بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعريف شهر:

از نظر کالبدي شهر جايي است که داراي ساختمانهاي بلند، خيابانها، ادارات، پارک ها و زيرساختهاي شهري و ... باشد. از نظر اقتصادي نيز، شهر مکاني است که داراي وجه قالب اشتغال صنعتي و خدماتي بوده و متفاوت از اشتغال توام با توليد در روستا باشد. يکي از انواع تعريف هاي رايج از شهر، تعريف جمعيتي آن است، در اين تعريف شهر را مکاني مي گويند که داراي جمعيتي بيش از 10 هزار نفر بوده و يا داراي شهرداري باشد.

اسلاید 2 :

فضاهاي شهري ويژگيهاي کالبدي و کارکردي متفاوتي در دوره هاي مختلف و بسترهاي جغرافيايي و فرهنگي متفاوت به خود گرفته اند و از اين روي تعاريف گوناگوني نيز از آنها به عمل آمده است.

"فضاي شهري به ترکيبي اطلاق مي شود که از فعاليت ها، بناهاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اداري، تجاري و مانند آن و عناصر و اجزاي شهري به صورتي آراسته، هماهنگ و واجد نظم و زيبايي و بالطبع با ارزش هاي بصري تشکيل مي گردد و از نظر فيزيکي داراي بدنه اي محصور کننده مي باشد. بعبارتي فضاي شهري جزئي از يک شهر است که بعنوان عرصه عمومي، تجلي گاه فعاليتهاي شهري است."

اسلاید 3 :

فضاهاي شهري بدليل جوانب فيزيکي و کالبدي خود، نوعي فضاي نمادين، اداراکي، مادي و حقيقي است که که با شهر و کالبد شهر پيوندي عميق دارد و بنابراين يک فضاي شهري فضايي است که عنصري هويت بخش از يک شهر تلقي مي شود؛ بطوريکه اغلب شهرهاي بزرگ را مي توان بواسطه فضاهاي شهري آن بازشناخت. فضاهاي شهري که بر اساس قواعد زيبايي شناسي شکل گرفته و در کل سيما و ظاهري زيبا به منطقه تحت نفوذ خويش مي دهند مي توانند بعنوان عناصر کليدي و محور هاي توسعه يک شهر مد نظر قرار گيرند

اسلاید 4 :

نقش کارکردي فضاهاي شهري بعنوان مکان فعاليت هاي عمومي و عرصه تعاملات شهري، از ديرباز تا کنون همواره وجود داشته است؛ بطوريکه فعاليتهاي مردم هر عصر را مي توان توسط فضاهاي شهري آنها بازشناخت و يا بالعکس فضاهاي شهري را بواسطه فعاليتها و علايق شهروندان معرفي نمود؛ بنابراين رابطه تنگاتنگي ميان توسعه فرهنگي، اجتماعي و سياسي يک شهر و فضاهاي شهري آن وجود دارد.

به اعتقاد بسياري از انديشمندان، بالاترين مرحله بلوغ فرهنگي، اجتماعي شهروندان يک شهر در فضاهاي شهري بوقوع مي پيوندد؛ همانجايي که علاوه بر فرم و کالبد داراي مفهومي وسيعتر با عنوان محتواست.

اسلاید 5 :

در فضاي ميان ساختمانها و بناها، عناصر مكملي نياز است تا زندگي شهري را سامان بخشد، تجهيزاتي كه همچون اثاث يك خانه، امكان زندگي را در فضاي محصور ميان سنگ و بتن و شيشه فراهم آورد. اين اجزاء، جريان حركت، سكون، تفريح و اضطراب را در شهر تنظيم مي كنند و به آن روح مي بخشند. اثاثه، تجهيزات يا مبلمان شهري، خياباني يا فضاي باز اصطلاحات رايج اين تسهيلات و امكانات هستند. اين تسهيلات در انگلستان بيشتر به «مبلمان خياباني» و در امريكا به «مبلمان همگاني» با «مبلمان فضاي باز» معروف هستند. « اثاثه، جمع اثاث به معناي وسايل و لوازم زندگي است. تجهيزات، جمع تجهيز، در مفهوم آراستن و بسيج كردن و بيشتر به وسايل و ساز و برگ نظامي اطلاق مي شود. مبلمان واژه فرانسوي به معناي مجموعه اثاثه و دكوراسيون يك محل است.»

اسلاید 6 :

1-طراحي محيطي و نماي شهري :
فضا سازي، محوطه سازي، كف سازي، پياده‌ راه‌ سازي، نقاشي ديواري، مرمت، نورپردازي، پاكسازي جداره‌هاي شهري و نما سازي، احياء بافتهاي با ارزش تاريخي، فرهنگي، معماري و كاربردهاي شهري، آرام‌سازي و.....
2- تجهيزات شهري :
شامل كليه ملزومات و اثاثيه شهري كه در محيط شهر قرار مي گيرند و بيش از يكصد عنوان تقسيم بندي مي شود؛ از نرده و ميله‌هاي راه بند و روشنايي گرفته تا ايستگاههاي اتوبوس، سرويسهاي بهداشتي، تابلوها، بيلبوردهاي تبليغاتي، سطل زباله و پلهاي عابر پياده.

تقسيم بندي عناصرتجهیزات شهري بصورتهاي مختلفي عنوان شده ولي در كل ميتوان انرا در چهارگروه اصلي معرفي نمود :
الف- تجهیزات خياباني
ب- تجهیزات پاركي
ج- تجهیزات ترافيكي
د- سازه‌هاي اطلاع رساني و تبليغاتي

اسلاید 7 :

در مجهز سازی فضای های سبز و باز شهری ابتدایی ترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارک ها استفاده از نیمکت است . طرز قرار گرفتن این نیمکتها باید به شکلی باشد که دسترسی به آنها آسان و راحت بوده یعنی در سراسر پارک و به تعداد زیاد موجود باشد . صندلی ها باید در روبروی مناظر زیبا اما در جایی که در مسیر رفت و آمد افراد قرار نگیرند، واقع شود.
نیمکت ها ی مراکز عمومی شهر نیز میتواند برای آسایش و راحتی شهروندان در کنار مراکز ویژه مانند ایستگاه ها ، کیوسکها ، باجه های تلفن ، ظروف زباله و شیرهای آب قرار بگیرند .
مهمترین محل قرار گرفتن نیمکتها در سطح شهر ، مراکزی است که رفت وآمد مردم در آنجا زیاد است . به ویژه مکانهایی که برای استراحت و تفریح مردم است. فضای باز زیبا و مناسب عمومی به شهروندان این مکان را میدهد تا در کنار یکدیگر از الطاف طبیعت لذت ببرند . با داشتن مکان مناسبی برای نشستن احساس رضایت آنها چندین برابر شود .

اسلاید 8 :

در زمینه ایستگاه های اتوبوس نیز ،داشتن یک دستگاه اتوبوس مناسب برای تمام سیستم های حمل ونقل درون شهری امری واجب و ضروری است . اما مناسب بودن این ایستگاهها بسته به نظرات شهروندانی که  از آن استفاده میکنند ، دارد . از دید مدیران شهری که مسئولیت رسیدگی به این امور را برعهده دارند یک ایستگاه مناسب ، ایستگاهی است که به مراقبت و نگهداری کمتری احتیاج دارد . از دید شهروندان یک ایستگاه خوب ، دارای محیط دید بالا و امکان سوارشدن راحت به اتوبوس را دارد  هر دوی این نظرات خوب و بجا است ، زیرا ساختن ایستگاههایی که مورد استفاده کمتری دارند ، تنها هدر دادن سرمایه وایجاد مشکل برای مسئولان است . طراحی وساخت مناسب آنمیتواند مدت زمان انتظار برای اتوبوس را لذت بخش کند .

ایستگاه همچنین باید در مسیر موازی با پیاده رو قرار گیرد تا تداخلی با افرادی که در پیاده رو در حال عبور و مرور هستند ، پیدا نکند .

طرز قرار گرفتن این ایستگاهها باید به شکلی باشد که مردم از باد و باران در فصل زمستان واز تابش اشعه خورشید در فصل تابستان محافظت شوند.
میدان دید مناسب نیز مردم را قادر می سازد تا آمدن اتوبوس را ببینند. مردم به اطلاعاتی در مورد زمان ورود و خروج به ايستگاه نياز دارند. وجود  تابلوهای اطلاع رسانی در ايستگاه ها برای شهروندان و توريست ها بسيار جالب و مفيد خواهد بود.

اسلاید 9 :

ظروف زباله که در سطح شهرقرار می گیرند به مصارف مختلفی می رسند . سطل های زباله ای که در سطح شهر قرار می گیرند باید قابل دسترسی آسان و به تعداد زیاد بوده و احتیاج به محافظت نداشته باشند . یکی از اشتباهات مهمی که در شهرها اتفاق می افتد این است که سطلهای زباله را در جایی قرار می دهند که بتوان به راحتی آنها را خالی کرد نه این که به راحتی برای شهروندان قابل دسترسی باشد .  نتیجه آن خیابان های پر از زباله و سطل های خالی است . زیرا مردم وقت خود را برای یافتن سطل زباله صرف نمی کنند . برای تعیین این که در چه جاهایی باید سطل زباله قرار بگیرند ، مواردی را باید در نظر داشت ، به عنوان نمونه وجود مواردی از تجهیزات شهری در خیابان ، نوع و موقعیت طبقات اول مانند ساختمانها ، فروشگاهها ورستورانها که همچنین باید نوع و میزان زباله های این مراکز نیز با سطل های گذشته شده متناسب باشد.

اسلاید 10 :

بهترین مکان برای گذاشتن سطهای زباله مکان های تجاری و پر رفت و آمد درحاشیه پیاده روها ،درنزدیکی اغذیه فروشی ها وکنارصندلی ایستگاههاست . برخی از موارد را در طراحی سطل های زباله باید در نظر داشت مانند تفاوت در طراحی سطل های زباله با توجه به نوع زباله ، داشتن دریچه برای دور نگاه داشتن از خطر واژگونی و نفوذ حیوانات به آن و در نظر گرفتن اندازه ی سطل که بستگی به میزان استفاده و محل قرار گرفتن سطل دارد همچنین سطل باید محکم باشد تا در اثر نشستن برخی افراد روی آنها نشکند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید