بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پیش گفتار

درصدچشمگیری ازکودکان،براثر عواملی گوناگون(چون عوامل ارثی، عوامل دوره بارداری مادر،اشکالات موقع تولد و یا بروز بیماری ها و حوادث اولین سال های طفولیت) دچارنقیصه هایی ازنظرذهنی وجسمی  می گردند  که این  نقیصه یا معلولیت، گاه بعلت  فقدان راه حل  درمانی مناسب،درتمام سنین وتا آخرعمراینگونه کودکان،باآنان همراه می باشد.

علیرغم  برنامه های گسترده ای  که در امر پیشگیری از معلولیت ، در سطوح گوناگون درجوامع مختلف اجرا می گردد،متاسفانه گویی هیچگاه  نباید منتظر ریشه کن شدن بروز اینگونه نقیصه ها در ابناء بشربود،ویا حداقل اینکه تاکنون قدمی اساسی دراین راه برداشته نشده.به همین جهت به منظورکاهش مشکلات دررابطه با بروز نقیصه های جسمی وذهنی، معمولا در هر جامعه  به دو اقدام اساسی می پردازند. قدم اول  سعی و کوشش هر چه بیشتر در امر پیشگیری ازمعلولیت  و جلوگیری ازبروز نقائص ذهنی وجسمی، وقدم دوم،ایجاد امکانات لازم رفاهی وتوانبخشی درخدمت معلولان وخانواده آنهاست.

اسلاید 2 :

در جهان صنعتی جدید، مشکلات اجتماعی بیش ازحد گسترش یافته است؛ چون رشد  جوامع صنعتی باعث  تراکم جمعیت و درنتیجه پیدایش مسائل پیچیده تر اجتماعی  شده است؛همچنین به میزان اختلافات  طبقاتی  مردم افزوده است.

تغییرات سریع اجتماعی وتغییر الگوهای فرهنگی وبرخورد وتضاد میان هنجارها ونقش های اجتماعی نیز درایجادوگسترش مسائل اجتماعی نقش عمده ای داشته است وبه ازهم پیچیدگی روابط متقابل اجتماعی نیز منجر گردیده است.بنابراین خانواده به عنوان یکی ازنهادهای اجتماعی درعصر حاضر، به تنهایی نمی تواند به حل مشکلات اجتماعی افراد خانواده فائق آید،درنتیجه نیازبه یک نظام وسیستمی که دارای خدمات اجتماعی وسیعی باشد  به  تدریج احساس می گردد که در همین راستا مراکز،موسسات  و سازمان های خصوصی و دولتی پدید آمد و به ارائه خدماتی  چون  رفاه اجتماعی، خدمات اجتماعی، عدالت اجتماعی و مددکاری اجتماعی اقدام کردند.

اسلاید 3 :

تاریخچه عقب ماندگی ذهنی

درمورد تاریخچه عقب ماندگی ذهنی باید گفت این پدیده قدمتی همچای تاریخ بشر دارد.چرا که از همان آغاز پیدایش انسان،عوارضی از قبیل اشکالات ژنتیک،اختلالات دوره جنینی،اشکالات زایمان، بیماری های بدو تولد و...چنین معلولیتی را ایجاد می کردند.

«بقراط » حکیم یونانی به ضایعات مغزی برخی افراد و ارتباط این نقیصه ها با کمبود های هوشی اشاره کرده است.در قوانین«اسپارت»موادی گنجانده شده بود که کشتن واز بین بردن معلولین از جمله عقب ماندگان ذهنی را مجاز وحتی لازم تشخیص داده بودند.

دراواسط قرن بیستم،بررسی عمیق وهمه جانبه درزمینه عقب ماندگی ذهنی شکوفایی یافت.نیاز مبرم به پیشرفت علوم تجربی وتوجه زیاد به علوم انسانی وازجمله روانشناسی موجب گردید تا قشر عقب مانده ذهنی به نحو بارزتری جلب توجه نموده،واین پدیده از یک دید علمی مورد پیگیری قرار گیرد.

اما تاریخچه عقب ماندگی  ذهنی در ایران به زمان زرتشتیان باز می گردد و دین زرتشت در ردیف اولین ادیانی است که به کمک،ملاطفت وهمراهی با عقب ماندگان ذهنی شتافت.دین اسلام با فرامین آسمانیش دراین زمینه مکمل تمام توصیه هایی بوده است،که سایرادیان در گذشته دراین مورد اشاره کرده اند.

اسلاید 4 :

از آن زمان تا حدود چند دهه اخیر هیچگونه اقدام اجتماعی برای کمک به این قشر صورت نگرفته بود.از حدود سی سال قبل با تاسیس اولین مدرسه بنام (مرکز تربیت وهدایت روانی کودک)تدریجا توجه وحمایت ازمعلولین در ایران بطور رسمی شروع واوج گرفت ومتعاقبا با تشکیل سازمان هایی چون«انجمن ملی حمایت کودکان»،«انجمن توانبخشی ایران»،«انجمن حمایت ازعقب ماندگان»و... وهمچنین بخشی از فعالیت های «وزارت آموزش وپرورش»سعی شد توجه بیشتری گردد.

دلایل توجه بیشتر به عقب ماندگان ذهنی در قرن اخیر:

١-توجه عمیق به علوم انسانی وپیدایش علوم روانشناسی وتهیه آزمون های هوشی

٢-پیشرفت تکنولوژی  وگرایش به تخصص ها که موجب شد افراد جامعه برای داشتن شغل مناسب، تخصصی را احراز نمایند،که این امر عقب ماندگان ذهنی را فاقد این توانایی معرفی نمود.

-و...

اسلاید 5 :

تعریف عقب ماندگی ذهنی

تا کنون در هیچ یک از کتاب هایی که در مورد عقب ماندگان ذهنی نوشته شده است،تعریف کامل وجامعی که مورد تایید همه یااکثریت متخصصین باشد،ذکرنشده است.عقب ماندگی ذهنی رانمی توان یک پدیده مطلق تعریف کرد بلکه باید بعنوان پدیده ای چند وجهی که وجوه مختلف آن به فیزیواوژی، روانشناسی،پزشکی،تعلیم وتربیت وجامعه شناسی محدود می گردد،مورد بررسی قرار داد.

بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی عقب ماندگی ذهنی عبارتست ازرشد ناقص یا متوقف شده ذهنی که شامل عقب ماندگی هوشی بوده وبه نحوودرجه ای است که ملزم به درمان طبی یا سایرمراقبت ها وتعلیمات مخصوص بیمار است.

«پیاژه» روانشناس سوئیسی عقب ماندگان ذهنی را افرادی ازجامعه می داند که درمراحل پایین رشد هوشی متوقف می شوند ودر آنها کششهای (نهاد) قوی وزیاد است.

اسلاید 6 :

شناخت عمومی کم توانان ذهنی

عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه وجدیدی نیست بلکه درهر دوره وزمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیت های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند،بخصوص از روزی که بشر زندگی اجتماعی را شروع کرده موضوع کسانی که به عللی قادر نبودند خود را با اجتماع هماهنگ سازند مطرح بوده است.

باید توجه داشت که در عصر حاضر نوع نگرش در مورد کودک عقب مانده ذهنی در جوامع مختلف متفاوت است.تاریخچه عقب ماندگی ذهنی در ایران اولین بار در دین زرتشت به چشم می خورد ودین زرتشت در ردیف اولین ادیانی است که کمک،ملاطفت وهمراهی با عقب ماندگی ذهنی را عنوان می کند ودین اسلام با فرامین آسمانیش در این زمینه مکمل تمام توصیه هایی است که در سایر ادیان گذشته در این مورد اشاره نموده اند.

اسلاید 7 :

تعریف کم توانان ذهنی

تاکنون در مورد کم توانان ذهنی تعاریف متعددی آورده شده است که به چند تعریف که بیشتر متداول بوده است اشاره می شود:

انجمن رسیدگی به مسائل ومشکلات عقب مانده ها در آمریکا،نقص یا نارسایی که از لحاظ فعالیت عمومی هوش با مقایسه با افراد دیگر به چشم می خورد وباعث عدم تطابق با محیط در دوران مختلف رشد می شود را عقب ماندگی ذهنی معرفی کرده است.

عقب مانده ذهنی به کسی اطلاق می شود که براثراختلال ویا کمکاری در ذهن،در انجام امور جاری  رفع مشکلات وپذیرش رفتاری سازگارانه با محیط،در حدی پایین تر از افراد مشابه یا همسن خود توانایی داشته باشد.بطور کلی افرادی هستند که از نظر فعالیت ذهنی نسبت به همسالان خود نارسایی دارند.

اسلاید 8 :

طبقه بندی عقب ماندگان ذهنی

بطورکلی کسانی که دربرخورد با مسائل وتطابق با محیط کندتر از سایرین باشند ودر برآورد آزمون هوشی،همش کمتر از٧٠را واجد شوند،عقب مانده ذهنی محسوب می شوند.لذا با توجه به حد توانایی آنان،وبه منظور تسهیل در شناخت وارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی مناسب،کم توانان ذهنی را به ٣ گروه تقسیم می کنند:

١-عقب مانده ذهنی عمیق(پناهگاهی)

٢-عقب مانده ذهنی تربیت پذیر

٣-عقب مانده ذهنی آموزش پذیر

اسلاید 9 :

١-عقب مانده ذهنی عمیق(پناهگاهی)

بیشتر به علل ارثی ومادرزادی مبتلا به ناهنجاری های متعدد شده اند.هوش این افراد از ٢٥ تجاوز نمی کند واغلب علاوه بر نارسایی عقلی،نارسایی جسمی ونقایص عضوی نیز دارند.

کوتاهی یا بلندی پیشانی،کوچکی یا بزرگی جمجمه از علائم آنان است.در اکثر موارد آب دهانشان از گوشه لب ها جاری است،بسیاری ازآنهامشکل جویدن وحتی بلعیدن دارندوتغذیه از طریق غذاهای پوره شده وحتی مایعات حاوی مواد غذایی صورت می گیرد.

در بیشتر موارد حملات صرع ویا فلج نیمی ازبدن دراین افراد دیده می شود.از لحاظ ذهنی در سطح  پایینی  باقی  می ماند  وحتی قدرت تخیل ندارند .در مواردی از قدرت  تکلم  بعنوان  وسیله ارتباطی نمی توانند استفاده کنند.

از لحاظ عاطفی،قیافه آنها فاقد نشانه های عاطفی وهیجانی گویا است واز لحاظ بدنی نیز محدودیت دارند.برای اینگونه کودکان صدا،رنگ،نور وهمچنین بازی های ساده تا حدی جذاب است ومی تواند موجب سرگرمی آنان شود.

بد نیست گاهی در حد توانایی خودشان به فعالیت های بازی گونه ویا در صورت امکان چرخیدن در باغ یا هوای آزاد بپردازند.

اسلاید 10 :

٢-گروه کم توانان ذهنی تربیت پذیر

این گروه ١٠ تا ٢٠درصد کل کم توانان ذهنی را شامل  می شوند.توانایی ذهنی آنها از یک کودک ٦یا٧ساله عادی تجاوز نمی کند.هدف از آموزش وتربیت آنان بیشتر اینست که بتوانند مراقب خود باشند واحتیاجات اولیه خود مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن،توالت رفتن وشستشو را رفع کنند،اما قادربه آموختن مواد درسی مانند خواندن ونوشتن نیستند.

دارای قدرت تصمیم گیری بسیار پایین هستند ودر دقت وتمرکز حواس، ثبات زیادی ندارند و زود خسته می شوند ،به همین  دلیل زمان فعالیت آنان بایستی  کوتاه و متعاقب هر دوره فعالیت باید دوره استراحتی در برنامه آنها پیش بینی شود.قضاوت واستدلال در افراد این گروه بهتر از گروه قبلی (پناهگاهی) است.

ازلحاظ عاطفی وضع متغیری  دارند، معمولا وقتی  چیزی را طلب می کنند مهربان و مطیع هستند و در مقابل مخالف گویی  دیگران،خشم  وعصبانیت شدید را از خود بروز می دهند.اگر از لحاظ خصوصیات خلقی،متعادل باشند می توان دراجرای کارهای ساده ویکنواخت از آنها استفاده کرد ولی  نباید انتظار داشته باشیم که همزمان دقت وسرعت لازم را از خود نشان دهند.

آنها می توانند از خودشان در شرایط اجتماعی مناسب با انجام فعالیت های ساده در آمد داشته باشند و استقلال اقتصادی نسبی بدست آورند اما بهر حال نیاز به مقیم وسرپرست دارند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید