بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اگر چه تقاضا ممکن است قطعی باشد ، اما امکان دارد تغییرات الگوی آن نسبت به زمان چنان قوی و شدید باشد که نتوان آن را به درستی با تکنیک هایی که متوسط موجودی را از طریق الگوی تغییرات موجودی تقریب می زنند ( نظیر EOQ ، EPQ و...) بیان نمود ؛ در این قسمت فرض ثابت بودن متوسط نرخ تقاضا در طی زمان در نظر گرفته نمی شود ؛ این حالت دربردارنده ی دامنه ی وسیع تری از شرایط عملی است .

اسلاید 2 :

تقاضای گسسته بر خلاف پیوسته که در آن تقاضا به طور مداوم بر روی یک افق زمانی روی می دهد ، در فواصل گسسته ای از زمان اتفاق می افتد . تقاضا معمولاً مرحله بندی شده و در فواصل زمانی برابر و در طی یک افق زمانی محدود روی می دهد . الگوی تقاضای گسسته می تواند در مورد اقلامی که تقاضای آنها مستقل و وابسته است اتفاق افتد . انجام تحلیل دقیق در مواقعی که تقاضا با زمان تغییر می کند ، نسبت به مواقعی که اندازه انباشته های ثابت برای اقلام با تقاضای پیوسته تعیین می گردد ، پیچیدگی و سختی بیشتری دارد .

اسلاید 3 :

در بررسی این حالت ، تمام فرضیات ارائه شده برای مدل مقدار سفارش اقتصادی (EOQ) معتبر است و تنها فرض پیوسته بودن متغیر اندازه انباشته نقض می گردد ؛ بدین معنی که ، بجای قابل قبول بودن هر مقداری برای اندازه انباشته ، فقط مضاربی از واحد گسسته بودن کالا (u) می بایست به عنوان مقدار سفارش انتخاب گردد ( مقادیری چون u ، 2u ، 3u و ... ) .

اسلاید 4 :

استفاده از میانگین هزینه در واحد زمان امکان پذیر نیست ؛ همچنین باید در تعیین مقادیر مناسب جایگزینی ، اطلاعات مربوط به تقاضا را در یک دوره ی زمانی محدود بکار برد ، این دوره ی زمانی به افق برنامه ریزی معروف بوده و طول آن تأثیر بسزایی در هزینه های کلی مربوط به انتخاب استراتژی دارد .
موضوع دیگری که در تعیین مقادیر مناسب جایگزینی اهمیت دارد این است که آیا جایگزینی باید در نقاط گسسته و مشخصی از زمان ( به عنوان مثال در مضارب صحیحی از یک هفته ) برنامه ریزی شود ، یا این که می تواند در هر نقطه ای از یک بازه ی زمانی پیوسته نیز انجام شود .
عامل دیگری که بطور عمده منطق تعیین مقادیر مناسب جایگزینی را تخت تأثیر قرار می دهد ، مدت و استمرار الگوی تقاضا است .
یک الگوی تقاضا با انتهای کاملاً مشخص که به عنوان مثال از یک قرارداد تولیدی ناشی می شود کاملاً با الگوی تقاضایی که انتهای مشخصی برای آن قابل تصور نیست ، متفاوت است.

اسلاید 5 :

تقاضا معلوم است اما از یک دوره به دوره ی بعد تغییر می کند ؛ تقاضا همیشه در ابتدای یک دوره ی زمانی اتفاق می افتد .
افق زمانی برنامه ریزی محدود است و از چندین دوره ی زمانی برابر تشکیل شده است .
انباشته ها به ترتیبی که در جدول برنامه ی زمانی ارائه شده ، دربردارنده ی تقاضای یک یا بیش از یک دوره ی زمانی است .
تقاضای یک دوره ی زمانی باید در ابتدای آن در دسترس باشد ؛ بنابراین از سفارشی که در خلال یک دوره دریافت می شود ، نمی توان برای تأمین تقاضای آن دوره استفاده کرد ( محدودیت دریافت سفارشات در ابتدای هر دوره وجود دارد ) .
برنامه ریزی به گونه ای انجام می شود که هیچ سفارشی در ابتدای دوره ای که تقاضای آن برابر صفر است ، دریافت نشود ؛ برای چنین دوره هایی از طریق برنامه ریزی برای دریافت سفارش در در دوره ی بعد ، هزینه ها کاهش می یابد .

اسلاید 6 :

سفارشات به صورت یکباره در ابتدای دوره های زمانی که موجودی در دست به صفر می رسد ، دریافت می شوند ؛ کمبود موجودی مجاز نیست و قیمت هر واحد موجودی به مقدار سفارش بستگی ندارد ( تخفیف مقداری وجود ندارد ) .
اقلام مورد نیاز در ابتدای هر دوره از موجودی برداشته می شوند ، بنابراین هزینه ی نگهداری برای موجودی پایان دوره و فقط برای موجودی ای که از یک دوره به دوره ی بعد انتقال می یابد ، پرداخت می گردد ( اقلامی که در طی یک دوره مصرف می شوند ، هزینه ی نگهداری به سیستم تحمیل نمی کنند ) .
با تمام اقلام بطور مستقل و جداگانه رفتار می شود ؛ بدون در نظر گرفتن مزایایی که از سفارش و جایگزینی همزمان حاصل می گردد .
هزینه های موجودی ( سفارش دهی و نگهداری ) و زمان تدارک با قطعیت معلوم هستند و با زمان تغییر نمی کنند .
هیچ تمهید و تدارکی برای نگهداری موجودی در انتهای افق زمانی برنامه ریزی وجود ندارد ( از تقاضای بعد از این دوره صرف نظر می شود ) .
سطح موجودی اولیه صفر است ؛ اگر موجودی اولیه صفر نباشد ، آن را از تقاضای اولین دوره کم کرده تا تقاضای تنظیم شده برای دوره ی اول بدست آید . اگر موجودی اولیه از تقاضای اولین دوره بیشتر باشد ، روش تنظیم تقاضای دروره ها به صورت فوق ادامه یافته تا این موجودی به پایان رسد ؛ چنین فرایندی برای هر دریافت برنامه ریزی شده انجام می شـود .

اسلاید 7 :

1 - روش سفارش به اندازه ی نیاز ( Lot - for - Lot)
2 - روش مقدار سفارش ثابت ( Fixed Order Quantity)
3 - روش دوره ی سفارش ثابت ( Fixed Order Period)
4 - روش مقدار سفارش اقتصادی ( Economic Order Quantity)
5 - روش دوره ی سفارش اقتصادی ( Economic Order Interval)
6 - روش مقدار سفارش دوره ای ( Periodic Order Quantity)
7 - روش حداقل هزینه ی واحد ( Least Unit Cost)
8 - روش حداقل هزینه ی کل ( Least Total Cost)
9 - روش بالانس قطعه - پریود ( Part Period Balancing)
10- روش ابتکاری سیلور- میل ( Silver - Meal )
11- روش بهینه ی واگنر- ویتین (Wagner - Within )

اسلاید 8 :

روش سفارش انباشته به انباشته ، ساده ترین روش میان روش های گوناگون سفارش دهی است ؛ اقلام دقیقاً به اندازه ای که در هر دوره نیاز است خریداری می شود ، بنابراین هیچ کالایی از یک دوره به دوره ی بعد نگهداری نمی شود و بدین ترتیب هزینه های نگهداری حذف می گردد . از طرف دیگر روشسفارش به اندازه ی نیاز به هزینه های سفارش دهی توجه نمی کند ؛ در مواقعی که هزینه های سفارش دهی بطور معنی داری کاهش یافته است ، این روش ممکن است تقریب بسیار خوبی از جواب بهینه باشد .
این روش برای اقلامی که هزینه ی نگهداری زیاد و هزینه ی سفارش دهی کم دارند ( نظیر کالاهای بسیار گران و یا فاسد شدنی و یا کالاهایی که بندرت و گاه و بی گاه مورد نیاز قرار می گیرند ) و همچنین برای تولید با حجم بالا و مداوم ( نظیر خطوط مونتاژی ) مناسب است .

اسلاید 9 :

در این روش بنا به وجود محدودیت هایی نظیر سرمایه ، حمل و نقل ، بسته بندی ، ظرفیت انبار و ... سفارش به اندازه ی ثابت و مشخص انجام می شود ؛ اگر تقاضا کمتر از مقدار ثابت مشخص شده باشد ، به اندازه ی مقدار ثابت ، سفارش داده می شود اما اگر بیشتر از مقدار ثابت مشخص شده باشد ، به اندازه ی مضربی از مقدار ثابت که پاسخ گوی تقاضا است سفارش داده می شود .

مثال :
جدول زیر احتیاجات خالص یک کالا را برای 9 ماه آینده نشان می دهد ، برنامه ی انجام سفارشات را با استفاده از روش انباشته به انباشته مشخص کنید ؛ فرض کنید مقدار سفارش در هر بار ثابت و برابر 15 واحد و زمان تدارک صفر باشد .

اسلاید 10 :

مثال :
تقاضا برای محصولی در جدول زیر آمده است . اگر مدت تحویل 3 ماه فرض شود و با هر بار سفارش احتیاجات دو دوره پوشش داده شود ، مقدار هر بار سفارش را تعیین کنید .
حل :
LT=3 , T=2

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید