بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • زلزله چیست؟
  • زلزله عبارت از حرکات و ارتعاشات ناگهانی سطح زمین ناشی از شکسته شدن سنگهای پوسته زمین و رها شدن انرژی ذخیره شده در آنها است که در صورت شدت زیاد در مـراکز انسـانی موجب خسـارتها و زیـانهـای فـراوان می شود

اسلاید 2 :

  • علل وقوع زلزله
  • زلزله پدیده انفجاری است که در آن میلیونها گسیختگی کوچک به دنبال هم بکار می افتند. وجود گسل های زیاد دریک منطقه موجب بروز زلزله است .زلزله گسل جدیدی را بوجود می آورد ودر نتیجه تعداد شکستها زیادتر شده وبه این ترتیب قابلیت زلزله در این منطقه افزایش می یابد.

اسلاید 3 :

این امواج باعث می شود که سنگ خم شود و شکل خود را از دست بدهد . این امواج فقط ازجامدات می گذر ند. . تقریباً اثر تخریبی تمام زلزله ها بر اثرامواج برشی است و به این معنی که وقتی لحظه شکستن سنگ فرا برسد سنگ شکاف بر میدارد ونقاط مجاور شکاف بطور جانبی نسبت بهم حرکت می نمایند

اسلاید 4 :

حرکت زمین توسط موج لاو، تقریبا شبیه موج S است با این تفاومت که ذرات ماده به موازات سطح زمین و در جهت عمود بر انتشار موج حرکت کرده و ذرات در صفحه قائم حرکت ندارند

اسلاید 5 :

ین امواج به نحو خاصی حرکت می کنند. بدین ترتیب که حرکت ذرات در امتداد مدارهای دایره ای (یا بیضوی) صورت میگیرد.

اسلاید 6 :

شدت زلزله

مقیاس ریشتر:

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه بزرگی زمین لرزه را از لرزه نگار به دست می‌آورند. مقیاس ریشتر لگاریتمی است یعنی افزایش یک واحد در مقیاس ریشتر نشان دهنده افزایش ده واحدی در دامنه موج است. به عبارت دیگر دامنه موج در زلزله 6 ریشتری ده برابر دامنه موج زلزله 5 ریشتری است و دامنه موج 7 ریشتر 100 برابر زلزله 5 ریشتری است. مقدار انرژی آزاد شده در زلزله 6 ریشتری 7.21 برابر زلزله 5 ریشتری است.

قدرت زلزله:

قدرت تخریبی یک زلزله علاوه بر شدت آن به ساختار زمین در منطقه مورد نظر و طراحی و مکان سازه‌های ساخت بشر بستگی دارد.

اسلاید 7 :

ديوارها

دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، ديوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر یا به عنوان محافظ یک فضا هستند

اسلاید 8 :

عوامل و عواقب معمول تخریبدیوارها

  • المان‌های غیر مسلح عملکرد ضعیفی در برابر زلزله دارند؛ این دیوارها اغلب هنگام زلزله در جهت خارج از صفحه گسیخته شده و کاملا فرو میریزند. دیوارهای بنائی با پی‌ ضعیف و یا فاقد پی‌ نیز دچار واژگونی در جهت خارج از صفحه خود میشوند.
  • ریزش دیوار‌های بنائی باعث بروز آسیب جانی و جرحی شده و همچنین با مسدود کردن گذرگاه‌ها مانع کمک رسانیبعداز وقوع زلزله خواهد شد.
  • ریزش دیوار‌های بنائی باعث کاهش امنیت در مقابل دزدی خواهد شد.

اسلاید 9 :

زمین‌لرزه دشتستان، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵،۷ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۶،۴ کیلومتری زمین بود که ساعت ۱۷:۲۱ به وقت محلی روز ۷ آذر ۱۳۹۲ (۲۸ نوامبر ۲۰۱۳) شهرستان دشتستان در استان بوشهر را لرزاند. کانون زلزله در ۱۴ کیلومتری شمال شرق شهر برازجان مرکز شهرستان بوده است.

اسلاید 10 :

زمین‌لرزه دشتی، زلزله‌ای بزرگی ۶٫۱ در مقیاس ریشتر) بود که ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه روز ۲۰ فروردین ۱۳۹۲، در عمق ۱۲ کیلومتری زیر زمین در شهرستان دشتی استان بوشهر رخ داد، کانون این زمین‌لرزه در نزدیکی شهر شُنبه، ۱۶ کیلومتری شهر کاکی، ۲۷ کیلومتری شهر خورموج (مرکز شهرستان دشتی)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید