بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اضطراب حالت هيجاني ناخوشايند و ناشناخته ای است كه معمولا با پريشاني، ترس، تپش قلب، تعريق، سردرد، بي قراري همراه است. اضطراب امتحان وقتی پیش می آید که دانش آموز به توانایی و استعداد خود به خصوص در فصل امتحانات دچار نگرانی می شودو نمی تواند مانند همیشه عملکرد واقعی خود را بروز دهد . همه ما با تجارب اضطراب خصوصا هنگام امتحانات مهم مثل کنکور کم و بیش آشنا هستیم .اگر مقدار این اضطراب کم باشد طبیغی است چون بر کوشش فرد می افزاید ،مشکل زمانی است که از حد طبیعی خارج شده و باعث کاهش عملکرد تحصیلی فرد شود .

اسلاید 2 :

علل اضطراب امتحان :

الف ـ عوامل مربوط به خود فرد  : مانند پايين بودن اعتماد به نفس، هوش، تمركز ،روش هاي نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود.

 ب ـ مدرسه و جامعه : انتظارات نامعقول  معلمان، والدین ، وجود  رقابت بین شاگردان ، سيستم آموزشي حاكم بر مدارس، رواج مدرک گرایی در جامعه .

 ج ـ عوامل خانوادگي چون شيوه تربيتي  نادرست والدين، انتظارات سطح بالاي والدين و اعضای خانواده،مقایسه کردن فرزندان با یکدیگر،  فضای عاطفي حاكم بر خانواده، ويژگي هاي شخصيتي والدين و طبقه اقتصادي و اجتماعي .

اسلاید 3 :

● انواع اضطراب امتحان

  • الف) اضطراب تسهیل کنند‌‌ه یا تسریع کنند‌‌ه:
  • ب) اضطراب ناتوان کنند‌‌ه:

اسلاید 4 :

الف) اضطراب تسهیل کنند‌‌ه یا تسریع کنند‌‌ه:


 اضطرابی که  کم و د‌‌ر حد‌‌ معقول باشد به گونه ای  که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت می‌شود‌‌ و نتیجه بهتری را برای فرد به ارمغان بیاورد، اضطراب تسهیل یا تسریع کنند‌‌ه نامیده  می‌شود‌‌.


▪ نشانه‌ها:

داشتن هیجان به هنگام مرور درس ، اعتراض به کوچکترین مزاحمت و حبس کردن خود در خانه ، درس خواندن با صدای بلند ،عدم توجه به حرفهای اطرافیان و اعتراض به خواسته هایشان ، بی اشتهایی.

اسلاید 5 :

ب) اضطراب ناتوان کنند‌‌ه:

  • به حالت د‌‌لهره شد‌‌ید‌‌ی که یا خود‌‌ فرد‌‌ د‌‌ارد‌‌ و یا اطرافیان آن را د‌‌ر فرد‌‌ تشد‌‌ید‌‌ می‌کنند اضطراب ناتوان کننده اطلاق می گردد‌‌. باعث ایجاد عملکرد‌‌ ضعیف در فرد می شود.

 
نشانه‌ها:

    هیجان زیاد ودستپاچه شدن هنگام مرور درس ها ، اعتراض به این قضیه که هرچه می خواند چیزی نمی فهمد ، ترس از گرفتم نمره کم در امتحانات ، ناخن جویدن ؛کندن پوست لب ویا بازی با موی سر هنگام خواندن درس ، بی اشتهایی، بهانه گیری های بی دلیل .

اسلاید 6 :

راههای پیشگیری از اضطراب :

1- عواملی که مخل آرامش اند باید حذف گردند .

2- نگرش خانواده و معلمان در مورد دانش آموزان باید تغییرکند.

3-  دانش آموز برای درس خواندن به محیط آرام وبدون دغدغه نیاز دارد .

 4- توجه والدین به استعداد و توانایی فرزندانشان وانتظار از آن ها مطابق این توان.

اسلاید 7 :

روش هاي كنترل اضطراب :

اسلاید 8 :

آرميدگي:  يكي از روش هاي موثر در كنترل اضطراب روش آرميدگي است. در اين روش فرد به حالت نشسته يا درازكش قرار مي گيرد، سپس چشم ها را بسته و به صورت عميق و آرام تنفس مي كند. بين دم و بازدم براي مدت كوتاهي نفس را در سينه حبس مي كند و در هنگام بازدم عضلات بدن و چهره را آرام و شل مي كند. چنانچه اين تمرين يك يا دو بار و هر بار به مدت ۱۵ دقيقه انجام گيرد

اسلاید 9 :

  • ورزش: انجام ورزش به طور منظم و مداوم موجب سلامت جسماني، كاهش اضطراب و فشاررواني و افزايش عزت نفس مي شود. اگر برنامه ورزشي نداريد، لااقل به پياده روي در صبح زود بپردازيد و اين كار را سه بار در هفته انجام دهيد. نوع ورزشي كه انتخاب مي كنيد بايد متناسب با علاقه و توانايي شما باشد. ورزش هايي مانند دويدن، شنا كردن و به ويژه يوگا در كاهش اضطراب و افزايش تمركز تاثير چشم گيري دارند. 

اسلاید 10 :

تغذيه:  مصرف ويتامين ها به ويژه ويتامين هاي گروهB در كاهش اضطراب تاثير بسزايي دارند و مي توانيد براي تامين آنها در بدن از ميوه و سبزي تازه استفاده كنيد. يكي از عواملي كه موجب كاهش تمركز در انسان مي شود، هايپوگليسمي (كاهش قندخون) است، براي جلوگيري از آن از قندهاي طبيعي مانند خرما، كشمش، انجير، عسل و مانند آن استفاده كنيد و ازپرخوري بپرهيزيد، زيرا باعث تجمع خون در دستگاه گوارش شده و تمركز را كاهش مي دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید