بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سنگها یکی از قابل مطالعه ترین عناصر طبیعی می باشند که تقریباً برای تمام رشته های علوم مورد استفاده هستند . زیرا اگر این باور را داشته باشیم که عمر سنگ های موجود در کره زمین مساوی پیدایش کره زمین میباشد در این صورت این سنگها شاهد تمام تحولات کره زمینی بوده و بالاخره این سنگها مانند شناسنامه این کره خاکی هستند در این صورت مطالعه این سنگها برای باستان شناسان – فسیل شناسان – معدن شناسان – جغرافی دانان – کشاورزان و خیلی از علوم دیگر جالب میباشد . که هر کدام از این رشته ها نیاز به مطالعه وسیع و طولانی در شناخت سنگ و سایر مختصات آن از دیدگاه های خود را دارند . ولی از نظر مهندسین ساختمان مطالعه در سنگ بسیار اندک بوده و تقریباً رنگ و پایداری آن در مقابل عوامل جوی و همچنین پایداری آن در مقابل سایش و غیره محدود میشود

اسلاید 2 :

طبقه بندی سنگ

هر رشته از علوم سنگ ها را به طریقه ای دسته بندی مینمایند که بیشتر جوابگوی نیازهای همان رشته باشد برای مهندسین ساختمان دسته بندی سنگ ها در ابتدا به نوع پیدایش و تشکیل شدن آنها محدود میگردد . سنگها به سه گونه تشکیل شده اند  سنگهای آذرین – سنگهای دگرگونی – سنگهای ته نشستی اگر درصد این سنگ ها را در اعماق زمین مطالعه کنیم در حدود 95% سنگ هایی که از عمق 100 متری زمین به پایین قرار دارد از سنگ های آذرین بوده و 5% بقیه سنگ های رسوبی و دگرگونی میباشد ولی در سطح زمین تا آنجا که در دسترس بشر است 75 % سنگها را سنگهای رسوبی و 25% بقیه را سنگهای آذرین و سنگهای دگرگونی تشکیل میدهد.

اسلاید 3 :

1_ سنگهای آذرین

سنگهای آذرین که به آنها سنگهای آتشفشانی هم میگویند سنگهایی هستند که از سرد شدن مواد گداخته که از قسمت مذاب زمین به بیرون فوران کرده است ایجاد شده .

به طور کلی منشا سنگهای روی زمین آذرین هستند ولی بعضی از این سنگ ها در اثر عوامل جوی و غلطیدن به روی هم خرد شده و این قطعات کوچک به وسیله آب رفت ها زیاد تر گشته و در اثر مرور زمان تحت فشارهای مختلف قرار گرفته و تشکیل سنگهای رسوبی را داده اند . سنگهای آذرین بر حسب نوع سرد شدن به 3 دسته تقسیم میشوند :

اسلاید 4 :

             1)   سنگهای آذرین درونی : طرز تشکیل آنها بدین طریق میباشد که مواد مذاب داخل هسته مرکز زمین به پوسته زمین نفوذ کرده و در آنجا به کندی و به تدریج سرد شده و تشکیل سنگهای آذرین درونی را داده اند این سنگها بلوری بوده و کریستال های آن مجال تشکیل شدن را داشته است به همین علت کریستال های آن درشت دانه بوده و اندازه آن در حدود میلیمتر میباشد ( بلورین یعنی آنکه مولکول های آن به طور منظم  و طبق قاعده خاص و یکنواختی پهلوی یکدیگر قرار گرفته اند ) مانند گرا نیت GRANIT  و دیوریت DIORIT  .

2)   سنگهای آذرین بیرونی : این سنگها بدین طریق تشکیل شده اند که مواد مذاب درون زمین به بیرون راه پیدا کرده و در مجاورت هوا قرار گرفته و خیلی فوری و سریع سرد شده اند . در این سنگ ها کریستال ها مجال تشکیل شدن نداشته و به شکل خمیری سرد شده اند . در ساختمان این سنگ ها بلور وجود نداشته و یا خیلی کم وجود دارد مانند بازالت BASALT

اسلاید 5 :

 3)   سنگهایی هستند که مواد د مذاب آن به پوسته داخلی زمین نفوذ کرده و در آنجا به تدریج مشغول سرد شدن بودند مانند نوع اول ولی قبل از آنکه خمیر آن کاملاً سرد شده و کریستال های آن کاملاً مجال تشکیل شدن داشته باشند در اثر یک دگرگونی دیگر به بیرون رانده شده و بقیه خمیر به سرعت سرد شده است . شکل این سنگها مخلوطی از دو نوع بالا میباشد بدین ترتیب که کریستال های آن داخل قسمت خمیری بوده و در هم میباشد . با وجود بر اینکه جنس این سنگ ها یکنواخت است ولی شکل ظاهر و ساختمان آن در قسمت های مختلف متفاوت میباشد

اسلاید 6 :

خواص عمومی سنگ های آذری و مقایسه آن با سنگ های رسوبی

(1کلیه سنگهای آذری دارای خواص مشترکی هستند که سنگهای رسوبی فاقد آن هستند :

(2سنگهای آذری توده ای بوده و یک پارچه است و بدون لایه بندی میباشد و جنس آن یکنواخت است .               

(3سنگهای آذری فاقد فسیل و بقایای موجودات زنده میباشد زیرا از زمان بیرون ریختن تا زمان سرد شدن هیچ موجود زنده ای نمیتوانست در اثر حرارت زیاد به آن نزدیک شود

(4جنس سنگهای آذری یکنواخت بوده و فاقد رگه رگه هستند. در صورتی که سنگهای رسوبی لایه لایه بوده و ممکن است در وسط توده بزرگی از سنگ لایه خاک و یا لای وجود داشته باشد که مجال سنگ شدن پیدا نکرده است .

(5سنگهای آذری بر حسب نوع سرد شدنشان یا تمام بلوری و یا نیمه بلوری هستند.

(6سنگهای آذری از سنگهای رسوبی سخت تر هستند.

(7مگندی سنگهای آذری کمتر از سنگهای رسوبی می باشد.

(8وزن مخصوص سنگهای آذری بیشتر از سنگهای رسوبی است .

اسلاید 7 :

سنگهای رسوبی

منشا اصلی سنگهای رسوبی مواد ریز جامد معلق در مایعات(رودخانه ها)هستند این رودخانه ها در ضمن حرکت سنگهای ریز و درشت را به هم غلطانیده و موجب خرد شدن آنها می شود و هم چنین تکه های ریز سنگها در اثر سایر عواملی طبیعی مانند یخبندان و غیره از تخته سنگها جدا شده اند به وسیله ی رودخانه ها جا به جا شده و به محل هایی که عمق آنها بیشتر است برده می شوند این دانه های ریز در اثر نیروی ثقل زمین و همچنین در اثر فعل و انفعالات شیمیایی در این مکانها ته نشین شده و تحت فشار قرار می گیرند این فشار ممکن است در اثر لایه های فوقانی ته نشین های جدید باشد و یا فشار های دیگر و بالاخره بعد از سالیان دراز این لایه ها یک پارچه شده و تولید سنگهایی به نام سنگهای رسوبی می نمایند.

اسلاید 8 :

مشخصات سنگهاي رسوبي

(1كليه سنگهاي رسوبي لايه ‌لايه مي‌باشند زيرا همان طوري كه گفته شد تشكيل آنها در اثر ته‌ نشين شدن اجسام جامد موجود در آب درياها است كه به مرور و لايه لايه ته نشين مي‌گردد.

(2ممكن است بقاياي اجساد حيوانات در لايه‌هاي مختلف سنگها وجود داشته باشد كه اين خود مورد مطالعه فسيل شناسان مي‌باشد.

(3جسم سنگ يكنواخت نيست و ممكن است داراي لايه‌هاي خاك و لاي باشد.

(4‌ممكن است بقاياي گياهان در لابه لاي آن وجود داشته باشد.

(5تقريباً‌ 75 درصد سنگهايي كه در دسترس بشر در سطح زمين قرار داد از نوع سنگهاي رسوبي هستند.

اسلاید 9 :

سنگهاي دگرگوني

سنگهاي دگرگوني همان طوري كه از اسم آن معلوم است سنگهايي هستند كه دگرگون شده‌اند و اين دگرگوني باعث تغييراتي در طرز تشكيل بلور و ساير مشخصات آن شده است. اگر سنگهاي رسوبي و يا آذرين از محل تشكيل به علل گوناگون به جاي ديگر مثلاً‌ اعماق زمين منتقل بشوند و در آنجا تحت تاثير فشار و يا حرارت و در مجاورت رطوبت قرار بگيرند تغييراتي در شكل آنها پيدا مي‌شود كه باعث دگرگوني آنها شده و بهمين علت به آنها سنگهاي دگرگوني مي‌گويند مانند سنگهاي شيست و يا سنگ لوح و مرمرها.

سنگهاي دگرگوني به حسب آنكه تحت چه درجه حرارت و يا فشاري دگرگون شده‌اند انواع مختلف دارند. سنگهاي آذري دگرگون شده را ارتو و سنگهاي ته نشستي دگرگون شده را پارا مي‌گويند.

اسلاید 10 :

سنگهاي ساختماني

همان طوري كه گفته شد تقسيم‌بندي سنگها در ساختمان، اصول و قواعد و مشخصات مخصوص به خود را دارا مي‌باشد كه با ساير علوم بكلي متفاوت است و در ساختمان بيشتر روي رنگ سنگ تكيه مي‌شود و بعد از آن مقاومت آن در مقابل عوامل جوي و سايندگي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید