بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


 تحلیل و مدیریت مخاطرات چیست؟

     تحلیل ریسک (مخاطره) و مدیریت عبارت است از یک سری از اقدامات که یک تیم نرم افزاری کمک می کند تا عدم قطعیت را دریافته و آنرا مدیریت نمایند.

اسلاید 2 :


مشکلات زیادی میتوانند برای یک پروژه نرم افزاری ایجاد اشکال نمایند.

ریسک یک مشکل بالقوه است ممکن است اتفاق بیفتد و ممکن است اتفال نیفتد اما صرفنظر از پیامد آن، بهتر است که آن را شناسایی نماییم، احتمال وقوع آن را ارزیابی کنیم.

اسلاید 3 :


چه کسی این کار را انجام می دهد؟

هر کسی که درگیر فرآیند نرم افزاری است در تحلیل و مدیریت مخاطرات مشارکت دارد.

.1مدیران

.2مهندسین

.3مشتریان نرم افزار


اسلاید 4 :


چه اقداماتی باید انجام داد؟

آگاهی از اینکه چه اشالاتی ممکن است پیش آید.

اولین گام : شناسایی ریسک

دومیمن گام : باید هر ریسکی تحلیل گردد تا احتمال وقوع آن و میزان خسارتی را که در صورت وقوع به بار می آورد تعیین شود. به محض اینکه این اطلاعات سبک شدند، خطرات بر اساس احتمال وقوع و تاثیر طبقه بندی می شوند.

سومین گام : طرحی پیاده می شود تا خطراتی که احتمال وقوع آنها زیاد است وتاثیر آنها بیشتر است مدیریت نماید.

اسلاید 5 :


چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که این کار را درست انجام داده ایم؟

    ریسک هایی که تجزیه و تحلیل و کنترل می شوند باید حاصل مطالعه کامل افراد محصول فرآیند و پروژه باشند.در حالیکه پروژه به ما اطمینان می دهد که خطرات بروز نگه داشته می شوند باید RMMM تحت کنترل دوباره قرار بگیرد.طرح های احتمالی برای کنترل و مدیریت ریسک باید واقعی باشند.

اسلاید 6 :


یک تعریف عقلانی از ریسک چیست؟

1- ریسک به وقایع آینده ارتباط دارد.

    امروز و فردا در ورای مسائل فعال قرار دارند، زیرا ما در زمان حال آنچه را که در گذشته با اعمال خود کاشته ایم درو می کنیم. سئوالی که مطرح می شود این است که پس آیا ما می توانیم با تغییر  اعمال امروزمان فرصتی برای موقعیت متفاوت و شاید بهتر در آینده ایجاد نماییم.

2- ریسک مستلزم تغییر است. همچون تغییر در ذهن، ایده ، اعمال و یا مکان ها ....

    ریسک مستلزم انتخاب و عدم قطعیتی است که انتخاب ایجاب می نماید. بنابراین شگفت اینکه ریسک همچون مرگ و مالیات  یکی از معدود امرهای مسلم زندگی است.

اسلاید 7 :


سه تعریف زیر بناتی ضمنی چارته:

.1برای ما آینده اهمیت دارد.

.2تغییر برای ما اهمیت دارد.

.3باید با انتخاب ها دست و پنجه نرم کنیم.

اسلاید 8 :


نظریه پیتر دراکر :

     همانگونه که تلاشبرای حذف خطر بی ثمر است، و تلاشبرای کاستن آن سوال برانگیز می باشد، ضروری است خطراتی را که برای آنها وقت صرف می کنیم خطرات بجایی باشند. قبل از اینکه خطرات بجایی را که در طی یک پروژه نرم افزاری به آنها خواهیم پرداخت شناسایی نماییم، حائز اهمیت است که کلیه خطراتی را که هم برای مدیران و هم برای کارورزان مشهود است شناشیی نماییم.

اسلاید 9 :


راهبرد واکنش بر ریسک

    اکثریت تیم های نرم افزاری منحصراً بر روی راهبردهای ریسک واکنش پذیر تکیه دارند. و مهمتر از همه اینکه یک راهبرد واکنش پذیر پروژه را برای خطرات احتمالی تحت کنترل دارد. منابعی برای مقابله با آنها در نظر گرفته می شود. تا زمانی که تبدیل به مشکل واقعی شدند از آنها استفاده شود. معمولاً تیم نرم افزاری در مورد ریسک کاری انجام نمی دهند تا اینکه مشکلی پیش بیاید. در این حال تیم وارد عمل شده و سریعاً برای حل مشکل اقدام می نماید. این وضعیت غالباض «وضعیت پرواز آتشی» نامیده می شود. وقتی که این کار با شکست مواجه می شود «مدیریت بحران» کنترل را بدست می گیرد که در این حال پروژه با خطر واقعی مواجه می گردد.

اسلاید 10 :


راهبرد پیش کنش بر ریسک

   راهبرد پیش کنش خیلی از آنکه کار فنی آغاز گردد شروع می شود. خطرات بالقوه ناسایی شده، احتمال و تاثیر آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس بر اساس اهمیت طیقه بندی می شوند. سپس تیم نرم افزاری طرحی را برای کنترل ریسک ارائه می دهد. هدف اولیه عبارت است از جلوگیری از بروز ریسک (خطر) اما از آنجایی که تمام خطرات اجتناب ناپذیز هستند، تیم یک طرح احتمالی ارائه می دهد تا بتواند به یک روش کنترل شده و موثر واکنش نشان دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید