بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فرا شناخت : معادل واژه Metacognition است از دو جزء تشكيل شده است :

nMeta: به معناي آگاهي

nCognition: به معناي انديشيدن و شناخت

اسلاید 2 :

تاريخچه فرا شناخت

بطور كلي، فراشناخت تفكر دربارۀ تفكر است . اين ايده كه فراگيران دربارۀ تفكر خود مي‌انديشند به زمان افلاطون وارسطو برمي‌گردد. اما اين اصطلاح براي اولين بار در سال 1976 ، توسط جان فلاول وارد حيطۀ روان شناسي شد . ( فلاول ، 1976) .

اسلاید 3 :

تعريف فرا شناخت

 گولن (1991 ) فراشناخت را توانايي تفكر منطقي دربارة فكر ، زبان يادگيري و تنظيم يادگيري بر اين اساس تعريف گرده است .

 از نظر كورتز (1990) فرا شناخت ، دانستن اين موضوع است كه چه موقع ، كجا و چرا استراتژيهاي خاص استفاده مي شوند .

اسلاید 4 :

فرا شناخت بر سه حيطۀ از رفتارهاي هوشمندانه متمركز است

.1دانش و آگاهي افراد نسبت به جريانهاي فكري شان

.2كنترل يا خود تنظيم كنندگي

.3 باورها و شهود

                                         ( استونسون 1999 )

 

 

اسلاید 5 :

تفاوت شناخت و فرا شناخت

 شناخت به عمليات ذهني ، پردازش‌ها و سازه‌ها توجه دارد اما در فراشناخت ، فراگير تلاش مي‌كند تا از نظام شناختي خود آگاه شود ، راههاي از بين بردن موانع يادگيري را جستجو كند ،شيوه‌هاي مطلوب يادكيري را پي‌ريزي كند ،خود تنظيم كنندگي همه جانبه داشته باشد . ( آقازاده و احديان ، 1377 ) .

 جريان شناخت عبارت است از دريافت ، پردازش ، نگهداري و انتقال اطلاعات . فراشناخت فعاليتي است كه كنشهاي مربوط به اين چهار عنصر را در بر مي‌گيرد و بر آنها نظارت تام درد . ( فضلي خاني ، 1378 ).

 -مفهوم فراشناخت ناظر به عمل دانستن و انديشيدن است اما فراشناخت فعاليتي وراي شناخت و عملي فراتر از عمل شناختي است و بنظر بيرد(1993 ) تفكر منطقي ، عنصر كليدي فراشناخت است .

 - استورات وتي (1983 ) در تفاوت بين شناخت و فراشناخت مي گويند: شناخت به دانستن مهارتها اشاره دارد و حالیكه فراشناخت ، آگاهي از كنترل هوشيارانه بر آن مهارتهاست .

اسلاید 6 :

تحليل فرا شناخت

nواژه فراشناخت بر دانش فراگير از فرايندهاي شناختي خود و توانايي كنترل و نظارت بر آن فرايندها به عنوان تابعي از باز خورد دريافت شده از نتايج يادگيري است . بنابراين فراشناخت از دو عنصر اساسي دانش و كنترل تشكيل شده است .

اسلاید 7 :

دانش فراشناختي

nبه باورها و ادراكات فرد در مورد يك موضوع درسي يا يك تكليف يادگيري و قضاوت در مورد تخصيص منابع شناختي به عنوان نتيجه اي از آن دانش دلالت دارد . (فلاول 1987 ؛ براون 1987 ) .

اسلاید 8 :

كنترل فراشناختي

به تاكتيكها  و استراتژيهاي كه يك فراگير براي تحقق اهداف يادگيري خاص تعبيه مي‌كند و سازمان دهي، نظارت و اصلاح آن عمليات براي اطمينان از مؤثر بودن يادگير اشاره دارد . ( جاكوبس و پاريس 1987 ).

اسلاید 9 :

سه مقوله دانش فراشناختي

1ـ دانش‌ متغيرهاي شخصي: دانش‌ متغيرهاي شخصي به دانش كلي فرد در مورد نحوه يادگيري انسان و پردازش اطلاعات و دانش مربوط به تفكر خود و ديگران دلالت دارد.

2ـ دانش‌ متغيرهاي تكليف (وظيفه): مشتمل بر دانش مربوط به ماهيت تكليف يا وظيفه مورد يادگيري و نوع پردازش مورد نيازاست.

3ـ دانش متغيرهاي استراتژي: اين مقوله بردانش مربوط به استراتژيهاي فراشناختي و شناختي و دانش زمينه‌اي دربارة اين كه چه موقع و كجا استفاده از چنين استراتژيهايي مناسب است اشاره دارد.

اسلاید 10 :

فرا حافظه و فرا شناخت

غالباً‌ فرا حافظه را دانش مربوطه به حافظه و فرايندهاي حافظه و فرا شناخت را دانش‌ مربوط به شناخت و نظارت و كنترل فعاليتهاي شناختي تعريف مي‌كنند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید