بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

غذاهاي ارگانيك

غذاهاي ارگانيک عبارتند از غذاهاي حيواني و گياهي که در توليد آن از سيستم هاي طبيعي استفاده شده و ارگانيسمهاي اصلاح شده ژنتيک و مواد شيميايي شامل حشره کش، قارچ کش، آفت کش و علف کش ها به کار نرفته باشد. در پروسه محصولات ارگانیک نباید چرخه طبیعت به هم بخورد و هیچ نوع ماده شیمیایی نیز نباید در این محصولات نقش داشته باشند .

  طرفداري از محيط زيست و آغشته نکردن مواد غذايي با مواد شيميايي و تهيه غذاي پاک، از اهداف مهم در توليد غذاي ارگانيک است، يعني به هم نزدن قوانين طبيعت و چرخه هاي حياتي مثل چرخه آب، چرخه کربن و دنيايي عاري از سم.

  تولیدکنندگان غذاهای ارگانیک تلاش می‌کنند تا غذاهائی هر چند بیشتر طبیعی و به دور از هرگونه اسیدچرب ترانس، فرآورده‌های اصلاح شده ژنتیکی و بیشتر افزودنی‌ها تولید کنند.

 

اسلاید 2 :

اگرچه اشتاینر اقتصاددان آلماني برای نخستین بار در سال1924 موضوع اقتصاد کشاورزی و غذاهایارگانیک را مطرح کرد، اما عملا سال ها طول کشید تا دولتمردان به فکر روی آوردن به این نوع محصولات افتادند .

وسرانجام در سال 1980ميلادي، کشورهاي اروپايي قوانين مربوط به غذا و کشاورزي ارگانيک را وضع کردند.

فرانسه اولين کشوري بود که براي ميوه ها و سبزيجات و غلات برچسب دولتي با عنوان کشاورزي ارگانيک ارائه داد. اکنون استراليا 84 درصد از اراضي کشاورزي ارگانيک دنيا را داراست.

 

اسلاید 3 :

آلمان در بین کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین حجم محصولات غذایی ارگانیک را در اختیار دارد.

در آسیا هم برنامه های بسیاری برای محصولات ارگانیک درنظر گرفته شده است. در این بین ژاپن مهم ترین بازار محصولات ارگانیک منطقه آسیا به حساب می آید.  اما چین، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی و چین تایپه هم بازارهای بزرگی را در اختیار دارند.

 

اسلاید 4 :

دلایل حمایت از غذای ارگانیک شامل حفظ محیط زیست، کاهش بازده و صرفه جویی در هزینه‌های عمومی، تنظیم و توسعه بازار و سلامتی انسان‌ها و جامعه می‌باشد . شواهد پزشکی موجود در رابطه با همبستگی مواد افزودنی و همچنین بقایای آفت کش‌ها، با افزایش خطر سرطان و آلرژی‌های غذایی از عوامل اصلی تمایل مصرف‌کنندگان به مصرف غذاهای عاری از مواد شیمیایی افزودنی است.

اسلاید 5 :

این غذاها به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارگانیک می شوند:

1-نوع مستقیم : اگر برای پرورش میوه و سبزی از مواد شیمیایی استفاده نشود و به جای آن از کودهای گیاهی و حیوانی استفاده شود، این محصول به طور مستقیم ارگانیک می شود.

2- نوع غیرمستقیم : سبزی و علوفه ای که برای خوراک دام و طیور استفاده می شود، باید از نوع اورگانیک باشد تا بتوان از سلامت فرآورده )مثل شیر(، اطمینان حاصل کرد.

 

اسلاید 6 :.

  كشاورزي متداول و مرسوم در دنيا بيش از هر زمان ديگري متكي به استفاده از آفت كش ها ،كود هاي مصنوعي، علف كش ها و مواد شيميايي مضر براي سلامتي موجودات زنده )خصوصا انسان(  محيط زيست مي باشد. تحقيقات نشان مي دهند افزايش شديد بيماري هايي نظير انواع سرطان ها در دنيا ارتباط كاملا مستقيمي با مصرف محصولات و مواد غذايي به دست آمده از اين نوع كشاورزي دارد.

 

اسلاید 7 :


1-در كشاورزي متداول و متعارف از بيش از 300 تركيب شيميايي خطرناك و مصنوعي نظير آفت كشها، علف كشها و كودهاي شيمايي بمنظور كنترل آفات و حشرات و حاصلخيز سازي خاك استفاده ميگردد كه بقاياي اين مواد پس از ورود به بدن ميتواند موجب مشكلات عديده اي گردد.

 2-استفاده از كودهاي شيمايي و آفت كشها سبب آلودگي آب، خاك و هوا و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی ميگردند.

 

اسلاید 8 :

3-استفاده بي رويه از كودهاي شيميايي و آفت كشها موجب ميشود تا آفتها نسبت به سموم مقاوم گرديده و آفتهاي جديدي نيز ظاهر گردند.
4- پرتو دهي محصولات يعني آنكه محصولات را در معرض ميزان كنترل شده پرتوهاي يونيزه كننده قرار ميدهند تا اينكه باكتريهايي نظير E.coli و سالمونلا نابود گرديده و درواقع محصول را به اين طريق ضد عفوني ميكنند. كنترل حشرات و انگلها، افزايش ماندگاري و جلوگيري از جوانه زدن از ديگر علل پرتودهي محصولات غذايي ميباشد. اما اين پرتودهي موجب: 1-از دست رفتن ميزان اندكي از مواد مغذي محصولات ميشود.2-هنگامي كه مواد غذايي پرتودهي ميشوند مواد شيميايي سرطان زايي بنام Cyclobutanones تشكيل ميگردد.

اسلاید 9 :

5-مهندسي ژنتيك و يا اصلاح ژنتيك محصولات به جداسازي، دستكاري و انتقال ژنها اطلاق ميگردد.مضرات محصولات اصلاح شده ژنتيكي شامل بروز نقصهاي مادرزادي، كاهش طول عمر، افزايش حساسيت زايي مواد غذايي )بعلت تغيير در زنجيره پروتئينها(، فقر مواد مغذي، مقاومت آنتي بيوتيكي احتمال دارد ژنهاي مقاوم در برابر آنتي بيوتيك ها به باكتريهاي بيماريزا در بدن منتقل گردد و يك بيماري جديد و مقاوم در برابر آنتي بيوتيكها ايجاد شود.

6-استفاده هورمونها در دام و طيور رشد آنها را تسريع كرده و فربه شدن آنها را سرعت ميبخشد. اما از ارزش غذايي آنها ميكاهد. آنتي بيوتيكها هم كه براي جلوگيري از بيمار شدن دام و طيور مورد استفاده قرار ميگرند ميتواند در انسان مقاومت آنتي بيوتيكي ايجاد كند.

 

اسلاید 10 :

كشاورزي ارگانيك چيست ؟

 

دراين نوع از كشاورزي از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها ، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

دراین سیستم علاوه بر سلامتی انسان‌ها، سلامتی خاک نیز تضمین می‌شود زیرا با کشاورزی بدون استفاده از آفت‌کش، قارچ‌کش و سایر اصلاح‌کننده‌های شیمیائی خاک از تخریب باز می‌ماند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید