بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
هدف از این دوره
تعریف بازی، سرگرمی و بازی رایانه ای
مقدمات طراحی بازی
اعضای یک تیم بازی سازی چه کسانی هستند
ایده ساخت بازی چطور شکل می گیرد؟
شناختن بازی ها معرفی کلی انواع سبک ها
شناختن مخاطب انتظارات مخاطب
آناتومی طراحی بازی
طراحی مکانیک قوانین، درگیری ها، سیستم ها، بالانس کردن
داستان
طراحی مرحله
تهیه مجموعه مستندات بازی
اسلاید 2 :
–هنری
گرافیک
معرفی بعضی از اصطلاحات هنری (طراحی مفهومی، بافت، استوری برد، مدل، نقشه های نرمال، مدل سازی کم چندضعلی، LOD کردن، نورپردازی
واسط کاربری
صدا
–فنی
آشنایی با اصطلاحات فنی )موتور، میان افزارها، ویرایشگرها(
طراحی فنی
مجموعه مستندات فنی
–
–آزمایش بازی
اسلاید 3 :
این جلسه
تعاریف آکادمیک:
تعریف بازی، سرگرمی، بازی رایانهای،خصوصیات کلی بازیها
اعضای یه تیم بازی سازی چه کسانی هستند
ایده ساخت بازی چطور شکل می گیرد؟
راه های پیدا کردن ایده. تقسیم بندی ریشهی اصلی ایدهها به سه دستهی
1 ایده های برخاسته از گیمپلی،
2 ایده های برخاسته از داستان
3 ایدههای برخاسته از فناوری و در نظرگرفتن محدودیت ها
اسلاید 4 :
بازی چیست؟
تعاریف آکادمیک:
راجر کالویس: فعالیتی که داوطلبانه باشد، جدی نباشد، بازدهی نداشته باشد، قوانین مختلفی بر آن حکمفرما باشند، باورپذیر باشد
یوهان هوزینگا: فعالیت آزاد، خارج از زندگی روزمره
یسپر یول: بازی یک سیستم رسمی قانوندار است که نتیجهای متغییر و قابل شمارش دارد. نتایج مختلف ارزشهای مختلف دارند. بازیکن سعی میکند تا نتیجه را تحت تاثیر قرار بدهد. بازیکن به نتیجهی بازی وابستگی دارد و پیامدهای این فعالیت اختیاری و قابل بحث هستند.
تعاریف بازیسازان:
کریس کرافورد: بازیها زیرمجموعهای از تفریح محدود به کشمکش بین بازیکنها هستند که در آن هر بازیکن سعی دارد جلوی رسیدن دیگری به هدف را بگیرد. بازیها شامل چیزهای مختلف از جمله اسباببازی، چالش، داستان، رقابت و غیره میشوند.
سید مهیر: مجموعهای از تصمیمهای بامعنی
ارنست آدامز و اندرو رولینگز: یک یا چند مجموعهی چالش مرتبط به هم در محیطی شبیهسازی شده
کتی سالن و اریک زیمرمان: بازی، سیستمی است که در آن بازیکنندهها در رقابتی مجازی درگیر میشوند که توسط قوانین ویژهای تعریف شده و نتیجهی قابل شمارشی دارد
راف کاستر: بازی یعنی دریافت و یادگرفتن تحلیل الگوها
اسلاید 5 :
جمع بندی:
بازی یک فعالیت قانون مند است که در یک دنیای مجازی و انتزاعی اتفاق می افتد، کاربر در آن با الگوهای قابل تشخیص و قابل یادگیری برخورد می کند قدرت انتخاب دارد و در نهایت نتیجه کارش را در یک سیستم جزا و پاداش می بیند.
اسلاید 6 :
بخش های یک تیم بازی سازی
گروه طراحی بازی
(طراح بازی، طراح مرحله)
گروه کدنویسی
(برنامه نویس ارشد، کارگردان فنی، برنامه نویس مکانیک بازی، برنامه نویس گرافیک سهبعدی، برنامه نویس هوش مصنوعی، برنامه نویس واسط کاربری، برنامه نویس صوتی، برنامه نویس ابزارها، برنامه نویس ویرایشگرهای مرحله یا ماموریت، برنامه نویس شبکه/سرور یا کلاینت)
گروه هنری
(کارگردان هنری، طراح مفهومی، طراح دوبعدی، مدلساز سهبعدی، مدلساز کاراکتر، طراح بافت، انیماتور/استودیوی موشن کپچر، طراح استوری برد)
گروه صداگذاری
(گوینده ها، طراحی افکت های صوتی، آهنگساز)
گروه مدیریت
(تهیه کننده، مدیر پروژه)
گروه کنترل کیفیت
(تیم کنترل کیفیت ناشر، بتا تسترها)
گروه بازاریابی
(بازاریابی، بسته بندی، روابط عمومی، چاپ راهنما ها)
اسلاید 7 :
ایده های بازی از کجا می آیند؟
گیم پلی
(صحبت با دوستان، توفان فکری)
ابزار/فناوری
(ساختن ماد، آزمایش با ویرایشگرها و ابزارهای در دسترس)
داستان
(نوشتن داستان و خلق یک دنیا، استفاده از داستان های آماده)
منشا ایدهی بازی هر کدام از این سه ریشه باشد، دو بخش دیگر را محدود میکند
اعضای تیم بازی سازی باید با محدودیتهایی که هر کدام از بخشها در گیمپلی ایجاد میکنند آشنا باشند
اسلاید 8 :
چگونگی پروراندن ایده
پس از تعیین ایدهی اولیه این سوالها را پاسخ بدهید:
شخصیت قابل بازی کیست؟
شخصیت اول بازی چه کار میکند؟
بازی در چه محیطی انجام می شود؟
دیگر موجودات ساکن این محیط که یا چه هستند؟
داستان بازی چیست؟
مهم: ایده ی بازی را حتما روی کاغذ بنویسید و بخوانید. بسیاری از ایده ها فقط در ذهن آدم خوب هستند و وقتی مکتوب می شوند تبدیل به چیز دیگری می شوند. پس از نوشتن کامل ایده ی بازی دو سوال مهم را پاسخ بدهید
اسلاید 9 :
ایده ی بازی را حتما روی کاغذ بنویسید و بخوانید. بسیاری از ایده ها فقط در ذهن آدم خوب هستند و وقتی مکتوب می شوند تبدیل به چیز دیگری می شوند. پس از نوشتن کامل ایده ی بازی دو سوال مهم را پاسخ بدهید
برای ساخت این بازی به چهقدر زمان چقدر پول و چه ابزاری نیاز دارید؟
آیا پس از نوشتن ایده و تکمیل آن هنوز دوست دارید آن را بسازید؟