بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


اهداف فصل

v

vشناسایی اهداف کلیدی SHRM

vفهم رابطه ی بین مدیریت منابع انسانی و استراتژی سازمان

vتفاوت قائل شدن بین رویکردهای مختلف به استراتژی سازمانی و SHRM

vشناسایی موانع دخالت کارکردهای منابع انسانی در تصمیم گیری استراتژیک

اسلاید 2 :


تعاریف

به کلیه ی فعالیت های تاثیر گذار بر رفتار افراد در برانگیختن آن ها به طراحی و اجرای نیازهای استراتژیک یک شرکت اطلاق می شود. (Schuler;1992)

فرآیند مرتبط کردن وظایف منابع انسانی با اهداف استراتژیک سازمان، به منظور بهبود عملکرد. (Bratton;2003)

اسلاید 3 :


تعاریف

گِست (1989) معتقد است که SHRM به این مسأله می‌پردازد که آیا «اقدامات مدیریت منابع انسانی» کاملاً در جهت برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان، هماهنگ و یکپارچه شده‌اند؟ و اینکه آیا سیاست‌های مدیریت منابع انسانی، اقدامات و حوزه های وظیفه ای گوناگون را در داخل یک سیستم جامع، و نیز در سلسله مراتب سازمان، با سیاست‌های کلی یکپارچه نموده است؟، و آیا اقدامات مدیریت منابع انسانی توسط مدیران صفی به عنوان بخشی از کار هرروزه‌شان پذیرفته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اسلاید 4 :


احتمالاً بهترین تعریف درباره مدیریت استراتژیک منابع انسانی توسط شولر (1992) ارئه شده است (رایت و مک ماهان؛ 1992). وی مدیریت استراتژیک منابع انسانی را «تمام آن فعالیت‌های که بر رفتار افراد در تلاش‌هایشان برای فرموله نمودن و اجرای نیازهای استراتژیک سازمان تأثیر می‌گذارد» تعریف می‌نماید. به عبارت دیگر، مدیریت استراتژیک منابع انسانی یک رویکرد و نگاه کلان سازمانی است که نقش و کارکرد مدیریت منابع انسانی را در تمام گستره سازمان می‌نگرد (باتلر و همکاران، 1991).

اسلاید 5 :


ویژگی های اصلی مدیریت استراتژیک منابع انسانی )Armstrong & Baron(

یکپارچه سازی (هماهنگی) استراتژی های کسب و کار و منابع سازمانی

مشارکت در دستیابی به مزیت رقابتی

تعهد به ارزش ها و ماموریت سازمان

فرهنگ اعتماد و تعهد

نگریستن به انسان ها به عنوان یک سرمایه نه یک هزینه

هدایت به وسیله مدیریت عالی

خط مشی ها و رویه های متقابل حمایت کننده مدیریت منابع انسانی

اجرای خط مشی ها و رویه های HR توسط مدیران صف

اسلاید 6 :


 تاریخچه و سیر تطور

رشته مدیریت منابع انسانی (HRM) نیز با اتخاذ رویکردی استراتژیک و از طریق توسعه و باز تعریف کارکردها و وظایف جدید خود نقش خویش را در فرایند مدیریت استراتژیک جستجو می‌نمود. این تلاش‌ها، حوزه جدید را در این رشته با نام مدیریت منابع انسانی استراتژیک (SHRM) به جهان مدیریت معرفی نمود.

مفهوم مدیریت استراتژیک منابع انسانی (SHRM) اندکی پس از توسعه مفهوم مدیریت منابع انسانی (HRM) در امریکا و در اواخر دهه  1960 و اوایل دهه 1970 مطرح گردید. مفهوم HRM  ابتدا در کارهای آکادمیک در ایالات متحده در دهه 1960 و 1970 توسعه می یابد، و از آن زمان به بعد این مفهوم در جهان کسب و کار به صورت فزاینده ای به کار گرفته شده است (Brewster, 1994:1).

اسلاید 7 :


تحول در مدیریت استراتژیک منابع انسانی

زمانی که ادبیات HRM بر مضمون استراتژیک تاکید کرد، بر خی ارزیابی های انتقادی نشان داد که اقدامات مدیریت منابع انسانی با اهداف سازمان یکپارچه نیست.

1989 Guest: به نظر می رسد که SHRM تاتیر کمی یا حتی هیچ تاثیری بر عملکرد سازمان ندارد.

Leggy در سال 1995 اظهار داشت که :

زمانی که تغییرات در فرآیندهای مدیریت کارکنان رخ می دهد، این تغییر بیشتر پاسخ های برنامه ریزی شده به فرصت ها و محدودیت های محیطی است تا اجرای سیاست های منسجم شغلی.

مارجینسون، میلوارد و دیگران بیان کردند که این ادعا به طور گسترده حمایت نمی شود چرا که:

اگر یکی از ویژگی های تعریف شده از مدیریت منابع انسانی پیوند روشن و صریحی با استراتژی های شرکت داشته باشد پس این تحقیق در مورد اکثر شرکت ها شکست می خورد.

اسلاید 8 :


تحول در مدیریت استراتژیک منابع انسانی

با وجود یافته های مثبت برخی محققان، در واقع به نظر می رسد که مدیران اجرایی گرچه مفهوم مدیریت استراتژیک منابع انسانی را تصدیق می کنند اما درعمل، اجرای SHRM تا حدودی سطحی و ناقص است.

ممکن است یک دلیل اصلی شکاف بین تئوری وعمل این باشد که بسیاری از سازمان ها در آغاز می خواهند ارتباط علی مستقیمی را بین اجرای SHRM و دستیابی به اهداف سازمانی نشان دهند اما این کار سخت و دشوار می باشد.

بنابه دلایلی شرح (اثبات) این که منابع انسانی به نفع سود سازمانی است دشوار است مثلا: یک شرکت مممکن است به سادگی سودآور باشد چون در یک بازار در حال رشد فعالیت می کند.

اسلاید 9 :


دو نقص عمده درادبیات SHRM

با وجود جوان بودن این رشته مطالعاتی، دو نقصان و کمبود عمده در ادبیات این حوزه به چشم می‌خورد که می‌بایست قبل از هر گونه تلاشی برای پیشبرد این رشته مورد توجه قرار گیرد. (Wright & McMahan, 1992).

اول در حال حاضر، هیچ نوع توافق روشن و دقیقی درباره توصیف و تشریح مدیریت منابع انسانی (SHRM) موجود نیست، بویژه درباره تعریف خاص این رشته. بنابراین، در حال حاضر به سختی می‌توان میان مدیریت منابع انسانی (HRM) و مدیریت منابع انسانی استراتژیک (SHRM) تمایز و تفاوتی قایل شد.

دوم، تا به امروز مدل‌های نظری و مفهومی بسیار اندکی،که از استحکام کافی برخودار باشند، چه در حوزه درک SHRM در سازمانها و چه عوامل تعیین کننده اقدامات گوناگون منابع انسانی ارائه نشده است. به گونه مشابه بدون یک بنیاد نظری مستحکم برای درک عوامل تعیین‌کننده اقدامات منابع انسانی، ایجاد تمایز میان SHRM, HRM مشکل است.

اسلاید 10 :


ارائه اهداف استراتژیک

علاوه بر درگیر شدن درابداع استراتژی ،بخش منابع انسانی می تواند با مشاوره دادن، و طراحی طیفی از خط مشی ها و رویه ها به سازمان در دستیابی به اهدافش کمک کند.

مجموعه ای از تکنیک های منابع انسانی شامل برنامه ریزی منابع انسانی،استخدام، توسعه منابع انسانی،آموزش و مدیریت پاداش می تواند به دستیابی به استراتژی سازمانی کمک کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید