بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

اهداف درس

 آشنایی با مهمترین مفاهیم مالیه عمومی و سیاست مالی، روند تغییرات سهم دولت از درآمد ملی، عدم کارایی مکانیزم بازار، توزیع درآمد توسط دولت، مالیات و انواع و اثرات آن، سوبسید و انواع و اثرات آن، بودجه و ... و بررسی ابعاد و جوانب گوناگون مسائل مطروحه فوق در زمره مهمترین اهداف این درس می باشند.

اسلاید 2 :

جایگاه درس:

سومین درس در سلسله دروس اقتصادی رشته حسابداری، درس مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولتها می باشد. اهمیت این درس از این جهت است که دانشجو را با امور مالی دولتها، ابزارهای تأمین مالی و اثرات سیاستهای مختلف مالی در شرایط مختلف اقتصادی آشنا می نماید. مباحث این درس عمدتاً جنبه کاربردی و عملیاتی داشته و دانشجو را قادر می نماید تا به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی موجود کشور بپردازد.

اسلاید 3 :

دیدگاههای مختلف پیرامون نقش دولت و اندازه آن :

1- مرکانتیلیسم: دولت نقش عمده ای در اقتصاد و تجارت دارد. طرفداران مرکانتیلیسم اعتقاد به وجود دولتی داشتند که مقتدر بوده و بتواند هر چه بیشتر ذخایر طلا و نقره را در کشور افزایش دهد. این امر مستلزم دخالت زیاد دولت در اقتصاد و تجارت بود.

اسلاید 4 :

 2- فیزیوکراسی:

طرفداران فیزیوکراسی یا حامیان نظام طبیعی جایگاه مهمی برای دولت قائل نبودند. به عقیده ایشان نظام طبیعی خود، تعادل را در بازار ایجاد خواهد کرد و لذا نیازی به دخالت دولت نیست.

اسلاید 5 :

 3- کلاسیک ها:

کلاسیکها به کاهش دخالت دولت در اقتصاد و دارا بودن حداقل درآمد و هزینه برای دولت اعتقاد داشتند. به عقیده آنها، در صورت وجود شرایط رقابت، مکانیزم بازار خود تضمین کننده تعادل، کارایی، تخصیص بهینه منابع و حداکثر رفاه می باشد و لذا نیازی به دخالت دولت نیست.

 در دوره کلاسیک ها در بخش کشاورزی و صنعت شرایطی مشابه بازارهای رقابتی موجود بود.

البته واضح است که همه بازارها شرایط لازم برای رقابت کامل را ندارند، لذا بازار لزوماً تأمین کننده کلیه نیازهای ضروری جامعه نمی باشد.

اسلاید 6 :

وظایف دولت از دیدگاه آدام اسمیت
در کتاب ثروت ملل:

1- ایجاد امنیت اجتماعی یعنی حمایت از جان و ناموس افراد جامعه و امنیت اقتصادی یعنی حمایت از اموال افراد جامعه

2- ایجاد نظم و اعمال قانون از طریق تاسیس دادگاه ها و نیروی انتظامی

3- تولید کالاها و خدمات عمومی

اسلاید 7 :

آدام اسمیت غیر از سه وظیفه فوق، وظیفه دیگری را برای دولت قائل نبود. به همین جهت دولت حق دخالت در امور کشاورزی، صنعت، تجارت و سایر امور اقتصادی را نداشت.

این عبارت که "دولت کارفرمای خوبی نیست" را اولین بار آدام اسمیت بکار برد. بعدها سایر کلاسیکها عنوان نمودند که دولت صنعتگر، تاجر و کشاورز خوبی هم نیست.

اسلاید 8 :

انجام وظایف دولت، حتی کمترین وظایف آن که کلاسیکها بدان معتقد بودند، مستلزم انجام هزینه از سوی دولت می باشد و لازمه هزینه کردن، داشتن درآمد است.

به عقیده کلاسیکها این درآمد باید از محل اخذ مالیات فراهم شود.

کلاسیک ها مطلقا ً مالیات ها و خصوصاً مالیات های به بازار را مخرب در کارایی می دانند و حداقل مالیات را پیشنهاد می نمایند. بر طبق نظر کلاسیک ها حداقل مالیات برابر درآمدی است که سه وظیفه فوق را در حد ضروری به انجام برساند.

اسلاید 9 :

تمایز مالیه عمومی جدید و قدیم:

اقتصاد بخش عمومی یا مالیه عمومی قبلاٌ دربر گیرنده مسائل زیر بود:

1- مالیات و مسائل مالیاتی

2- سیاست های گمرکی دولت

 

در حالیکه کتب جدید اقتصاد بخش عمومی یا مالیه عمومی علاوه بر مسائل فوق شامل مباحث زیر هم می شوند:

3- بخش هزینه های دولت و موسسات دولتی

4- فعالیت های تولیدی دولت (فعالیت های اقتصادی)

اسلاید 10 :

معیارهای سنجش نقش دولت:

2- نسبت هزینه های دولت به درآمد ملی:

در این معیار، نقص موجود در معیار اول برطرف شده است. بر اساس آن، اگر حجم هزینه های دولت به درآمد ملی در کشور A بیشتر از این نسبت برای کشور B باشد، آنگاه می توان نتیجه گرفت که نقش و دخالت دولت در اقتصاد در کشور A بیشتر از کشور B می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید