بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

فصل14: مدیریت تعارض،قدرت و سیاست ها

اسلاید 2 :

بعد از مطالعه این فصل شما باید قادر باشید: 1. توصیف کنید ماهیت تعارض سازمانی و راهی که تعارض بین ذینفعان و خرده واحد ها به وجود می آید 2 شناسایی کنیدمکانیسم هایی که مدیران و ذینفعان می توانند به قدرت برسند و از قدرت برای نفوذ در تصمیم گیری و حل تعارض مسائل شان را استفاده کنند 3. توضیح دهید که چگونه و چرا افراد و خرده واحد ها سیاست های سازمانی را به می گیرند تا کنترلشان را روی تصمیم گیری افزایش دهند و قدرت را بدست آورند که به آنها اجازه دهد تا تغییر فرآیند های در مسائل مورد نظرشان را تحت تاثیر قرار دهند. 4.درک کنید اهمیت مدیریت ساختار قدرت یک سازمان را تا بر سکون سازمانی غلبه کنید و فراهم کنید انواع تغییراتی که عملکرد را ارتقا می دهد.  

اسلاید 3 :

مقدمه: یک سازمان شامل گروه های مختلف ذینفعان است که هر کدام از آنها برای پاداش در سازمان مشارکت می کنند.ذینفعان با یکدیگر همکاری می کنند تا مشترکا از منابع یک سازمان سهیم باشند تا کالا و خدمات را ارئه کنند. اگرچه در همان زمان ذینفعان برای منابع سازمان که از این فعالیت های مشترک بوجود می آید با یکدیگر رقابت می کنند.برای رشد ،تغییر و زنده ماندن یک ساز مان باید هم تشریک مساعی و هم رقابت را میان ذینعان مدیریت کند.

اسلاید 4 :

هر گروه ذینفع برای خود اهداف ومنافعی دارد که همپوشانی مختصری با دیگر گروه ها دارد وهمه ذینفعان یک سهم مشترک در بقا سازمان دارند.چون اهداف و منافع ذینفعان یکسان نیست و وقتی که یک گروه منافع خود را به هزینه گروه دیگر دنبال می کند تعارض بوجود می آید.

اسلاید 5 :

تعارض سازمانی: یک برخورد اتفاق می افتد زمانی که رفتار هدف گرای یک گروه ،مانع یا برخلاف اهداف گروه دیگر می شود . چون که اهداف ،الویت ها و منافع گروه های ذینفع متفاوت است ،تعارض امری غیر قابل اجتناب در سازمان است. با اینکه تعارض اغلب به عنوان یک چیز منفی تصور می شود، محققان پیشنهاد می دهند که بعضی از تعارضات برای سازمان مفید هستندو می توانند اثر بخشی سازمانی را بهبود دهند

اسلاید 6 :

چرا بعضی از تعارض ها خوب هستند؟ تعارض می تواند مفید باشد چون تعارض بر سکون سازمانی غلبه می کند و منجر به یاد گیری و تغییر سازمانی می شود.همچنین تعارض می تواند تصمیم گیری را افزایش دهد و اجازه دهد به سازمان تا بهتر تغییر کند و خود را با محیطش وفق دهد.

اسلاید 7 :

انواع تعارض: تعارض دو جنبه دارد که باید از جنبه کارکردی آن استفاده کرد و از اثرات غیر کارکردی آن اجتناب کرد . همچنین یک نوع تعارض می تواند در جایی مفید باشد و در جای دیگر مضر که این بستگی به شرایط دارد. یک سازمان در مشکلات وقت خیلی زیادی برای تصمیم گیری صرف می کنند، چون که آنها نیاز دارند به سرعت خودشان را با اطراف وفق دهند نمی توانند از عهده آن بر بیایند. بنابراین اگرچه بعضی از تعارض ها می توانند یک سازمان را از سکون خارج کنند ولی در اینجا تعارض خیلی زیاد موجب سکون سازمانی می شود

اسلاید 8 :

مدل تعارض سازمانی Pondy: لوئیس پوندی یک مدل مفید برای تعارض سازمانی را توسعه داده است که در آن پوندی ابتدا منابع تعارض را شناسایی می کند و سپس به طور نمونه مراحل یک تعارض ضمنی را آزمون می کند . مدل او تعدادی رهنمود هایی در مورد چگونگی کنترل و مدیرت تعارض در سازمان ارائه می دهد. 

اسلاید 9 :

مرحله1:تعارض پنهان -در مرحله اول مدل پوندی،تعارض پنهان است و هیچ تعارض آشکاری وجود ندارد ولی پتانسیل برای تعارض در این زمان با وجود پنهان بودن وجود دارد. همه تعارض های سازمانی به خاطر این است تفکیک افقی و عمودی منجر به ایجاد خرده واحد های سازمانی متفاوت با اهداف متفاوت می شوند . در بنگاه های تجاری برای مثال مدیران در واحد های وظیفه ای یا بخش های متفاوت می توانند عمو ما در مورد اهداف اصلی سازمانی موافقت کنند ولی آنها ممکن است ایده های متفاوتی را در مورد چگونگی رسیدن به این اهداف داشته باشند.

اسلاید 10 :

پنج منبعی که تعارض بین واحدها را ایجاد می کنند عبارتند از: 1-وابستگی متقابل واحد ها 2-اهداف متفاوت واحد 3-عوامل بوروکراسی 4- شاخص های عملکرد ناسازگار 5- رقابت برای منابع کمیاب

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید