بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

چكيده
‌برنامه‌ريزي ‌استراتژيك ‌به ‌مفهوم ‌برنامه‌ريزي‌ آينده ‌يك‌ سازمان‌ است، يعني ‌جهتي‌ كه‌ سازمان‌ مي‌خواهد در آن‌ جهت ‌حركت ‌كند وبرنامه ‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات براي هر سازمان ،سندي است كه معماري اطلاعات سازمان را در پرتو ملاحظات استراتژيك مانند ماموريت ،اهداف واولويتهاي سازمان تعيين كرده وبرنامه اجرايي لازم براي دست يابي به سيستمها و پايگاه‌ها ياطلاعاتي را درسطح سازمان تعيين مي‌كند. به عبارت ديگر ،برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات منشور وبرنامه كلان سازمان درزمينه سيستم‌هاي اطلاعاتي وبه طوركلي ،فناوري اطلاعات است.
 

اسلاید 2 :

برنامه ریزی استراتژیک یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال 1970 می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال 1970 می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات تکنولوژیکی و مالکیتی را تحت تاثیر سیستم های اطلاعات سازمانی قرار دارد،بر اساس آنچه که خود باور دارند و یا توصیه هایی که از فروشندگان یا همکاران خود در سازمانهای دیگر می گیرند، انجام می د هند. نتایج این رویکرد برای اتخاذ تصمیم و مصرف سرمایه ها نسبتا غیر قابل پیش بینی است. امروزه اغلب سازمانها بر این موضوع پافشاری می کنند که تکنولوژی و سیستم های اطلاعات تصمیماتی که با یک فهم واضح از کسب و کار و استراتژی سازمانی و رهبری ایجاد شده اند را گزارش می کنند .

اسلاید 3 :

استراتژی تجاری با یک ماموریت شروع می شود و مجموعه ای متناسب از اعمال جهت انجام( تکمیل) ، مقاصد، اهداف و انجام محدودیت های مجموعه روی آنجه که تجرت می کوشد که انجام دهد. 
استراتژی سازمانی با افراد، فرآیند های کاری ،ساختار، مزدو برنامه سروکار دارد که در رسیدن به اهداف تجاری کمک می نماید. استراتژی سیستم های اطلاعات، برنامه یک سازمان می باشد که در ایجاد سیستم های ( سرویس های ) اطلاعاتی بکار میرود. 
                                              پیشنهادات مفهومی یا هدایتی در مورد استراتژی که از چهار چوب منتج شده است ، شامل گزینه های زیر می باشد. شرکت های موفق یک استراتژی برجسته تجاری که هردو استراتژی سیستم های اطلاعات و سازمانی را شامل می شود دارا می باشند. 
 

اسلاید 4 :

 راههای میانبر در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک وجود ندارد. مراحل اولیه که لینک شدن تجارت، سازمان و استراتژی های اطلاعات را در یک روش مکمل تضمین می کند ، بی نهایت مهم هستند.
نکته خیلی مهم این است که فرآیند برنامه ریزی برای تکنولوژی باید بخشی از برنامه کلی کسب و کار باشد. سازمانها با توسعه یک برنامه استراتژیک جهت ایجاد زمینه ای برای اتخاذ تصمیم نیاز دارند.

اسلاید 5 :

1-فرآیند تجاری استراتژیک – پیش نیاز برنامه ریزی سیستم ها و شامل ماموریت، رهبری آینده ، اهداف و استراتژی می باشد 2- ارزیابی سیستم های اطلاعات – ارزیابی منابع سیستم اطلاعت کنونی و چطور آنها در سازمان بکار می روند( خدمت می کند)
3- دیدگاه سیستم های اطلاعات – نقش ایده آل که باید برای کاربرد منابع سیستم اطلاعات دنبال شده باشد. 4- راهبردها ( راهنمای سیستم های اطلاعات- مجموعه توضیحات        ( گفته ها) که درباره کاربرد تکنیکال سازمان و منابع سیستم اطلاعت صحبت کرده است. 5- ابتکارات استراتژیک – سه تا پنج سال پروپوزال ( طرح های پیشنهادی) بلندمدت که ابتکارات جدید را برای سازمان سیستم اطلاعات تصریح نموده است.
 

اسلاید 6 :

در اماده سازی مطالب جهت فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، موضوعات وسیعی باید به مشاهدات اضافه شوند- موضوعات بر اساس ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی متغیر است.
استراتژی سیستم اطلاعات چهار ترکیب متمایز دارد: استراتژی اطلاعات ، استراتژی تکنولوژی اطلاعات ، استراتژی مدیریت اطلاعات و استراتژی اجرا و مدیریت  تحول.
استراتژی اطلاعات به سوالات زیر پاسخ می دهد، چه اطلاعاتی و چه موقع، جهت پشتیبانی از کارهای آغازین و اهداف کلیدی مورد نیاز است
استراتژی تکنولوژی اطلاعات با کاربردها و صفحاتی جهت آماده نمودن اطلاعات مرتبط می باشد.
استراتژی مدیریت اطلاعات با چگونگی سرویس های اطلاعاتی که برای سطوح مختلف سازمان، طراحی شده است، ارتباط دارد
. استراتژی اجرا و مدیریت تحول انچه را که تغییرات سازمانی برای استراتژی سیستم های اطلاعات نیاز دارد تا موفق باشد شناسایی خواهد نمو د.

اسلاید 7 :

در سالهای اخیر، ابزارهای الکترونیکی آنلاین جهت حمایت از فرآیند برنامه ریزی ایجاد شده اند. رویکرد آنلاین جذاب می باشد، همانند شرکت کنندگانی که به یک وب سایت گروهی از طریق کامپیوتر مشخصی متصل می شوند و همان لذتی رویکرد که از جلسات رودر رو دارند میبرند
. سوالات بازو بسته و رتبه بندی عناصر روی موضوعاتی از قبیل ماموریت سازمان، ارزشها، حالت حال حاضر سازمان، محیط خارجی ، صف بندی کلی سازمانو رهبری آینده باید مورد اشاره قرار گیرد. بعضی از نرم افزارها بطور مشخص جهت پشتیبانی از گروه های طوفان مغزی و جلسات ارزیابی طراحی شده بودند.

اسلاید 8 :

• طوفان مغزی الکترونیک باز بدون نام • توانایی طبقه بندی سریع موضوعات وایده های کلیدی • توانایی اولویت بندی الکترونیکی موضوعات و ایده های کلیدی • قابلیت ممیزی الکترونیک برای ادراک ممیزی ها و آزمون مفهوم • تفسیر موضوعی جهت تفسیرهای باز روی یک سری از موضوعات و پی آمدهای کلیدی • قابلیت طرح ریزی پروژه جهت توسعه برنامه های سطح بالا و اجرای آنها
از مزایای واضح این فرآیند آنلاین می توان به موارد ذیل اشاره کرد: همه شرکت کنندگان می توانند سریعا، اما بدون نام ، ایده های جمع شده توسط دیگر شرکت کنندگان را ببینند. در اینجا نیازی به پست به موقع برگه ها نمی باشد. هنگامیکه پاسخ ها دریافت شدند، facilator می تواند سریعا موضوعات بیرون آماده را که بعدا می تواند مورد بحث واقع شود،شناسایی و فهرست نماید. در اخر ویژگی مهم صرفه جویی در زمان برای این حالت پدید می آید.

اسلاید 9 :

ايوز و ليرمانت (1984) پيشنهاد كرده‌اند براي شناسايي فرصت‌هاي SIS از چرخه حيات 13 مرحله‌اي منبع مشتري استفاده شود. علاوه‌بر اين، فنون برنامه‌ريزي (اپل‌گيت و ديگران، 1987، كوهن و سيرت، 1973، راكوف، 1985، استينروماينر، 1977 و استينر، 1979) و فنون پيش‌‌بيني تكنولوژيكي (اپل‌گيت، 1987، بوچارد و هير، 1970، بورتون و ديگران ، 1977، دانته، 1964، پالويا و ديگران، 1988، «برنامه‌ريزي در شرايط عدم اطمينان»، 1979، تيلور و ديگران، 1958، تورانس 1957، ون دون و دلبك، 1971، 1974، ورمن و گرين و ماكريداكيس ويلرايت، 1978) براي شناسايي فرصت‌هاي SIS و عمل كردن آن مورد بحث قرار گرفته‌اند. الگويي كه ما در اينجا تشريح مي‌كنيم، چكيده‌اي است از انبوه دانش آثار پرتر (1980)، راكوف (1985) و وايزمن و مك ميلان (1984). اين الگو، سازوكار پيمايش فرصت‌هاي بي‌شمار SIS را در اختيار مي‌گذارد. براي شناسايي فرصت‌هاي SIS چند بعد يا عامل راهبردي بايد شناسايي شوند. هر عامل چند ارزش كيفي دارد. فرصت‌هاي SIS ممكن است براي تركيب‌هايي از ارزش‌هاي يك عامل خاص يا تركيب‌هايي از ارزش مجموع عوامل، وجود داشته باشند. راكوف (1985)، وايزمن و مك ميلان (1984) ابعاد مختلفي را معرفي كرده‌اند، اما به اعتقاد ما ابعاد ذيل، مهم و مناسبند: 1. اهداف راهبردي 2. نيروي راهبردي 3. حالت راهبردي 4. جهت‌گيري راهبردي سه بعد اول، مهمترند و تركيب‌هاي متعدد آنها در جدول 2 ارائه شده‌اند. است.

اسلاید 10 :

هدف راهبردي
براساس الگوي پرتر (پرتر، 1980) يك شركت ممكن است راهبرد خود را براي دستيابي به يك يا چند هدف ذيل تدوين كند: 1. عرضه كنندگان 2. مشتريان 3. رقباي مستقيم (داخل صنعت) 4. رقباي صنايع ديگر 5. تازه واردها راكوف (1985)، وايزمن و مك ميلان (1984) نيز سه هدف راهبردي عمده را معرفي كرده‌اند كه عبارتند از: 1. عرضه‌كنندگان 2. مشتريان 3. رقبا گروه رقبا، شامل رقباي داخل و خارج صنعت، تازه واردها و رقباي خارج از كشور

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید