بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


طرح ملي

 «ارتقاء بهره‌وري نيروي کار»


“National Labour Productivity Promotion Plan”

اسلاید 2 :


* در برنامه چهارم توسعه قرار است 5/2 درصد از ميانگين رشد 8 درصدي هدف گذاري شده يا به بيان شفافتر 31 درصد از کل توليد ناخالص داخلي (GDP) از محل رشد بهره‌وري کل عوامل توليد تامين گردد.

* در قانون برنامه سهم بهره‌وري نيروي کار و سرمايه از رشد اقتصادي مورد انتظار مشخص نگرديده است، ليکن به استناد اعلام مدير عامل مرکز ملي بهره‌وري در سخنراني سال 1383، مقرر گرديده است که سهم 31 درصدي بهره‌وري از کل رشد اقتصادي به نسبت 60 درصد و 40 درصد بين بهره‌و‌ري نيروي کار و سرمايه تسهيم گردد.

اسلاید 3 :


سهم هدف گذاري شده بهره‌وري نيروي کار از رشد GDP
در پايان برنامه چهارم                          6/18% = 60% * 31%

* ماده 5 قانون برنامه چهارم مسئوليت قانوني تحقق سهم هدف‌گذاري شده بهره وري نيروي کار از رشد GDP (6/18%) در سال پاياني برنامه چهارم (1388) را به دوش وزارت کار و امور اجتماعي گذاشته است.

* در طرح ارائه شده و بر اساس تحقيقات به عمل آمده، تحقق سهم
هدف گذاري شده بهره‌وري نيروي کار از رشد GDP (6/18%) در فضاي واقعي اقتصاد برآيند 21 مولفه احصاء شده و مستلزم مشارکت فعال و تعاملي 52 نهاد و دستگاه در بخشهاي دولتي وخصوصي است.

* درصورت دستيابي به نرخ‌هاي هدف‌گذاري شده در پايان برنامه رقمي معادل 52  ميليارد دلار از محل بهره وري کل عوامل توليد به توليد ناخالص داخلي کشور (GDP) اضافه خواهد شد.

 

      تصوير بهره‌وري کشور در آئينه ارقام:
مفهوم بهره‌وري :« انجام درست کارهاي درست به طور مداوم»
تعريف بهره‌وري نيروي کار : نسبت ارزش افزوده به تعداد شاغلين

اسلاید 4 :


* در پژوهش‌ها و محاسبات به عمل آمده توسط گروه مطالعات امور اقتصادي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان آذربايجان‌شرقي با استفاده از شاخص مالم‌کوئيست (تابع مسافت) و روش تحليل پوششي داده ها، متوسط رشد بهره‌وري کل عوامل توليد براي تمامي استانها در 5 سال منتهي به سال 1381 و براساس قيمت هاي ثابت سال 1380 در کارگاره‌هاي 10 نفر شاغل به بالا بطور متوسط معادل 6/0درصد بوده است . بر اساس اين محاسبه از بين استان‌هاي کشور 15 استان با رشد منفي بهره‌وري روبرو بوده‌اند.

نتيجه‌گيري:

رشد بسيار ناچيز سالانه 62/0 درصدي بهره‌وري کل عوامل توليد(TFP) در طول دوره 12ساله(1370-1382) بر اين واقعيت دلالت دارد که اقتصاد کشور به لحاظ تخصيص منابع و استفاده بهينه از آنها در وضعيت نامطلوبي قرار داشته و سهم ارزش افزوده بخش صنعت از توليد ناخالص داخلي بسيار کم بوده است (بين 5/12 تا 19 درصد متغير بوده است.)


اسلاید 5 :


تاثير بهره وري بر توليد ناخالص داخلي

 * توليد ناخالص ملي کشور (GNP) در سال 1384 (با احتساب نفت و گاز) با نرخ بهره‌وري 64/0 درصد معادل180 ميليارد دلار

* اگر توليد ناخالص ملي کشور در سال 1384 با نرخ بهره وري سال آغاز جنگ تحميلي (1359) يعني 65/1 درصد انجام مي‌گرفت درآمدي معادل 464 ميليارد دلار نصيب کشور مي‌شد

* اگر توليد ناخالص ملي کشور در سال 1384 با ميانگين نرخ
بهره وري جهان يعني 65/2 درصد انجام مي‌گرفت، درآمدي معادل 745 ميليارد دلار را نصيب کشور مي‌کرد.

اسلاید 6 :


ارتباط دروني رشد بهره‌وري و بيکاري

 * هر يک درصد رشد در توليد ناخالص داخلي، نرخ بيکاري را بين 4/0 الي 6/0 درصد کاهش مي‌دهد.

* در صورت تامين 5/2 درصد از رشد 8 درصدي هدف‌گذاري شده از محل بهره‌وري عوامل توليد، نرخ بيکاري عمومي کشور بين 1 الي 5/1 درصد کاهش خواهد يافت.

* در صورت دستيابي به نرخهاي هدف‌گذاري شده بهره‌وري کل عوامل توليد در پايان برنامه چهارم، شاهد کاهش چشمگير نرخ بيکاري ساختاري و بيکاري طبيعي که از متغيرهاي بسيار پيچيده و پرمقاومت در اقتصاد کشور به شمار مي‌رود، خواهيم بود.

اسلاید 7 :


  * انسان سالم يگانه ابزار براي دستيابي به نرخ بهينه و مطلوب بهره‌وري نيروي کار
* خالق بهره‌وري نيروي کار، سرمايه انساني (HC) است.
 
* اگر تمامي راهبردهاي و استراتژي‌ها معطوف به ارتقاء بهره‌وري گردد حتي با ظرفيت‌هاي موجود اقتصادي مي‌توان به رشد اقتصادي مطلوب دست يافت.

اسلاید 8 :


محاسبه سهم بهره‌وري نيروي كار

ميليارد تومان 28724=ميليارد ريال 287238=6/18%*3/1544290

اسلاید 9 :


ماتريس طرح ملي ارتقاي بهره‌وري نيروي كار

جدول توزيع شده در جلسه


اسلاید 10 :


21 مولفه احصاء شده با شدت اثربخشي متفاوت اجزاء بردار بهره وري نيروي کار بوده که در صورت بستر سازي مناسب براي تحقق آنها توسط دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول، اهداف بهره‌وري نيروي کار بتدريج تحقق خواهد پذيرفت. تحقق و عملياتي کردن 21 مولفه ياد شده منجر به شکل‌گيري دو متغير «کيفيت زندگي کاري» و «رضايت شغلي» شاغلين خواهد شد که در مدل‌هاي پژوهشي محققين و پژوهشگران داخلي و خارجي به عنوان موثرترين عوامل در افزايش بهره‌وري نيروي کار معرفي شده‌اند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید