بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

     اسناد نادرست

اسناد یا سیاهه نادرست ، اسناد یا سیاهه ای است که در آن خصوصیات کالا به طور صحیح و کامل و دقیق قید نشده است و هدف صاحب کالا از ارائه این اسناد عدم پرداخت حقوق ورودی یا هزینه های گمرکی و یا عوارض به زیان دولت است (تبصره 1 ماده 269 آئین نامه )

اسلاید 2 :

منظور از اسناد خلاف واقع ، اسناد یا سیاهه ای است که در آن خصوصیات و مشخصات کالایی ذکر شود که با نوع جنس و خصوصیات و ویژگی های کالای اظهار شده منطبق نباشد . (تبصره 2 بند ج ماده 268 آیین نامه )

اسلاید 3 :

اگر در اظهارنامه ارائه شده به گمرک تحت هر عنوان (ورود قطعی ، ورود موقت ، مرجوعی ، ترانزیت خارجی ، ترانزیت داخلی ) هر گونه اظهار خلاف واقع از جمله:

1-در رابطه با اعلام مشخصات کالا

2-در رابطه با تعرفه کالا

3-در رابطه با ارزش کالا

4-در رابطه با محاسبات گمرکی

و به طور کلی در رابطه با هر نوع اظهار خلاف واقع که متضمن اخذ تفاوت حقوق ورودی و هزینه های گمرکی و عوارض باشد ، یک تخلف گمرکی صورت گرفته است

اسلاید 4 :

به استناد ماده 27 قانون امور گمرکی ، گمرک ضمن دریافت مابه التفاوت از صاحب کالا ، وی را باید جریمه کند . میزان این جریمه حداقل 10% و حداکثر 100% مابه التفاوت است .

به استناد ماده 269 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ، چنانچه تخلفات گمرکی توام با ارائه اسناد یا سیاهه (فاکتور ) نادرست به عمل آید ، گمرک علاوه بر دریافت اصل مابه التفاوت ، صاحب کالا را حداقل به میزان 50% تا حداکثر 100% مابه التفاوت جریمه خواهد نمود .

اسلاید 5 :

  • اگر تخلف گمرکی متضمن زیان مالی دولت نباشد و کشف آن مستلزم اخذ متفاوت نباشد ، گمرک از ذی نفع فقط جریمه انتظامی دریافت نموده و اجازه اصلاح اظهارنامه را خواهد داد . (ماده 267 آیین نامه اجرایی )
  • میزان این جریمه حداقل 12500 ریال و حداکثر 62500 ریال
    می باشد . (مصوبه سال 1384 هیئت دولت )

اسلاید 6 :

  • کلمه قاچاق یک کلمه ترکی است و به معنای گریزاندن می باشد و از مجموع قوانین و مقررات مربوط چنین استنباط می شود که قاچاق عبارت است از فرار دادن مال ، خواه آن مال مربوط به درآمد دولت بوده و یا ورود و خروج ، تولید و نقل و انتقال و خرید و فروش آن طبق قوانین و مقررات مربوط ، ممنوع و غیر مجاز گردیده باشد .
  • در اصطلاح گمرک و سایر دستگاه های وصولی دولت ، منظور از قاچاق ، گریزاندن کالا از پرداخت مالیات و عوارض به دولت است و یا فرار دادن کالا از شمول مقررات دولیتی و نقل و انتقال و خرید و فروش آن به طور غیر مجاز و ممنوع است .

اسلاید 7 :

  • (ماده 29 قانون امور گمرکی )

 ‏1-‏   وارد کردن کالا به کشور یا خارج کردن کالا از کشور به ترتیب غیر مجاز

آیا می دانید :

‏منظور از ترتیب غیر مجاز هم شامل راه های غیر مجاز که گمرک در آن حضور ندارد و هم شامل روش های غیر مجاز (اختفا یا جاسازی کالا یا جعل اسناد ) می باشد .

2-خارج نکردن وسایط نقلیه و یا کالایی که به عنوان ورود موقت یا ترانزیت خارجی وارد کشور شده با ارائه اسناد خلاف واقع مبنی بر خروج آنها

اسلاید 8 :

3-بیرون بردن کالای تجاری از گمرک بدون تسلیم اظهارنامه خواه عمل در حین خروج یا بعد از خروج از گمرک کشف شود.

4-تعویض کالای ترانزیت خارجی یا برداشتن از آن

5-اظهار کردن کالای ممنوع الورود تحت عنوان کالای مجاز یا مشروط با نام دیگر

6-وجود کالای اظهار نشده ضمن کالای اظهار شده به استثنای مواردی که کالای مزبور از نوع مجاز بوده و ماخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض آن بیشتر از مأخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض کالای اظهارشده نباشد . کالای اظهار نشده ضمن کالای ترانزیتی اعم از این که کالای مزبور مجاز یا مشروط و یا ممنوع باشد مشمول این بند خواهد بود.

اسلاید 9 :

7-خارج نکردن یا وارد نکردن کالایی که ورود یا صدور قطعی آن ممنوع یا مشروط باشد ، ظرف مهلت مقرر از کشور یا به کشور که به عنوان ترانزیت خارجی یا ورود موقت یا کابوتاژ (Cabotage ) یا خروج موقت یا مرجوعی اظهار شده باشد ، جز در مواردی که ثابت شود در عدم خروج یا ورود کالا سوء نیتی نبوده است .

8-اظهار کالای مجاز تحت عنوان کالای مجاز دیگری که حقوق ورودی کمتری دارد با نام دیگر و ارائه اسناد خلاف واقع .

9-واگذاری کالای معاف ماده 37 قانون امور گمرکی به هر عنوان به دیگران بر خلاف مقررات

10-بیرون بردن کالا از گمرک با استفاده از شمول معافیت با تسلیم اظهارنامه خلاف واقع یا اسناد خلاف واقع

اسلاید 10 :

‏11-توقف وسایط نقلیه حامل کالا (دریایی ، زمینی ، هوایی ) در اسکله ها ، فرودگاه ها و راه های غیر مجاز ، شروع به قاچاق تلقی شده و مرتکبین به مجازات قاچاق کالا محکوم خواهند شد (تبصره 2 ماده 262 آیین نامه )

12-تخلیه کالا در اسکله ها و فرودگاه های مجاز بدون اجازه گمرک و رعایت ضوابط مربوطه قاچاق تلقی می گردد ، مگر ثابت شود این عمل اضطراراً صو رت گرفته است (ماده 263 آیین نامه )

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید