ به طوری كه این ظرفیت تا پایان سال 1392 به 42‌میلیون تن افزایش یابد. 

اسلاید 7 :

  افزايش قيمت گاز طبيعي و افزايش قيمت تمام شده در توليد فولاد به روش احياي مستقيم که اکثر توسعه هاي کشور را در بر مي گيرد.

افزايش قيمت حامل هاي انرژي و نتيجتا افزايش هزينه حمل ونقل و تاثير گذاري آن در قيمت تمام شده به دليل جابه جايي بالادر صنعت فولاد که منجر به تغيير استراتژي در مکان يابي مي گردد.

 رعايت ظرفيت اقتصادي توليد و پرهيز از احداث واحد هاي کوچک به دليل نياز به سرمايه گذاري بالاو افزايش هزينه تولید.

توجه به توجیه اقتصادی و سودآور بودن شرکت بجای توجیه اجتماعی و ایجاد اشتغال (در بخش دولتی)

اسلاید 8 :

     هم چنین تقسیم سود سالانه سهام داران و سهام عدالت موجب شده تا طرح های توسعه در شرکت های فولادی به حالت تعلیق در بیایند. بطوریکه پس از به اصطلاح خصوصی‌سازی شرکت فولاد مبارکه که در دو سال پیاپی 80 درصد و 105 درصد سود بصورت نقدی بین سهامداران جدید توزیع کرد.

    در حالیکه شرکت فولاد مبارکه می‌تواند با حدود 30 هزار میلیارد ریال (تقریباً برابر با سود سه سال خود) ظرفیت خود را به 10 میلیون تن در سال برساند، فولاد خوزستان با هزینه‌ای کمتر از 250 میلیون دلار (یعنی با سود تقریباً دو سال و نیم خود) می‌تواند ظرفیت خود را به 5 میلیون تن برساند، شرکت فولاد اکسین خوزستان که بدون واحد احیاء مستقیم و ذوب دارای هیچگونه توجیه اقتصادی نیست.

اسلاید 9 :

پس از مواد پتروشیمی بیشترین سهم در صادرات غیر نفتی کشور را دارد.این صادرات اغلب به صورت سنگ آهن صورت می گیرد.

ایران با واردات بیش از 10 میلیون تن فولاد در سال یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصول استراتژیک در جهان محسوب می‌شود. برآورد می‌شود هزینه واردات این حجم فولاد سالانه به چیزی حدود 10 میلیارد دلار می‌رسد.

    در همین حال آمار واردات فولاد کشور در شش ماه نخست امسال  نشان می‌دهدکه به میزان 49 درصد کاهش داشته است. در مجموع یک میلیون و 830 هزار تن واردات فولاد داشتیم در حالی که واردات سال 1391 در شش ماهه اول سه میلیون و 536 هزار تن بوده است.

 

اسلاید 10 :

     در سال 2012 دنیا در مجموع یک میلیارد و 530 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که این رقم حدود یک درصد بیش از سال 2011 بود.

     قدرت نوظهور دیگر فولاد جهان در سال 2012 ترکیه بود که به تنهایی   36 میلیون تن فولاد (عمدتاً از ضایعات فلزی سایر کشورها) تولید کرده است.

    تولید فولاد ایران در سال 2011، 13 میلیون تن بود که با رشد 10/7 درصدی و  تولید 14/4 میلیون تن فولاد در جایگاه پانزدهم قرار گیرد.

    در میان 20 ‏کشور بزرگ تولیدکننده فولاد تنها امریکا، روسیه، مکزیک و ایران دارای 3 ‏عنصر اصلی ‏تولید فولاد یعنی سنگ آهن ، انرژی و آب هستند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید