بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

.1مخترع هواپيما به معني امروزي را برادران رايت مي‌دانند ولي با توجه به کوشش‌هاي هم‌زمان ديگران، برخي اين نکته را قبول ندارند.

.2لئوناردو داوينچي نابغه ايتاليايي طرح‌هاي زيادي براي وسايل پرنده (مثلاً هليکوپتر) از خود به‌جا گذاشته‌است.

.3اوتو ليلينتال آلماني را اولين کسي مي‌دانند که توانست با بستن بال به خود پروازي کوتاه را انجام دهد ولي چهل سال قبل از او سر جرج کي‌لي انگليسي همين کار را با يک هواپيماي بي‌موتور ساخت خودش کرده بود.

اسلاید 2 :

.4اولين پرواز کنترل شده به نام برادران رايت ثبت است. آنها اين کار را در 17 دسامبر 1903 به طور آزمايشي انجام دادند و در سال 1905 هواپيماي آنان (پرندهٔ رايت 3) کاملا تحت کنترل بود و مي‌توانست به طور پايدار پرواز کند.

.5برادران رايت  بر اساس اطلاعات و مطالعاتی كه در مورد پرواز داشتند به ساخت بالها و طراحي هواپيما پرداختند. سپس يك تونل باد كوچك ساخته و اجزاي آيروديناميكي هواپيماي خود را كه از طراحي كاملا نوين و پيشرفته برخوردار بود، آزمايش كردند. و اولين پرواز قابل كنترل هواپيما را انجام دادند.

اسلاید 3 :

تعریف: هواپیما عبارت است از یک وسیله پرنده سنگین تر از هوا که به انواع و اشکال و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شود و در موارد گوناگونی از قبیل حمل ونقل، باربری، تجسس، نیروهای نظامی، آموزشی، سمپاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

هواپیما شامل انواع نیروهای مکانیکی، نیوماتیکی،هیدرولیکی،الکتریکی، الکترونیکی وآئرودینامیکی بوده و از کلیه مواد موجود، الومینیوم، فولاد،تیتانیم و مواد کامپوزیتی، لاستیکی و پلاستیکی و چندین میلیون قطعه اعم از پیچ و مهره و واشر ساخته میشود.

از نظر طرح و عملکرد دو دسته: بال ثابت و  بال متحرک (هلي کوپتر)

از نظرپیشرانش هواپيماها به دو دسته موتوردار و بي‌موتور (گلايدر)

هواپيماهارا از نظر کاربرد  دو دسته : هواپيماي نظامي و غيرنظامي.

اسلاید 4 :

مهندسي هوا فضا: شاخه‌اي است از مهندسی که با طراحي هواپیما، فضاپیما،  و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان مهندسی هوانوردی ياد مي‌شود، خصوصا، زماني که فقط به هواپيما اشاره شود، و وقتي که فضاپيما مورد نظراست، به آن مهندسی فضایی گفته مي‌شود.

مهندسی فضایی شاخه اي از هوافضا است که به بررسي پيشرانش، ايروديناميک، سازه و مکانيک پرواز حامل (موشک) و پرتابه (ماهواره) در فضا ميپردازد.

اسلاید 5 :

قسمت های اصلی هواپیما:

.1بدنه      Fuselage

.2بال      Wi g

.3دم  Empe age (Tail)

.4پیشرانه (موتور-جلوبرنده)Power  Pla t

.5ارابه فرود La di g Gear         

اسلاید 6 :

اساسی ترین قسمت هواپیما در تأمین نیروی برا lifti g force) (که باعث بلند شدن هواپیما از زمین و اوج گرفتن آن می شود، بالها میباشند. بالها وزن کلی هواپیما را در پرواز تحمل نموده و قسمت اعظم فشار ها و تکانهای شدید بر هواپیما ضمن پرواز را خنثی می نمایند. در بعضی از هواپیما ها بال دو قسمت دارد،  بال راست و بال چپ و در تعدادی دیگر بال از سه قسمت بال راست و بال چپ و بال مرکزی تشکیل می شود.

سطوح کنترل  (CO TROL SURFACE)روی بال:

.1 شهپر Ailero : شهپرها (يکي از سطوح اصلي کنترل هواپيما) قطعات لولا شده به پشت بال هستند. آنها موجب مي شوند كه هواپيما بتواند حرکت غلتش Roll  (گردش حول محور طولي) را انجام دهد.

اسلاید 7 :

.2بالچه Flap: همچنين بسياري از هواپيماها بالچه هايي دارند که به هواپيما کمک مي کند تا براي برخاستن از زمين خيزشي رو به بالا انجام دهد و براي فرود سرعتش را کم کند.

شکل بالها: بال ذوزنقه ای- بال مستطیلی–بال لوزی – بال مثلثی یا دلتا –بال پیکانی.

اسلاید 8 :

بدنه: بدنه هواپیما قسمت اعظم ساختمان هواپیما را تشکیل می دهد و محلی مناسب برای جا سازی نصب و نگهداری بسیاری از دستگاه ها و قطعات هواپیما می باشد. بسته به نوع هواپیما (مسافربری- باربری-شکاری-سوخت رسان...) کابین خلبان و خدمه پروازی، کابین مسافران ،مخازن سوخت، مهمات و غیره در داخل بدنه هواپیما طراحی و قرار داده میشود.

اسلاید 9 :

کلیه قسمت های عقب یا انتهای بدنه هواپیما به اضافه یک یا چند سکان عمودی یا افقی را دم  می گویند. وظیفه ی قسمت دم هواپیما) سکان های افقی و عمودی (ایجاد تعادل و ثبات هواپیما در پرواز و کمک در هدایت آن به سمت های راست ،چپ،پایین و بالا می باشد.

دم عمودي (Vertical Tail) به هواپيما كمك مي كند كه به راست يا چپ بگردد. گردان Rudder: صفحه اصلي كنترل در گشت هواپيما (Yawگردش هواپيما حول محور عمودي)، يك صفحه  لولا شده به پشت دم عمودي است.

دم افقی  Horizo tal Tail :به هواپيما كمك مي كند كه به سمت بالا یا پایین پرواز کند. تابان  Elevator: صفحه اصلي کنترل در چرخش هواپيما Pitch  (گردش هواپيما حول محور عرضي)-يك بالچه به نام تابان (سكان افقي متحرك) براي بالا رفتن يا پايين تر آمدن دماغه هواپيما - اين قطعه به بخش پايدار كننده افقي متصل شده است.

اسلاید 10 :

در موتورهاي ملخي به مجموعه ملخ و موتور مي گويند، ولي در موتورهاي جت به خود موتور مي گويند.  در هواپيماها دو نوع موتور مورد استفاده قرار مي گيرد:

.1موتورهاي پيستوني شبيه به موتورهاي خودرو هستند. نيروي ناشي از موتورها،ملخ ها را مي چرخاند كه هواپيما را ميان هوا حركت مي دهد.                            

.2موتورهاي جت هوا را مي گيرند و آن را با سوخت مي سوزانند. اگزوز يا گازهاي موتورها، يك كشش رو به عقب عظيم ايجاد مي كند كه هواپيما را رو به جلو مي راند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید