بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اگر به محصولات و کالاهایی که در محیط زندگیتان وجود دارد خوب بنگرید، متوجه خواهید شد که بیشتر این محصولات در واقع برای کمک به انسان و راحت تر و سریع تر انجام دادن وظایف روزانه شان پدید آمده اند.

از آن جایی که در بیشتر این موارد، این انسان است که از این وسایل و ابزارها استفاده می کند بنابراین طراحان و مهندسین باید برای اطمینان یافتن از راحتی، ایمنی، کارایی و سلامت استفاده از این کالاها حتماً توانایی ها و محدودیت های فیزیکی و بدنی انسان را در طراحی و ساخت وسایل در نظر بگیرند.

اسلاید 2 :

طبعاً اتومبیل نیز به عنوان یک وسیله نقلیه از این قاعده مستثنی نیست. اگر به اتومبیل از دیدگاه یک ایستگاه کاری که در آن راننده می بایست برای هدایت و کنترل خودرو، کارها و عملیات مختلفی را همچون خواندن عقربه ها و علائم و درجات هشدار دهنده، فشردن پدال گاز و ترمز و کلاچ، عوض کردن و انتخاب دنده مناسب، پیچاندن فرمان و ... انجام دهد، نگاه کنیم آنگاه به خوبی درک خواهیم کرد که برای ایمنی و راحتی راننده و تامین جانی سرنشینان خودرو و سایر افراد دیگری که به نحوی با اتومبیل در ارتباط هستند – همچون عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتور سیکلت رانان و ... – چه بسیار نکات ظریف و دقیق و حساس ارگونومیکی باید در خودرو رعایت شوند.

اسلاید 3 :

موضوع اصلی علم ارگونومی یا مهندسی فاکتور های انسانی(Human Factors Engineering ) به بررسی روابط انسان با محیط کارش با هدف بهینه سازی شرایط زندگی و کاری او بر می گردد. یعنی ویژگی ها و توانایی های ارگانیزم انسانی به منظور تطبیق کار با انسان و بر عکس مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.

اسلاید 4 :

ارگونومي دو هدف مهم دارد:
هدف اول افزايش کارايي و بازده انجام کار و فعاليت هاي ديگر است. افزايش سهولت کاربرد، کاهش خطا و افزايش بهره وري در اين مقوله مي گنجند.
هدف دوم تقويت بعضي از ارزش هاي انساني مطلوب از جمله افزايش ايمني، کاهش خستگي و تنش، افزايش راحتي، افزايش مقبوليت نزد کاربر، افزايش ميزان رضايت شغلي و بهبود کيفيت زندگي است.

اسلاید 5 :

براي اينكه بتوانيم به اين اهداف ارگونومي برسيم بايد اطلاعاتي از جامعه مصرف كننده داشته ياشيم.
مهمترين عاملي كه بايد مدنظر قرار گيرد :
سنجش خصوصیات و ویژگی های جسمانی افراد ( Anthropometery )
با آمارگيري از جمعیت مشتریان بالقوه محصول مورد نظر و تجزيه و تحليل داده ها يك حالت استاندارد براي محصول استخراج خواهد شد كه به تفصيل در مورد آن صحبت خواهيم كرد.
البته ارائه یک محصول در بازار برای عده ای بالاتر از حد استاندارد و برای عده ای دیگر پایینتر از حد استاندارد قرار می گیرد.

اسلاید 6 :

آنتروپومتری Anthropometery کلمه یونانی است که از دو واژه Anthropo به معنی انسان ،گونه انسان و metery به معنی سنجش، تشکیل شده است.

به طور کلی آنتروپومتری شامل اندازه گیری اندازه های مختلفی از طول بدن، وزن و حجم اندام ها، فضای حرکتی و زوایای حرکتی هر یک از این اندازه ها بوده و در نهایت تهیه آمار و اطلاعات منتج از آن در تعیین شکل و اندازه ابزار و وسایلی است که در محیط کار مورد استفاده این افراد قرار می گیرد

اسلاید 7 :

به طور کلی اندازه گیری ابعاد بدن در دو وضعیت صورت می گیرد :
وضعیت ساکن ( ثابت )
وضعیت متحرک

در وضعیت ثابت اندازه گیری بدن در حالتی صورت می گیرد که بدن هیچ گونه حرکتی نداشته باشد و این اندازه گیری را اصطلاحاً آنتروپومتری استاتیک می گویند. در وضعیت متحرک اندازه گیری ابعاد بدن در حالتی که بدن در حالت حرکت می باشد، صورت خواهد گرفت. این اندازه گیری آنتروپومتری دینامیک گفته می شود.

اسلاید 8 :

به طور کلی آنتروپومتری در دو زمینه کاربرد دارد :
برای تطبیق و تناسب ماشین با انسان در جهت راحتی و افزایش راندمان کاربر
جهت استاندارد سازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای یک فرد یا کل جامعه

در این زمینه علاوه بر ابعاد بدن، نوع وسایل مورد استفاده، جنس، میزان تحمل نیرو و فشار و سایر فاکتورهای مربوط به انسان از قبیل سن، جنس، نژاد، ساختار بدنی ( ورزشکار، چاق، لاغر )، نوع شغل، رژیم غذایی، وضعیت سلامتی، وضعیت بدن یا پوسچر Posture )، زمان ( ابتدای روز، پایان روز)، تغییرات ارادی ( مثل منقبض کردن عضله )، لباس و تجهیزات فردی مورد توجه قرار می گیرد. که البته مهم ترین آنها سن، جنس و تفاوت های نژادی می باشد.

اسلاید 9 :

پس از استخراج اطلاعات آنتروپومتریکی جامعه استفاده کنندگان از وسیله مورد تحقیق، بایستی موضوعهای مورد استفاده در آن وسیله را فهرست کرده و با استدلال های علمی و منطقی آنها را ارزش گذاری کنیم. برای شناسایی موضوعهای مهم مورد استفاده در خودرو به فعالیتهای اجرایی كه در داخل خودروی سواری انجام می شود توجه می کنیم.

اسلاید 10 :

این فعالیتهای عمدتا شامل مواردی همچون
ورود ( خروج ) مناسب به ( از ) وسیله نقلیه
نشستن
هدایت و کنترل مناسب خودرو
دید مناسب به بیرون و درون
رفاه، ایمنی
و ...
می شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید