بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

 


اسلاید 1 :


شهرها مولودروستاها وروستاها مادرشهرها محسوب می شوند .روستاها به عنوان اولین واحدهای استقرار اجتماعی ومرکزاستقرار واسکان انسانها دارای سازمان اجتماعی ومدیریت بوده اند لکن مدیریت بامفهوم گسترده تر ومتفاوت تر باانچه که امروزه تحت عنوان علم ویافن مدیریت تدریس ویامطرح می شود(طالب،5).هرگونه حرکتی در روستا در جهت ترقی، رشد و توسعه آن متضمن شناخت ساختار کلی روستا است .آگاهی از روستا بدون شناخت پدیده ها(زیر ساختها)ی  روستا امکان پذیر نیست و شناخت این زیر ساختها نیز بدون بررسی تاریخی آنها امکان پذیر نیست . مدیریت روستایی بعنوان یک عامل بسیار مهم در توسعه روستاها می باشد و اهمیت این سخن آنگاه روشن میشود  که بدانیم ساختار به ظاهر ساده روستا در واقع امر بسیار پیچیده می باشد، اقدام به هر تغییر در روستا بایستی از کانال این پدیده ( مدیریت روستا) بگذرد چرا که مدیریت و رهبری در روستا به مثابه چراغ راهنما برای ورود به روستاها بوده که برای پا گذاشتن به روستاها باید از طریق آن وارد شد در غیر این صورت مصلحین و برنامه ریزان و... در روستا موفق نخواهند شد . از اینرو در اینجا سعی میشود مدیریت روستا ابتدا بصورت بسیار فشرده از ابتدای پیدایش روستاها تا حوالی مشروطیت  و سپس از زمان رضا خان تا قبل از پیروزی انقلاب با امعان نظر بیشترمورد بررسی قرار خواهد گرفت
 

اسلاید 2 :


هدف این گزارش پاسخگویی به سوالات زیر است.

مدیریت روستایی درایران ازاغازتاانقلاب اسلامی چگونه بوده است؟

قوانینی که تصویب و اجر گردید آیا توانسته به توسعه روستایی بیانجامد یاخیر؟

آیا توانست مشارکت مردم را جلب نماید  اگرنه چرا؟

چه عواملی باعث عقب ماندگی روستاها شده است؟

اسلاید 3 :


روستای چین دهستان موگویی(شهرستان کوهرنگ) در فقر و محرومیت.

تصویرمربوط به سال 1392


اسلاید 4 :


ایا پیشرفت روستاهاامکان پذیراست؟

اسلاید 5 :


آری

اسلاید 6 :


مدیریت روستایی

باعنایت به تعریف مدیریت به صورت عام، می توان مدیریت روستایی رابه صورت خاص برنامه ریزی برای روستا، سازماندهی، اقدام توسعه ای و هماهنگی و نظارت بر اقدامات انجام شده دانست. به عبارت دیگر مدیریت روستایی علم،(( تلفیق و تنظیم )) عوامل مختلف طبیعی، انسانی، اقتصادی و . . . در جامعه روستایی است.

در رابطه با رهبري و مديريت جوامع روستايي نيز همواره ضرورت وجود مديري منطبق با احوال مختلف و نيازهاي متنوع خود را احساس کرده و کسي را طلبيده است که برخاسته از بطن جامعه و داراي قدرت رهبري آن جامعه باشد، تا همه افراد تحت رهبري خود را در رسيدن به اهداف اصلي يعني توليد مواد مورد نياز از زمين و تأمين امنيت خاطر توانا سازد.

اسلاید 7 :


بررسی پیشینه ی تاریخی نظام مدیریت در ایران

دوره ی اول : قبل از اسلام
دوره ی دوم : مشروطیت

دوره ی سوم : بعدازجنگ جهانی

دوره ی چهارم : پس ازاصلاحات ارضی

اسلاید 8 :


فصل اول/   قبل از اسلام
قبل از هخامنشیان

قدیمی ترین مدرک نشان می دهد که جامعه ایران قبل از مهاجرت آریائیها مبتنی بر پدر سالاری1 و مبتنی بر اساس نمانه2 (خانواده) و ده ( ویس) 3و قبیله زنتو 4و کشور(دهیو) 5بوده است.با پیشرفت کشاورزی و به زیر کشت در آوردن زمینهای بکربعضی از خانواده ها زمینهای زیادی رابه تصرف خود در آوردند(لمبتون،49).

در آن دوره تن نوع معمولی مسکن ده بود و مردم بر حسب قبیله تقسیم می شدند و کم کم رهبرانی از میان مردم برخاستند که منشا قدرتشان قبیله و زمینشان بود.براساس تحقیقاتی که صورت پذیرفته در ناحیه نزی(واقع در ده مایلی جنوب شرقی کرکوک) ، تمام زمینها به شاه تعلق داشته است که أنها را به رعایای خود می بخشیده است.(همان،50).

اسلاید 9 :


اشکانیان

این حکومت روش هخامنشیان را ادامه داد. در دوره اشکانیان اصول ملوک الطوایفی به منتهی درجه تکامل پیش از اسلام رسید.

در ایران هفت خانواده بزرگ وجود داشتند که طبقه بزرگ مالکان را تشکیل میدادندودر مواقع لزوم مردم را به هوا داری شاه برانگیخته و یا به شورش وامی داشتند.در بین آنان روستائیان طبقیه متوسطی از زمینداران جز وجود داشت.( همان،100)

در این دوره شاهنشاهی ایران به

1 - شهریارانی که تابع شاه بودندو

2 -ولایت تحت حکومت شهربانان تقسیم می شد.

در هرشهربان نشین یک یا چند خانواده وجود داشت که حکومت در دست آنها بود و رئیس این خانواده ها عبارت بودند از:

ملوک الطوایفی که هر کدام صاحب دهات و شهرهای بسیار بودند . در راس حکومت ملوک الطوایفی تیول داران عمده قرار داشتند و تیول داران جزء مالک شهرها و دهات بودند .

خرده مالکان زمین خودرا کشت وزرع می کردند.در این دوره بردگان هم برای خرده مالکان و هم برای بزرگ مالکان کار می کردند.

اسلاید 10 :


ساسانیان

سلسله ساسانیان از هفت خانواده بزرگ قبلی برخاستند و روش قبلی در امر زمینداری را از آنان به ارث بردند.در این دوره اعتقاد بر وجود فاصله مشخص میان طبقات بودند. در سلسله مراتب اجتماعی از نجبای تیولدار(دهخدایان) یا دهقانان وجود داشتند و بر اتکاء قدرت موروثی اشان امور محلی را اداره می کردند. دهقانان طبقه بسیار مهمی را تشکیل می دادند .( همان،54)
در این دوره رئیس ده را دهگان می گفتند (خسروی،31 ).
استریوشان سالار (رئیس کشاورزان)بر امور کشاورزی وآبیاری نظارت می کرد.(لمبتون،54 )استریوشان سالارهمچنین مامور وصول مالیات و ناظر بر ایجاد نهرها ،سدها،بندهاو.... بود. بعبارت دیگر هم خرده مالک بودند و هم وظایف اداره دیه هارا بر عهده داشتند.(خسروی،34)
به طور کلی می توان وظایف استریوشان سالار را بدین شرح بر شمرد:
1- /امور وصول مالیات
2- نظارت بر امور کشاورزی
3- نظارت بر آبیاری
4- ایجاد مقرراتی در باره انهار و نحوه نگهداری آن و طرز استفاده از این نهرها
5- ساختن سدها و بندها و پل ها و سایر امور مردم روستایی  که وابسته به زمین بودند. در این دوره هنوز خراج و بهره مالکانه ازهم متمایز نشده بود.  در این دور یک سر خط دستگاه دولتی و طرف دیگر برزگران بودند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید