بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه :

قرآن گنجینه‌ای است سرشار از مسائل و مفاهیم گوناگون که از قدیم الایام  توجه بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران را به خود جلب کرده است.

درباره اعجاب و اعجاز این کتاب مقدس گفتنی‌های بسیاری گفته‌اند رآن كتاب هدایت بشر و منشأ بسیاری از علوم است. مطالب علمی آن انسان را به تفكر وا می­دارد. اشاره­ی برخی آیات به پیدایش آتش از درخت سبز، مجاورت آب­های شیرین و شور بدون اختلاط، شكل پذیری آهن در دست حضرت داوود، پیوستگی زمین و آسمان و جدا شدن آن­ها از یكدیگر، توجه دادن به رقیق شدن هوا و كمبود اكسیژن در لایه­های بالای جو، بر شمردن منفعت و ضرر برخی مواد و چگونگی استفاده از آن­ها و بیان احكام حلیت و حرمت كه می­تواند انسان را به سوی تحقیق علمی راهنما باشد، این حقیقت را آشكار می­سازد كه اگرچه قرآن؛ كتاب فیزیك و شیمی و ... نیست، بلكه به منظور هدایت و تربیت بشر نازل شده است، اما در عصری كه جاهلیت بر جهان سایه افكنده بود و دانشمندان به جرم دانستن و بیان عقاید خود در دادگاه­های تفتیش عقاید محاكمه و سوزانده می­شدند، قرآن كریم با روشن­گری­های علمی خود به تكریم جایگاه علم و تفكر پرداخت و بشر را در عرصه­ی مبارزه با جهل و ظلمت رهبری نمود.

اسلاید 2 :

در سوره فرقان ، آیه  می‌خوانیم:

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا

و او کسی است که دو دریا را در کنار هم قرار داد، یکی گوارا و شیرین و دیگری شور و تلخ و در میان آنها برزخی قرار داد تا به هم مخلوط نشوند گویی هر یک به دیگری می‌گوید دور باش و نزدیک نیا.

اسلاید 3 :

و اما تحلیل شیمی در این بارهاین آیه یکی از مظاهر شگفت انگیز قدرت پروردگار را در جهان آفرینش ترسیم می‌کند. این حائل یا برزخ همان تفاوت درجه غلظت آب شور و شیرین ، به اصطلاح وزن مخصوص آنها است که سبب می‌شود تا مدت مدیدی به هم نیامیزند. درياها نیز در واقع از دریاهای متعددی تشکیل شده اند که از نظر غلظت و ترکیب و شرایط زیستی و غیره با هم فرق میکنند، ولی برزخ یعنی مانع میان آنهاست وبا هم مخلوط نمیشوند. این را انسان در عکس برداری ماهواره ای از درياها در قرن 19کشف کرد وقتی دید رنگ آبهای درياها با هم فرق میکنند آنها را بررسی کرد و دید که درياهادر واقع از دریاهای متعدد تشکیل شده  که بهم وصل هستند.
 

اسلاید 4 :

شعله ور شدن دریاها

وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ

سوره تکویر

واذا البحار و فجرت

سوره انفطار

اسلاید 5 :

چگونه ممکن است آب دریایی که مایه ی حیات و زندگیست تبدیل به آتش شود؟ با کمی دقت در علم شیمی میتوانیم پاسخ این سوال را بیابیم.
همانطور که میدانیدعناصر مختلف مي توانند با اکسيژن مخلوط شوند. اين مخلوط شدن دو حالت دارد يا سريع اتفاقمي افتد ياکند.اگر کند صورت گيرد  به اين واکنش اکسيد شدن گوييم و اگر سریع باشد سوختن یا   برافروختن نامیده می­شود آب از دو عنصر هيدروژن و اکسيژن تشکيل شده. اگر بر اثر عواملي بتوانيم آب دريا را تجزيه کنيم ،دو عنصر فوق را خواهيم داشت که امروزه اين کار را با الکتروليز آب به وسيله عبور دادن جريان برق از آن انجام مي دهيم. شايد در آينده راه آسان تري براي جدا شدن اين دو عنصر پيدا شود. حال اگر اين دو عنصر در کنار هم باشند و يک جرقه کوچک براي شروع واکنش به وجود آوريم اين دو عنصر ترکيب شده و همگي به آتش تبديل مي شود و به جاي دريايي از آب دريايي از آتش خواهيم داشت.

اسلاید 6 :

     سوختن چوب

             و

           توليد آتش؟؟؟

در آيه 80 سوره ياسين خداوند به خاصيت آتش افروزي درختان سبز اشاره مي کند.امروز ميدانيم گياهان گاز کربنيک را از هوا و آب را از زمين جذب کرده و به کمک انرژي نوراني خورشيد طي عمل فتوسنتز در ابتدا ماه  گلوکز الي را ساخته واکسيزن آب در اين فرآيد آزاد ميشود.طي فرآيندهاي بعدي از گلوکز چوب ساخته ميشود و انرژي ذخيره شده (انرژي شيميايي خورشيد)در گياهان هنگام سوختن چوب ها آزاد مي شود و همچنين اگر تمام چوب ها و درختان بر اثر وزش باد و طوفان به هم بخورند آتش سوزيهاي وسيع و وحشتناک در جنگلها رخ مي دهد.

(قانون بقای ماده)، و انرژی شیمیایی ذخیره در آن به صورت گرما و نور آزاد می­شود بدون آن­كه ذره­ای از این انرژی كاسته شود. از این امر به عنوان رستاخیز انرژی (قانون بقای انرژی) نام برده می­شود.

اسلاید 7 :

قرآن و کشف اتم و ...

«و ما يعزب عن ربك من مثقال ذره في الارض و لا في السما ء و لا اصغر من ذلك و لا اكبر الا في كتب مبين؛

 از علم و آگاهي خداوند هرگز هيچ چيز به اندازه يك ذره نه از زمين و نه در آسمان پنهان و مخفي نيست، نه تنها به اندازه و مقدار يك ذره ازخدا پوشيده نيست بلكه از ذره كوچكتر و يا بزرگ تر از آن نيز بر او پنهان نيست مگر اين كه هر چيز در كتاب آشكار او مثبت است» سوره یونس آیه 61

اسلاید 8 :

قرآن  شیمی

     اتم

در ميان مردم از ديرباز كوچكترين چيز را به «ذره» تعبير مي كنند. گفته شده كه ذره اجزاي فوق العاده كوچكي از غبار است كه در هوا معلق است و به هنگام تابش آفتاب از روزنه كوچكي به نقاط تاريك، آشكار مي شود. يا همان اجزايي است كه هنگام دميدن بر دست خاك آلود در هوا پراكنده مي شود ولي به تدريج به هر چيز كوچكي ذره گفته شد، امروز به «اتم» كه كوچكترين جزء اجسام است در زبان عربي «ذره» مي گويند. زيرا اگر در گذشته آن را به ذرات غبار اطلاق مي كردند به خاطر اين بود كه آن را كوچكترين اجزاء جسم تصور مي نمودند ولي امروزه كه اثبات شده كوچكترين اجزاي يك جسم مركب «مولكول» و كوچكترين اجزاي يك جسم بسيط «اتم» است كه به مراتب ازمولكول ها كوچكترند اين نام را در اصطلاح علمي براي اتم انتخاب كردند. اما قرآن با كلمه «اصغر» به عنصري كوچكتر از «ذره» اشاره كرده است كه مي تواند به همان اجزاي كوچكتر تجزيه شده از هسته اتم كه قبلاً ذكر شد اشاره داشته باشد. در سال 1991 شخصي به نام «روتر فورد» توانست اتم را بشكافد وتجزيه نمايد.  امروز دانشمندان دريافته اند كه اتم نيز از دو عنصر تشكيل شده كه يكي داراي بار الكتريكي مثبت و ديگري داراي منفي است كه به ترتيب پروتون و الكترون نام دارد. در قرآن كريم با كمال شگفتي سخن از«ذره» و حتي كوچكتر از ذره است.

اسلاید 9 :

آيه 12 سوره رعد و 24 سوره روم در قرآن رعد و برق را هم مايه ي اميد و هم مايه ي ترس معرفي ميکند و امروز با اکتشافات علمي ثابت شده که رعد و برق فوائد برکات فراواني دارد از جمله :

1-آبياري و از برق معمولا حرارت فوق ا لعاده زيادي توليد مي شود که مقدار زيادي از هواي اطراف را سوزانيده و در نتيجه فشارها کم شده و ابرها مي بارند.

2-در هنگام برق قطرات باران با اکسيژن کافي اضافي ترکيب شده که يکي از آثارش کشتن ميکروبهاست و به همين دليل هر سال که رعد و برق کم باشد آفات گياهان زياد مي شود.

3-قطرات باران بر اثر برق و حرارت شديد يک حالت اسيدي پيدا مي کند و هنگام پاشيدن بر زمينها يک نوع کود گياهي موثر ساخته مي شود و گياهان تغذيه مي شوند.

اسلاید 10 :

قرآن و عنصر آهن

لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ

وَهُوَ عَلَى كُل شَيْءٍ قَدِيرٌ

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید