بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


سوختگی های چشم

سوختگی چشم یکی از اورژانس های واقعی چشم هستند که ممکن در اثر تشعشعات حرارتی، قلیا٬ اسید یا دیگر مواد فعال آلی مانند اسپری فلفل٬گاز اشک آور و چسب ایجاد شوند.با توجه به استفاده گسترده از اسیدها و بازهای قوی جهت مصارف صنعتی و بهداشتی٬سوختگی های شیمیایی از علل شایع آسیبهای چشمی به شمار می آیند.

اسلاید 2 :

شدت سوختگی های شیمیایی چشم

شدت سوختگی به نوع ماده شیمیایی و زمان شروع درمان بستگی دارد.به ویژه در مورد مواد قلیایی هرچه مدت زمان تماس چشم با ماده طولانی تر باشد٬آسیبهای جدیتری ایجاد می شود.

اسلاید 3 :

سوختگی‌ در اثر تشعشعات

این نوع سوختگی‌ها اغلب بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت قرنیه چشم در معرض اشعه‌هایی مانند اشعه‌ی ماوراء بنفش ظاهر می‌شوند که سبب سوختگی و زخم در قرنیه نیز می‌گردند. از مهم‌ترین نوع این سوختگی‌ها می‌توان به سوختگی ناشی از جوشکاری و لامپ‌های خورشیدی اشاره کرد.

اسلاید 4 :

علائم در سوختگی های حرارتی

درد شدید در چشم

حساسیت شدید به نور

ریزش اشک به ‌صورت متناوب

اسلاید 5 :

درمان سوختگی های حرارتی

بستن چشم همراه با استراحت و استفاده از مسکن جهت کنترل درد بسیار موثر می‌باشد. البته استفاده از قطره‌های آنتی بیوتیک وسیکلوپلژیکبا تجویز پزشک بهجلوگیری از عفونتو کاهش درد کمک می‌کند.
استفاده از قطره هاي بي حس کننده به بيماران توصيه نمي شود چرا که منجر به تأخير ترميم آسيب قرنيه مي شود.

 

اسلاید 6 :

قلیاها

مواد قلیایی با مایع غشاء سلولی ترکیب می شوند(واکنش صابونی شدن)؛بدنبال این واکنش٬اپیتلیوم از هم گسسته می شود و ماده قلیایی می تواند به سرعت به قرنیه و حتی داخل اتاق قدامی نفوذکند.بافت کلاژن صلبیه نیز آسیب دیده و چروکیده می شود؛بدنبال سوختگی عروق٬ترومبوز٬انسداد و ایسکمی بروز می کند.

اسلاید 7 :

اسیدها

در سوختگی با مواد اسیدی اپیتلیوم سدی در برابر اسیدهای  ضعیف محسوب می شود. در اسیدهای قویتر یون هیدروژن با پروتئین های بافت قرنیه ترکیب می شوند و پروتئین منعقد شده حاصل، رسوب کرده و این رسوب مانع از نفوذ بیشتر اسید می شود. به همین دلیل عوارض سوختگی با اسیدها کمتر از قلیا می باشد. هر چند که اصول درمانی در هر دو مورد(صدمات قلیایی و اسیدی)مشابه است.

اسلاید 8 :

 علایم و نشانه ها

بیمار از درد، اشک ریزش و کاهش دید شکایت دارد و در معاینه، علایم آسیب چشمی عموما به سگمان قدامی محدود می باشد:

  • قرنیه: از بین رفتن اپی تلیوم قرنیه٬کدورت استروما ٬آسیب سلولهای بنیادی قرنیه.
  • ملتحمه: ادم و پرخونی٬ ایسکمی لیمبوس٬ از بین رفتن اپی تلیوم ملتحمه.
  • اسکلرا: ایسکمی و در موارد شدید از بین رفتن عروق.
  • اتاق قدامی: احتمال وجود سلول و افزایش فشار داخل چشم با آسیب به شبکه ترابکولر.

 

اسلاید 9 :

ارزیابی های تشخیصی

اولین اقدام هنگام مراجعه بیمار٬ گرفتن شرح حال است؛ اما گرفتن شرح حال نبایستی باعث به تعویق افتادن شستشوی چشم شود؛ می توان در حین انجام شستشو در مورد جزئیات صدمه٬ ترکیبات سوزاننده و نوع آسیب از همراهان بیمار سؤال کرد.

اسلاید 10 :

پس از شستشوی کامل ٬برای تشخیص بهتر باید معاینه با اسلیت لمپ انجام شود. دید و فشار هردو چشم باید ثبت گردد. ممکن است فشار بصورت حاد بالا رود. لذا بایستی به التهاب اتاق قدامی توجه شود(افزایش فشار چشم باعث صدمه به عصب بینایی شده٬پیش آگهی را بدتر می کند.)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید