بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

لایه اوزون چگونه تخریب می شود؟

اوزون مولکول ساده ای است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. تقریبا تمام اوزون موجود در اتمسفر در ارتفاع 12 تا 50 کیلومتری زمین وجود دارد ، اما آنچه که به عنوان لایه اوزون شناخته می شود حجم عمده اوزون در ارتفاع 25 تا 30 کیلومتری از سطح زمین است.

اسلاید 2 :

این لایه به عنوان سپر محافظ گیاهان، حیوانات و انسان ها در برابر تابش پرتوی ماورای بنفش خورشید عمل می کند. در صورت تخریب لایه اوزون، تشعشعات جذب شده عامل آفتاب سوختگی، سرطان پوست، آب مروارید و پیری زودرس بوده و می توانند با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن مقاومت انسان را در مقابل بیماری ها کاهش دهند.

—

اسلاید 3 :

علاوه بر این آثار، کندی رشد گیاهان، صدمه به ساختار ژنتیکی موجودات ژنده، کاهش محصول برنج در اثر از بین بردن باکتری های تثبیت کننده نیتروژن و نابودی اجزای اولیه زنجیره غذایی دریاها؛یعنی فیتوپلانکتون ها و سخت پوستان شناور از جمله دیگر آثار تخریب لایه اوزون هستند.

محققان برای اولین بار در 1970 دریافتند که لایه اوزون درحال تخریب است. در 1974، محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که برخی مواد شیمیایی ساخت بشر که تحت عنوان کلروفلوروکربن ها (CFC) شناخته می شوند، به لایه اوزون استراتوسفر صدمه وارد می کنند.

اسلاید 4 :

پرتوی ماورای بنفش خورشید باعث شکسته شدن گازهای حاوی کلر و برم و تولید رادیکالهای آنها در استراتوسفر می شود. این رادیکالها با ترکیب با اوزون باعث شکسته شدن آن و تجزیه به اکسیژن و کلر منواکسید می شود. کلرمنواکسید ترکیبی ناپایدار است و اتم اکسیژن آن به راحتی با اتم های آزاد جذب شده و دوباره کلر آزاد ایجاد می شود.این امر باعث تجدید این سیکل معیوب و تخریب لایه اوزون می شود.

—

اسلاید 5 :

نمایش فرایند تخریب اوزون

اسلاید 6 :

21 کیلومتر از این سوراخ در بالای زمین،80 درصد خاصیت اصلی خود را از دست داده است.این امر باعث می شود تا مردمانی که در این منطقه زندگی می کنند در معرض تابش نور فرابنفش B باشند و احتمال ابتلا به سرطان پوست در آنها بالا میرود.این شکاف نه به خاطر استفاده از مواد تخریب کننده لایه اوزون که این روزها استفاده از آنها ممنوع شده بلکه به این علت که هوای بسیار سرد موجود در ارتفاعات موجب فعال شدن مواد شیمیایی و تخریب این بخش از لایه اوزون شده است.

—

اسلاید 7 :

این جبهه هوای سرد تا به حال در قطب شمال دیده نشده بود و به طور غیر عادی برای مدت طولانی این سرما ادامه داشته و در منطقه وسیعی نیز پراکنده شده است

—

——

تصویرچپ:تراکم لایه ازن

تصویر راست:میزان کلرمونو اکسید

—

اسلاید 8 :

طبق اطلاعاتی که منتشر شده است:میزان تخریب لایه اوزون در اوایل سال 2011 برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفت و در آن مشخص شد که این شکاف به اندازه شکاف لایه اوزون در قطب جنوب است.

اطلاعات نشان می دهد این تخریب از ماه آوریل شروع شده است اما این اولین بار است که به صورت دقیق مورد بررسی قرار میگیرد.

—

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید