بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


تعریف دما

در دوره راهنمایی آموختیم که هرچه یک جسم گرم تر باشد،می گوییم دمایش بیشتر است و هرچه سردتر باشد ، می گوییم دمایش کمتر است.

ما همچنین یاد گرفتیم که برای مشخص کردن مقدار حرارت از کمیتی به نام دما استفاده می کنیم.

دمای برخی اجسام را می توان به طور تقریبی با استقاده از حس لامسه خود به دست اورد.این یکی از ابتدایی ترین و بی دقت ترین شیوه های اندازه گیری دما است.

این روش توسط همه افراد استفاده می شود.مثلا بطری آب را با دست خود لمس می کنیم تا ببینیم از دما مطلوب برخوردار است؛استکان چای را با لب های خود امتحان می کنیم تا از داغ یا سرد بودن آن مطمئن شویم و...

دراین روش همان طور که گفته شد دما به صورت تقریبی به دست می آید.برای بدست آوردن مقدار دقیق و علمی دما از وسیله ای به نام دماسنج استفاده می کنیم.

دماسنج

بیشتر بدانیم

منجم سوئدی در 27 نوامبر 1701 م. (1080ه.ش) به دنیا آمد و در 25 آوریل 1744 م. (1123ه.ش) در گذشت. او بنیانگذار رصد خانه اپسالا بود و در سال 1742م.(1121ه.ش) مقیاس دمای مشهور سلسیوس را پیشنهاد داد. جالب است که او در مقیاس دمایی خود برای نقطه انجماد عدد 100 درجه و برای نقطه جوش آب عدد 0 درجه را انتخاب کرده بود. یک سال پس از مرگ او کارل لینائوس این مقیاس را به مقیاس امروزی سلسیوس تغییر داد. او در ابتدا مقیاس خود را سانتی گراد نامید که برآمده از واژه لاتینی به معنای 100 گام است.

اسلاید 2 :


گرما

اگر از شما خواسته شود دمای آب درون ظرفی را افزایش دهید به احتمال زیاد آن را روی شعله ای که با استفاده از انرژی شیمیایی گاز یا نفت به وجود آورده اید می گذارید. با این کار شما انرژی درونی آب را افزایش می دهید. این امکان نیز وجود دارد تا برای بالا بردن دمای آب جسم با داغ تری را درون آن بیندازید. در این صورت همان طور که گفته شد ، جسم داغ مقداری از دمای خودش را به آب داده و دمای دو جسم متعادل می شوند. در این جا روشن است که مقداری از انرژی درونی جسم به آب منتقل شده است.

اگر همین کار را با جسمی هم دما با آب انجام دهیم تغییری در دما و انرژی درونی آن دو اتفاق نمی افتد.

این انرژی را که در اثر وجود اختلاف دما بین دو جسم از یکی به دیگری منتقل می شود گرما می نامیم و آن را با Q نشان می دهیم. پس می توان گفت:

گرما انرژی است که به دلیل اختلاف دما بین دو جسم مبادله می شود.

رسانش گرما

اگر سر یک میله فلزی را روی شعله نگه داریم ، طولی نمی کشد که سر دیگر آن آنقدر داغ می شود که دیگر نمی توانید آن را در دست بگیرید. پس معلوم می شود که گرما از سر حرارت شده به سمت دیگر آن منتقل می شود. انتقال گرما بدین روش را رسانش گرما می نامیم.

آتش باعث می شود تا الکترون های آزاد که می توانند در فلز رانده شوند ، انرژی بگیرند و به این روش انرژی در میله منتقل می شود.

اسلاید 3 :


عایق

به اجسامی که رسانا گرمایی ضعیفی دارند ، عایق گفته می شود. الکترون های خارجی این مواد دارای پیوند محکمی با اتم ها هستند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید