بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

     تاريخچه وسرايندگان
 
    سرودن مثنوی از قرن سوم و چهارم هجری آغاز شده است که از بهترین مثنوی ها می توان به شاهنامه فردوسی، حدیقه سنایی، خمسه نظامی و مثنوی مولوی اشاره کرد.
 
    قدیمی ترین مثنوی سروده شده- که اکنون به جز چند بیت چیزی از آن در دست نیست- مربوط به رودکی است که متن کلیله و دمنه را در قالب مثنوی به نظم در آورده بود.
 

اسلاید 2 :

 
   کلیله و دمنه رودکی و آفرین نامه ابوشکور بلخی از اولین نمونه‌های مثنوی است. از جمله سرایندگانی که از این قالب استفاده کرده‌اند می‌توان از مولانا جلال‌الدین بلخی نام برد که مطالب عرفانی خود را در قالب مثنوی سروده است. جامی،نظامی وناصرخسرو بلخی نیز از دیگر شاعران بزرگ این قالب اند. این قالب شعری خاص زبان فارسی است.
 
   در روزگار ما نیز مثنوی با تاثیر پذیری از شعر نو نقش خوبی بازی کرده است وامروز مثنوی های مشهور ومثنوی سرایان مشهوری در قلمرو زبانمان داریم.   سید ابوطالب مظفری یکی از قوی ترین مثنوی سرایان معاصراست که فخامت وقدرت زبان وتازگی افق های دیدش شهرتی بخصوصی دارد. 

اسلاید 3 :

   قالب مثنوی
 
    واژه ی مثنوی از کلمه ی "مثنی" به معنی دوتایی گرفته شده است. مثنوی اشعاري است يك وزن كه هر بيت آن داراي قافيه اي مستقل است ، يعني دو مصراع هر بيت هم قافيه هستند . چون هر بيت آن مستلزم دو قافيه است به آن مثنوي گفته اند .
......................الف      ......................الف ...................... ب     ...................... ب ...................... ج      ...................... ج ...................... د      ..................... . د
   

اسلاید 4 :

محتوای مثنوی
 
    محتوای مثنوی بر چهار نوع است :
  حماسی مانند شاهنامه  فردوسی و تاریخی مانند اسکندرنامه  نظامی گنجه ای.
  اخلاقی مانند بوستان سعدی و تعلیمی و آموزشی مانند گلشن راز شیخ محمود شبستری.
  عاشقانه مانند خسرو و شیرین نظامی و بزمی مانند ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی.
  عارفانه مانند مثنوی معنوی مولوی ، حدیقه الحقیقه سنایی و منطق الطیر عطار نیشابوری.
 

اسلاید 5 :

   کاربرد مثنوی
 
    از آنجا که مثنوی به لحاظ قافیه و تعداد ابیات محدودیت ندارد بیشتر برای موضوعات طولانی به کار می رود به همين دليل از آن براي به نظم در آوردن تواريخ ، قصص و افسانه ها استفاده مي شود ،همچنین در ادبیات آموزشی مثل آموزه های صوفیان هم ازقالب مثنوی بهره می برند.
     برای داستان های حماسی و تاریخی: شاهنامه فردوسی ،گرشاسب نامه اسدي طوسي 
    برای داستان های عاشقانه و صوفیانه: خسروشیرین ، لیلی ومجنون ، سلامان وابسال
    برای طرح آموزه های عرفانی: حدیقه الحدیقه ، منطق الطیر ، مثنوی مولوی
    برای طرح مطالب تعلیمی واخلاقی: بوستان
 

اسلاید 6 :

     تاریخچه و سرایندگان
 
    رباعی (به معنی چهارتایی یا چهارگانی) یکی از قالبهای شعر فارسی است که در فارسی به آن ترانه نیز می‌گویند. این قالب، یک قالب شعر ایرانی است، که در زبانهای دیگری (از جمله عربی و ترکی و اردو) نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
 
    در مورد منشأ رباعی، در کتابهای تاریخی دو روایت متفاوت درج شده است. روایت اول، رودکی را واضع این نوع شعر (به صورت امروزی) می‌داند و
     می گوید که وزن آن را از ترانه‌ای که کودکان به هنگام بازی می‌خواندند اقتباس کرده است. طبق روایت دوم، یعقوب لیث قهرمان اصلی ماجراست وشاعران دربار او این وزن را اختراع کرده‌اند.

اسلاید 7 :

    معروف‌ترین رباعی‌سرا در تاریخ ادب فارسی حکیم عمر خیام نیشابوری است. رباعیات عطار، مولوی، اوحدالدین کرمانی و باباافضل کاشانی نیز شهرت دارند.          در دوران معاصر، نیما یوشیج به سرودن رباعی اشتیاق تمام از خود نشان داد و بیش از 1800 رباعی از او بجای مانده است. بعد از نیما، سایر شاعران نوپرداز همچون سیاوش کسرایی و منصور اوجی نیز به این قالب توجه ویژه داشتند. در دوران انقلاب، رباعی احیاء مجدد یافت و امثال سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور در احیاء آن نقش داشتند.
 
 

 

اسلاید 8 :

   وزن رباعی
 
    رباعی از نظر عروضی ، بروزن کلی لا حول و لا قوه الّا بالله یا مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُن فع می آید.عروض‌دانان قدیم، وزن رباعی را در دو شجره اخرب و اخرم قرار داده‌اند که از آن 24 وزن منشعب می‌شود که هر کدام تفاوت اندکی با وزن اصلی دارد. 
        دکتر شمیسا نیزبرای رباعی یک وزن برشمرده و معتقد است از آن یازده وزن فرعی به دست می‌آید.
 
 
 

اسلاید 9 :

   قالب رباعی
 
    رباعی از کلمه ی "رباع" به معنی "چهارتایی" گرفته شده است. رباعی شعری چهار مصراعی است که در آن سه مصراع اول تقریباً مقدمه ای برای منظور شاعر هستند و حرف اصلی در مصراع چهارم گفته می شود. 
     در این قالب شعری، رعایت قافیه در مصراع های نخست، دوم و چهارم الزامی و در مصراع سوم اختیاری است. شاعران اولیه، به گفتن رباعیات چهار قافیه‌ای گرایش داشتند، اما به تدریج و از اوایل قرن ششم هجری، شکل سه مصراعی قافیه در رباعی رایج شد.
 
 
 

اسلاید 10 :

   محتوای رباعی
 
   رباعی را از نظر محتوا می توان به سه دسته تقسیم کرد: الف) رباعی عاشقانه: مثل رباعی های رودکی 
ب) رباعی صوفیانه : مثل رباعی های ابوسعید ابوالخیر، عطار و مولوی 
ج) رباعی فلسفی: مثل رباعی های خیام ، خواجه عبدالله انصاری  
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید