بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

در آزمون های چهار گزینه ای تاکید سوالات بر مفاهیم و جزییات می باشد. بنابراین هنگام مطالعه جهت آمادگی برای این آزمون ها، همه ی نکات درس را بدقت بخوانید. و هیچ قسمتی را رها نکنید. خود را به جای طراح سوال گذاشته، و سعی کنید هیچ نکته ای را از قلم نیندازید.

اسلاید 2 :

تست ها از دو قسمت تشکیل شده اند:
1- صورت سوال (متن پرسش یا تنه سوال)
2- گزینه ها یا پاسخ های پیشنهادی

اسلاید 3 :

درصد گیری :
تعداد تست های درست ضرب در 3 
منهای تعدا د تست های غلط
 تقسیم بر تعداد کل تست ها ضرب در 3  
در پایان ضرب در 100

اسلاید 4 :

                       فنون تست زنی

تجربه نشان داده است كه عموم دانش آموزان گرچه قبل از شركت در آزمون مطالعات فراواني داشته اند، اما به دليل نداشتن آگاهي لازم از اصول تست زني، نداشتن دقت و سرعت عمل توفيق كامل نصيب آنها نشده است.

اسلاید 5 :


1- بررسی اجمالی از سوالها داشته باشید.

  سوالها را بطور اجمالی بررسی کنید. راهنماییها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد و نوع سوالها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سوالها زمان‌بندی کنید. این بررسی اجمالی کمک زیادی می‌تواند به شما داشته باشد و از احتمال بروز اشتباه در درک سوالات جلوگیری نماید. همچنین گام اساسی برای شروع کار تست زنی است.

اسلاید 6 :


2- تقسيم زمان  (زمان را در نظر داشته باشید):

  زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمونهای تستی باید مدنظر باشد. سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش زمان‌بندی کنید. بسیار مهم است که مدت زمانی که برای پاسخگوی به هر سوال در نظر می‌گیرید با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سوال تعیین شده هماهنگ باشد. خوب است برای ایجاد هماهنگی، در منزل شرایطی شبیه به آزمون اصلی بوجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم باشد را در نظر بگیرید و به تعدادی سوال با زمان مشخص پاسخ دهید.

اسلاید 7 :


3- دقت کنید:
  * اکثر اشتباهات که در هنگام تست زدن پیش می‌آید مربوط به افعال جملات است. سوالاتی که آخرشان با کلماتی چون می‌شود و نمی‌شود، می‌باشد و نمی‌باشد، است و نیست، به جزء و ... تمام می‌شود ممکن است داوطلب را دچار خطا کند.
* عدم دقت در هنگام تست زدن موجب می‌شود که فرد گزینه اشتباه را انتخاب کند.
* نکته دیگر اینکه در آزمونهای چهار گزینه‌ای معمولا چهار گزینه شباهت زیادی بهم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتما بخوانید و با مقایسه آنها را انتخاب کنید.
* در موقع حدس زدن معمولا اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید.
* پاسخهایی را که می‌بینید غلط است را کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.

اسلاید 8 :


3- ادامه ی قسمت  دقت کنید:
* سوالات آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید سوالی پیچیده است وقت خودتان را زیاد روی آن سوال تلف نکنید. کنار آن علامت بگذارید تا بعدا به آن پاسخ دهید.
*   همه سوالها را جواب ندهید. سوالاتی که تصادفی پاسخ داده می‌شود شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند چون هر پاسخ منفی نمره‌ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخهای تصادفی پرهیز کنید.
* در نهایت پاسخها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ را نداشته باشید.
* سوالاتی که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده‌اید یکبار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود.

اسلاید 9 :

4- طراحي سؤالات و طراحان تست ها :
 از جمله اصولي كه در طراحي سؤالات تستی رعايت مي شود، در نظر گرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشكل در هر درس است. در مقابل، يكي از اشكالات وارد به طراحي تست ها، نوع چينش سؤالات است. اصولا بايد در هر درس، سؤالات از آسان به مشكل تنظيم شوند، اما ظاهرا در سؤالات چنين نظمي وجود ندارد و سؤالات به صورت مخلوط ( آسان ، متوسط و مشكل ) قرار دارند .

اسلاید 10 :

5-  آمادگي براي هر نوع احتمال:         
متاسفانه بسيار ديده شده دانش آموزان با آمادگي خوب درسي در سر جلسه آزمون حاضر شده اند اما به محض مواجهه با چند سؤال سخت پي در پي، سر رشته را گم كرده و حتي بقيه سؤالات را هم نتوانسته اند خوب جواب دهند. بنابراين اين آمادگي ذهني را در آنها ايجاد كنيم كه ممكن است با هر احتمالي روبرو شوند و امكان دارد در شرايطي هم كه خوب پيش مي روند به ناگاه به يك، دو، سه و يا چند سؤال سخت برخورد كنند و يا امكان دارد سؤالات يك درس با تست هاي مشكل شروع شود. پس دچار دستپاچگي، دلهره و اضطراب نشوید و تصور نكنیدكه همه چيز بايد بر وفق مراد پيش رود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید