بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

قالب بندی پل بتني:

پل ازقسمت های مختلف شمع،شالوده،ستون،کوله وعرشه تشکیل می شود. درشالوده ی آن از قالب های مدولار و متعلقات آن بهره گرفته ودر ستون هاچنانچه دایره ای شکل باشند از قالب های گرد یا ترکیبی از قالب های گرد و مدولار و متعلقات آن ها استفاده می گردد. همچنین درکوله و عرشه پل ازقالب های مدولار و خاص و متعلقات آن استفاده می شود.

اجرای قطعات پل به دو صورت انجام می شود:

1- به صورت پیش ساخته در کارگاه

2- به صورت درجا و در محل اجرا

اسلاید 2 :

تنظيم مجموعه قالب بندي:

قالب بايد طوري طراحي شود که بتواند بارهاي وارده را قبل از اينکه سازه بتني مقاومت کافي بدست آورد  با ايمني مناسب تحمل کند.

مجموعه قالب بندي بايد در تمامي مراحل قبل از بتن ريزي ، ضمن و بعد از آن به دقت زير نظر باشد و به منظور حفظ مجموعه در محدوده رواداري هاي تعيين شده تنظيم شود.

تعبيه خيز اوليه براي تيرها و دال هاي دهانه بزرگ به طوري که بتواند تغيير شکل دراز مدت ناشي از بار مرده را جبران نمايد، الزامي است.

اسلاید 3 :

قالب بندی پل:

قالب های مورد استفاده در پل های بتن آرمه شامل موارد زیر می باشد:

1- قالب فونداسیون

2- قالب ستون

3- قالب تیر سرستون

4- قالب های عرشه

اسلاید 4 :

قالب بندی پل بر اساس آیین نامه:

با توجه به نشریه شماره 389 (آیین نامه طرح و محاسبه پل های بتن آرمه) برای اجرای قالب بندی باید با توجه به فصل نهم آیین  نامه بتن ایران (آبا) مراجعه شود، که در آیین نامه آبا بند 9-5 چنین آمده است:

قالببندی سازه ها در این مجموعه نیز آورده شده است. ضوابط این فصول برای ساختمان ها و پلها یکسان است و در مورد پلها نیز باید رعایت شوند. مگر در شرایط خاص و برای قالب بندی سازه های ویژه باید تدابیر خاص اتخاذ شود، که به بررسی انواع قالب بندی های خاص می پردازیم.

اسلاید 5 :

قالب های عرشه:

قالب های عرشه بر دو نوع می باشد:

1- قالب های عرشه برای پل هایی که عرشه آنها به صورت دال تخت و یا دال و شاهتیر به صورت درجا و یکپارچه اجرا می گردند.

2- قالب های عرشه برای عرشه هایی که تیرهای حمال آنها به صورت پیش ساخته ی بتن آرمه و یا فولادی می باشند.

اسلاید 6 :

قالب بندی عرشه پل بتنی با استفاده از قالب های آویزان ازتیر های فولادی

یک روش برای قالب بندی عرشه یا دال بتنی پل، استفاده از قالب هایی است که به تیرهای فولادی سازه اصلی آویزان می شوند. تیرهای قالب که بین تیرهای اصلی وعمود برآنها قرار می گیرد،توسط پیچ به بال فوقانی تیر های سازه اصلی متصل گردیده اند وقالب بندی دال پل برروی این تیر ها قرارمی گیرد. برای برچیدن این قالب ها،کافیست پیچ های اتصال را از تیر سازه ی اصلی بازنموده وتیرهای قالب را پایین آورد. توجه شود که قالب ها وتیرچه های آن ها می تواند از نوع قالب های پیش ساخته با عرض های متداول باشد وپس از برچیدن بی آنکه آسیبی به آنها برسد برای قسمت های بعدی مورد استفاده قرارگیرند.

اسلاید 7 :

قالب بندی عرشه ی پل بتنی با استفاده از قالب های آویزان از تیر های بتنی

ازاین روش برای قالب بندی طرفین پل استفاده می شود. بست فوقانی قالب ازفولاد با مقاومت بالا بوده وآویزها، به وسیله ی مهاربندی برای تامین مقاومت کافی مسلح گردیده اند.

اسلاید 8 :

قالب بندی عرشه ی پل با استفاده از قالب های فولادی قابل تنظیم

این نوع قالب فلزی،قابل تنظیم بوده ومی تواند برای قالب بندی عرشه ی پل (دال پل) به کار رود.این نوع قالب بندی می تواند برای پل های با شاهتیر بتنی پیش ساخته پیش تنیده شده یا پل های با شاهتیر فولادی مورد استفاده قرار گیرد.این سیستم قالب بندی از دو بخش اصلی تشکیل گردیده است: ب

1- سیستم طره ای

2- بخش داخلی یا سیستم تیر به تیر.

اسلاید 9 :

سیستم قالب طره ای عرشه ی پل

قالب طره ای به بال تحتانی شاهتیربتنی یا فولادی قلاب می شود. توجه کنید که قالب فولادی و پاگرد متصل به آن ، امکان دستیابی به دوپیچ ها وکفشک ها را مهیا می سازد. پانل های قالب تمام فولادی،که به طورمعمول طول شان 6/3 مترمی باشدبه وسیله دو سری کفشک وپیچ نگه داشته می شوند.تنظیم ارتفاع قالب لبه ی دال ، توسط تیغه قابل تنظیم صورت می پذیرد. قالب ناحیه طره ای با استفاده ازجرثقیل نصب وبرچیده خواهد شد.

اسلاید 10 :

استقرار قالب عرشه ی پل برروی تیرچه های فولادی

درصورتی که ستون های پل به اندازه ی کافی به یکدیگر نزدیک بوده واستفاده دوباره از تیرچه های مشبک فلزی به اندازه ی کافی وجود داشته باشد تا اینکه هزینه ی اولیه ( پس از استفاده مکرر) جبران شود این روش را به کار می گیرند.درمواقع اجرای کلاهک ستون های پل باید درداخل آن ها بلت هایی برای اتصال به نبشی تعبیه گردد،که انتهای تیرچه ها به این نبشی ها متصل می شود ودرصورت لزوم ، می توان ازتسمه ی فولادی برای تقویت اتصال به صورت سخت شونده استفاده کرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید