بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اخلاق چيست ؟ و اخلاق مديريت چيست ؟

پرسشگري سازنده تمدنها است .

پرسشگري به چهار شكل در چهار حوزه نمود مي يابد :

پرسش از حقيقت  به شكل گيري  علم مي انجامد .

پرسش از معنويت به شكل گيري  دين  مي انجامد .

پرسش از خوبي و بدي به شكل گيري اخلاق  مي انجامد .

پرسش از زيبائي به شكل گيري هنر مي انجامد .

اسلاید 2 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره اصل حکومت

الف: ... لابد للناس من امير بر او فاجر ...  (خطبه 40 نهج البلاغه)

مردم به داشتن حکمران نيازمندند، خواه آن حکمران نيکوکار باشد، خواه بدکردار.

ب: امام عادل خير من مطروابل، و سبع محطوم اکول خير من وال غشوم ظلوم، و وال غشوم ظلوم خير من فتنه تدوم  (کتاب حکومت حکمت تر جمه مصطفي دلشاد تهراني 1377)

پيشواي دادگر از باران پيوسته 0که همه چيز را باور مي کند) بهتر است و جانور درنده و آدمخوار از فرمانرواي ستمکار بهتر است و فرمانرواي بيدادگر از نبود حکومت و هرج و مرج نيکوتر است.

ج: الهم انک تعليم انه لم يکن الذي کان منا مناف في سلطان و ...(نهج البلاغه خطبه 131)

خدايا تو مي داني که ما در پي به چنگ آوردن قدرت و ثروت دنيا نبوده ايم، بلکه در پي آن هستيم که نشانه هاي دين تو را دگر باره مطرح کنيم و در سرزمين هايي که همه متعلق به توست اصلاح و آباداني را رواج دهيم، به گونه اي که بندگان تو، که پيش از اين ستم ديده اندف احساس امنيت کنند و قوانين مورد نظر تو، که اجراي آن ها به دست فراموشي سپرده شده است، در جامعه حاکم گردد.

حاکميت قانون- آباداني شهرها افزايش رفاه، ايجاد امنيت- گسترش معنويت

اسلاید 3 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره حاکميت قانون

الف: مردم! به درستي که مرا بر شما حقي است و شما را بر من حقي. حقي که شما بر من داريد اين است که خيرخواه شما باشم، در راه افزون ساختن اموال (اسباب رفاه و آسايش) شما همت گمارم، در امر آموزش شما بکوشيم، تا از ورطه جهل رهايي يابيد و به شما آداب (زندگي فردي و سلوک اجتماعي) بياموزم تا دانا و فرهيخته گرديد و اما حق من بر شما اين است که بر بيعتي که با من بسته ايد وفادار بمانيد، در حضور من و در پشت سر، خيرخواه من باشيد و نصيحتم کنيد، آنگاه که شما را بخوانم، اجابت کنيد و چون دستوري به شما دهم، ااطاعت نماييد.

ب: فقد جعل الله سبحانه لي ....

خداوند سبحان براي من بر شما به جهت زمامداري و حکومت حقي قرار داده، و براي شما همانند حق من، حقي تعيين فرموده است ... حق به نفع هيچکس به جريان نمي افتد مگر اين که بر عليه او نيز جاري شود و بر عليه هيچکس جاري نمي شود مگر اين که به نفع او نيز جريان يابد.

ج: حق علي الامام ان يحکم بما انزل الله ...

حاکم جامعه بايد بر اساس قوانين الهي حکم راند و امانتي را که (از جانب مردم) بر عهده گرفته است، پاس دارد (يعني مطابق عهدي که با مردم بسته است، عمل کند). و چون چنين کند، مردم وظيفه خواهند داشت که به سخنان او گوش فرا دهند، اطلاعتش کنند و وقتي آن ها را بخواند، دعوتش را اجابت کنند.

اسلاید 4 :

د: فاذا ادت الرعيه الي الوالي

پس آنگاه که مردم حق حکومت را ادا کنند و حکومت نيز حق مردم را ادا کند، حق (قانون) در آن جامعه از احترام و ارزش برخوردار مي گردد.

هـ: ايها الناس! اني والله ما ...

مردم! به خدا سوگند هيچگاه شما را به رعايت قانوني فرا نمي خوانم مگر آن که خود، پيش از شما بدان عمل کنم و شما را از هيچ گناه و قانون شکني منع نمي کنم، مگر آن که خود، پيشاپيش از انجام آن کار دست شسته ام.

و: همانا مقام فرمانداري چونان طعمه اي براي تو نيست بلکه امانتي است که آن را بر عهده گرفته اي. تو موظفي که از ما فوق خود اطاعت کني. حق نداري نسبت به مردم خوسرانه عمل کني و بدون پشتوانه و مجوز به کاري اقدام نمايي (يعني نبايد کاري کني که «حق» انجام ان را نداري.

اسلاید 5 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره رابطه حکومت و مردم

الف: دستور العمل حکومتي که به مالک اشتر داده است، از او مي خواهد تا رابطه خود را با مردم اين گونه سامان دهد:

 و اشعر قلبک الرحمه للرعيه ...

قلب خود را از مهرباني و دوستي و لطف نسبت به مردم آکنده ساز و همچون حيوان درنده اي نباش که براي خوردن آنان چنگ و دندان تيز کرده است.

ب: و ليکن احب الامور اليک ...

محبوب ترين کارها در نزد تو کارهايي باشد که رضايت و خشنودي عموم مردم را به همراه داشته باشد. اگر عمومي مردم ناراضي باشند، رضايت عده اي قليل (که اطرافيان و دوستان تو هستند و آنگاه راضي خواهند شد، که بيش از حق خود دريافت کننذ) فايده اي به حال تو نخواهد داشت، اما اگر عموم مردم راضي باشندف نارضايتي آن گروه اندک قابل چشم پوشي خواهد بود.

اسلاید 6 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره برخورداري حکومت از پشتوانه مردمي

الف: و قد کان رسول الله (ص) عهد الي عهدا فقال : يابن ابيطالب لک و لاء امتي ...

پيامبر (ص) به من فرمود: اين فرزند ابيطالب، زمامداري اين امت با توست. پس اگر تو را با عافيت به امارت نشاندند و با طيب خاطر به حکومت تو تن دادند، حکومتشان را در دست گير ...

ب: مراسم بيعت علي (ع) در روز جمعه و در مسجد مدينه برگزار شد. علي (ع) در اين مراسم با مردم اين گونه سخن گفت:

ايها الناس عن ملاء و اذن ...

آشکارا و به صراحت فرمود: اي مردم، اين امر (يعني حکومت) مربوط به شماست. هيچکس جز ان که شما او را به امارت بنشانيد، در اين مسئله حقي ندارد.

ج: از نکات جالبي که از سيره حکومتي امام علي (ع) نقل شده اين است که «هنگام تعيين حاکمي از سوي خود بر يکي از شهرها، به ان حاکم مي فرمود: هنگامي که به آن شهر رسيدي، مردم را در ميدان عمومي شهر گرد خود جمع کن و نامه مرا بر آنان بخوان ،و آنان را از محتواي نامه مبني بر اين که من تو را حاکم بر آنان قرار داده ام، آگاه کن. سپس از مردم بخواه که راجع به ولايت تو رأي بدهند. اگر احيانا به تو راي مثبت ندادند، مجددا به همين جا بازگرد تا انشاءالله حاکم ديگري را بر آنان تعيين کنيم.

اسلاید 7 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره

شفافيت، انتقادپذيري، پاسخگويي و مشورت طلبي

الف: ولا تطنوا بي استثقالا في حق ...

گمان مبريد که اگر سخن حقي به من بگوييد، بر من گران خواهد امد و تحمل نخواهم کرد.. پس از اين که آنچه را حق مي دانند با من در ميان بگذاريد يا منصفانه مشورتم دهيد، خودداري نکنيد، که من نه برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خويش از خطا ايمنم.

ب: و اکثر مدارسه العلما و مناقشه ...

با دانشمندان و اصحاب فکر درباره راه هاي انجام بهتر امور حوزه حکمراني خود فراوان بحث و گفتگو کن.

ثم ليکن آثر ...

از ميان انان افرادي را که در گفتن سخنان حق، هر چند تلخ و ناگوار به تو از همه صريح تر هستند، برگزين.

ج: و ان ظنت الرعيه بک حيفا فاصحر...  (از نامه علي (ع) به مالک اشتر)

اگر مردم گمان کردند که تو از مسير حق خارج شده و ظلمي به آنان روا داشته اي، آشکارا با انان سخن بگو، دلايل درستکاري خود را به ايشان عرضه کن و با آشکار شدن در ميان مردم، آنان را از بدگماني برهان.

اسلاید 8 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره

شفافيت، انتقادپذيري، پاسخگويي و مشورت طلبي

د: بر همين اساس است که امام علي (ع) در پيامي به نيروهاي مسلح خويش چنين مي نگارد:

الا و ان لکم عندي ان لا احتجز دونکم ....

آگاه باشيد! حق شما بر من اين است که جز اسرار جنگي، هيچ سري را از شما پنهان نسازم و در اموري که پيش مي آيد، جز حکم الهي، کاري بدون مشورت شما انجام ندهم.

اسلاید 9 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره

کارايي و اثربخشي

الف: هذا ما امر به عبدالله علي اميرالمومنين ....

دستورالعمل و اصول وظايف مالک اشتر، فرماندار برگزيده علي در مصر بدين شرح است: ماليات آن ديار را دريافت کنند، با دشمنان (داخلي و خارجي که امنيت مردم را به مخاطره مي اندازند) مقابله نمايد، در اصلاح امور مردم بکوشد و آبادسازي شهرها را سرلوحه کارهاي خويش قرار دهد.

ب: ثانيا اما در مورد فرآيند دريافت ماليات به نکته مهمي اشاره مي کنند که بنظر مي رسد با دستاوردهاي دانش اقتصاد، کاملا منطبق است:

وليکن نظرک في عماره الارض ....

بيش و پيش از آن که به فکر گرفتن ماليات از مردم باشي، در انديشه آباداني (و توسعه درآمد مردم) باش. چرا که در وصول ماليات توفيقي حاصل نخواهد شد مگر پس از ان که رونق و آباداني فراگير شده باشد.

ج: انما يوتي خراب الارض من اعواز اهلها و ...

ويراني زمين بخاطر تنگدستي اهل آن است و تنگدستي مردم بواسطه اين است که حکمرانان به دليل اين که به تداوم حکومت خود اطمينان ندارند، همه همتشان را مصروف جمع اوري و گرفتن اموال مردم مي کنند.

اسلاید 10 :

گزيده اي از منطق علي (ع) درباره

مبارزه با فساد

الف: اياک و الاستئثار بما الناس ...

نبايد در آنچه متعلق به عموم مردم است براي خود حق ويژه اي قائل باشي.

ب: ثم اسبق عليهم الارزاق ...

به کارمندان خود برس و رزق و روزي آنان را فراوان کن. چرا که انان با گرفتن حقوق کافي در اصلاح خود بهتر خواهند کوشيد و از دستبرد زدن به اموالي که در اختيار آن هاست خودداري خواهند نمود. در اين صورت است که اگر از دستور تو سرپيچي نموده و در امانت خيانت کنند، تو پيشاپيش حجت را بر آن ها تمام کرده اي ( و مي تواني مجازاتشان کني)

ج: و من کتاب له الي زياد بن ابيه ...

به خدا قسم که اگر بفهمم در اموال مسلمانان خيانت کرده اي ، چه کم و چه زياد، آنچنان بر تو سخت خواهم گرفت که اندک مال و تنگدست شوي و خوار و پريشان حال گردي.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید