بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

معرفي شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران

 

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازي شهري به عنوان يكي از سازمان هاي فني، اجرايي و مديريتي وزارت مسكن و شهرسازي با رسالت تجديد حيات شهري و نيل به شهر پايدار و مشاركتي در سال 1376 تاسيس شد. توسعه دروني با برنامه ريزي و مديريت بهينه استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود شهري و مورد نياز آتي در محدوده قانوني شهرها، هويت بخشي و احياي معماري و شهرسازي ايراني - اسلامي از طريق اصلاح سيماي شهر به منظور با شكوه سازي محيط زندگي شهري، ساماندهي و انتظام بخشي به فعاليت ها، جمعيت و فضا در جهت ايجاد تعادل اقتصادي، اجتماعي و كاركردي در فضاهاي زندگي بافت هاي شهري و نهايتا ارتقا كيفيت محيط شهري از جمله مهمترين اهداف سازمان است.

اهداف شركت:

هدف از تشكيل شركت، راهبري و ساماندهي فعاليت هاي تصدي دولت از طريق شركت هاي زيرمجموعه در زمينه احياء بهسازي و نوسازي بافت هاي قديمي، فرسوده و ناكارآمد شهري و همچنين مديريت استفاده بهينه از امكانات مذكور در جهت توسعه دروني شهرها و ارتقاي محيط زندگي شهري در چارچوب سياست هاي وزارت مسكن و شهرسازي و شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران و توسعه و ترويج فعاليت هاي فوق الذكر از طريق مشاركت شهرداري ها ، ساكنان و مالكان بافت هاي مزبور و اشخاص حقيقي و حقوقي مي باشد. 

وظايف شركت :

- كنترل و نظارت بر تهيه و اجراي طرح هاي عمران شهري و الگوسازي در جهت تحقق اهداف شركت با رعايت قوانين و مقررات مربوط

- كنترل و نظارت بر مديريت و ساماندهي مشاركت هاي مردمي اعم از مالكان و ساكنان واقع در طرح ها و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي

- جلب، هدايت و تجهيز منابع مردمي و غيردولتي جهت اجراي پروژه هاي بهسازي و نوسازي شهري از قبيل مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي با تشكيل شركت هاي سهامي عام و نظاير آن، انتشار اوراق مشاركت وتحصيل وام از مؤسسات اعتباري، پولي و سيستم بانكي با رعايت قوانين و مقررات مربوط

- عقد قرارداد براي استفاده از خدمات و منابع مؤسسات و شركت هاي خارجي با رعايت قوانين و مقررات

- مديريت بر امور خريد، فروش، نقل و انتقال، اجاره و استيجاره، تجميع و تفكيك، احداث بنا بر روي املاك و مستحدثات موضوع فعاليت شركت و واگذاري املاك و اراضي معوض كه از طريق شركت هاي زير مجموعه انجام مي شود.

اسلاید 2 :

معرفي شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران

 

- آزادسازي و تملكات ضروري براي اجراي طرح هاي موضوع شركت كه بنا به ضرورت بر اساس لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي و املاك براي اجراي برنامه هاي عمومي ، عمراني و نظامي دولت مصوب 17/11/1385 شوراي انقلاب صورت مي گيرد.

- انجام فعاليت هاي آموزشي ، مطالعاتي ، فرهنگي و ارتقاء و توسعه منابع انساني مرتبط با اهداف شركت

- ارايه راهكارهاي مناسب جهت جلوگيري از رشد بي رويه شهرها از طريق شناسايي معضلات شهري مربوط به بافت هاي حاشيه اي و استفاده از ظرفيت هاي توسعه دروني اين مناطق به شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران جهت تصويب و ابلاغ به دستگاه هاي مرتبط

- مديريت ، توسعه و تجهيز منابع مالي جهت بهسازي و نوسازي بافت هاي قديمي و فرسوده شهري و استفاده بهينه از اين منابع از طريق برقراري تسهيلات و گردش منابع مالي في مابين شركت و شركت هاي زيرمجموعه

- بررسي و مطالعه در زمينه تجربيات ساير كشورهاي جهان و انتخاب روشهاي برتر و بهينه، آموزش و ترويج شيوه هاي برگزيده و اصول مرتبط با اهداف شركت بين مديران شهري ، شهرداريها و عمومم ساكنان بافت ها

- مديريت و ايجاد هماهنگي بين شركتهاي زيرمجموعه و هدايت آنها در جهت سياستها و برنامه هاي مصوب دولت و وزارت مسكن و شهرسازي

- بررسي و ارائه پيشنهادهاي لازم در زمينه راهبردها ، سياستها ، برنامه هاي بلند مدت و ميان مدت ، ضوابط و مقررات و دستورالعملهاي لازم مرتبط با بهسازي و نوسازي بافتهاي قديمي و فرسوده شهري و توسعه درون زا به وزارت مسكن و شهرسازي به منظور سير مراحل تصويب در مراجع ذيصلاح و همچنين انجام عمليات لازم به منظور نظارت بر اجاي آنها به نمايندگي وزارت مسكن و شهرسازي درچارچوب قوانين و مقررات

- پيشنهاد و پيگيري درخواستهاي عمومي حوزه مرتبط با موضوع فعاليت شركت ازدولت

- انجام هرگونه عمليات مالي ، معاملات ، سرمايه گذاري ، تشكيل شركت ، مشاركت در مؤسسات و شركتهاي ديگر كه مرتبط با موضوع شركت باشد با رعايت قوانين و مقررات مرتبط.

اقدامات و تجربيات شركت عمران و بهسازي شهري ايران در شهر آران و بيدگل  را در بندهاي آموزش، ابزار سازي، اطلاع رساني، توسعه كارهاي مشترك، نهادسازي، مطالعات و پژوهش، بانك اطلاعات، مستندسازي بيان مي شود.

اسلاید 3 :

  • ویژگیهای جغرافیایی و اقلیم منطقه:

üموقعیت شهرستان آران و بیدگل :

- این شهرستان بین 51 درجه و29 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 14 دقیقه عرض شمالی واقع است .

-شهرستان آران و بیدگل در شمال ترین نقطه استان اصفهان قرار دارد که از جنوب به کاشان، از شرق به ابوزیدآباد و کویرات، از غرب به نوش آباد و از شمال به کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک منتهی می شود..

- مساحت آن 6051کیلومتر مربع ، معادل6/5 درصد مساحت استان می باشد . این شهرستان متشکل از دو بخش کویرات و مرکزی ، چهار شهر ، سه دهستان و چهل و چهار آبادی دارای سکنه است .

-ارتفاع متوسط آن از سطح دریا 912 متر است .

اين شهرستان با وسعت 6051 کيلومتر مربع از شمال به درياچه نمک و استانهاي سمنان و قم ، از غرب به شهرستان کاشان ، از جنوب به نطنز و از شرق به اردستان محدود و از طريق دو جاده اصلي به كاشان و شبكه راه هاي اصلي كشور مرتبط مي شود. آب و هواي اين منطقه گرم و خشک با تابستان هاي گرم و سوزان و زمستان هاي سرد و خشک بوده و حداکثر دماي هوا در تابستان به 48 درجه سانتيگراد و حداقل برودت هوا در زمستان به 7 درجه سانتيگراد مي رسد .به لحاظ کويري بودن منطقه ، 1900 کيلومتر مربع ( 31 % درصد مساحت شهرستان ) در تپه هاي شني قراگرفته که در اصطلاح محلي به آن بند ريگ مي گويند . در اعماق و سطح زمينهاي نواحي شمال شهرستان معادن غني و فراواني وجود دارد که مهمترين آنها حوزه هاي وسيع نفت و درياچه نمک با وسعت 2000 کيلومتر مربع مي باشد . و در حاشيه آن ، معادن خاك رس مرغوب . شن و ماسه نرم . كائولن . سولفات سديم . سيليس . باريت و خاكهاي صنعتي وجود دارد كه در صنايع نسوز و سراميك سازي . شيشه . ريخته گري . مواد شوينده. آلياژها و صنعت پزشكي در داخل وخارج كشور كاربرد فراواني دارد.نواحي مرزي آران و بيدگل به علت شرايط نامناسب خاک و کمبود آب رونق چنداني نداشته به ويژه با خشک بودن قناتهاي منطقه ، اکثريت اهالي به قالي بافي روي آورده ، به طور ي که بر اساس سرشماري 1370 تعداد دارهاي قالي شهرستان آران و بيدگل بيش ازده هزار دستگاه بوده است . آنچه درباره پيشينه آران و بيدگل مي توان گفت اين است که پس از ويراني شهر باستاني سيلک (که تمدن 7 هزار ساله دار د ) د راثر حوادث و تحولات گوناگون ، آباديهاي کوچک و بزرگي به صورت قلعه و حصار پديد آمد و منطقه وسيعي به نام چهل حصاران شهرت يافت ، سپس هر يک از قلعه ها به مناسبتي نامگذاري شد .

اسلاید 4 :

ü موقعيت جغرافيايي، اقليمي شهرستان:

شهر آران و بیدگل در 6 کیلومتری شمال شرقی کاشان و به فاصله حدود 200 کیلومتری شهر اصفهان واقع گشته و از طرف شمال این شهر به فاصله 40 کیلومتری دریاچه نمک قرار دارد. آب و هوای منطقه کویری است، فصل تابستان آن از نیمه خرداد تا آبانماه به طول می انجامد و هوا بسیار گرم و سوزان است و فصل زمستان آن که از  نیمه آذرماه تا پایان اسفندماه طول می کشد، سرد و خشک وعمر فصل های بهار و پائیز کم  است . این  شهر  اگر چه در دهه های گذشته  به صورت دو روستای مجزا از هم بوده اند ولی به واسطه رشد جمعیتی بالای این دو روستا در دهه 60 این دو روستا کاملاً بهم چسبیده و تشکیل شهر آران و بیدگل را داده اند یکی از خصوصیات اقلیمی منطقه آران و بیدگل و از جمله عوارض طبیعی مخل منطقه وزش بادهای غبار آلود است که بر معماری و شهرسازی این منطقه بسیار تأثیر گذار بوده است بطوریکه منطقه آران در سمت غربی و شمال غربی شهر دارای بادهای گرم و غبار آلود بوده و این سبب بوجود آمدن بادگیرهای یکطرفه در آن محدوده شده است در حالیکه منطقه بیدگل، دارای بادگیرهای دو طرفه و چهار طرفه می باشد لیکن باز نیز نمی توان وجه تمایز خاصی بین آران و بیدگل از جهت معماری و شهرسازی قائل شد. یکی دیگر از عوامل مخل طبیعی که گاهاً بر معماری و شهرسازی منطقه تأثیر گذاشته است جاری شدن سیل و آب گرفتگی فضاهای مسکونی اطراف شهر هر چند دهه یکبار می باشد.

اسلاید 5 :

وضعیت بافت فرسوده شهری

محدوده های مرکز شهرها که عمدتاً بافت قدیم و تاریخی شهرها را شکل می دهند عمده بافت فرسوده شهرها را شکل می دهند و غالباً  به دلایل عمده ذیل که بر دو عنصر مهم فضای شهری، یعنی کالبد و فعالیت رخنه می کند، باعث فرسودگی نسبی یا کامل بافت ها می شود.

توضیح اینکه بافت قدیم آران و بیدگل بیشتر فرسودگی ها بر کالبد بناها اثر گذاشته و هنوز بطور کامل فعالیت ها در بافت قدیم مختل نشده، ولی با روندی که در حال حاضر وجود دارد و عدم توجه و برنامه ریزی در این راستا فعالیت در بافت نیز مختل خواهد  شد که فرسودگی به درجه کمال خود خواهد رسید.

عمده دلایل فرسودگی بافت در شهر آران و بیدگل

الف- پایین بودن توان اقتصادی مردم ساکن بافت

ب- تکثّر مالکیت ها در غالب واحدهای موجود بافت

ج- نبود علم کافی و نبود مجریان مجرب و ماهر در جهت احیاء و بروز کردن فضاها در بناهای قدیمی بافت.

د- پایین رفتن سطح امنیت اجتماعی به لحاظ مختلف از جمله سکنی و رفت و آمد افراد متعاد- قاچاقچی و اوباش در بافت و ابنیه متروکه آن.

ه- متروکه شدن و تعطیلی واحد های خدماتی و رفاهی در دسترس در بافت فرسوده.

و- نبود دسترسی های مناسب و سریع و ماشین رو به واحدهای مسکونی در بافت.

بر اثر تحقیق صورت گرفته در مطالعه بافت قدیم شهر که در سال 1384 صورت گرفت بیشتر از یک سوم ساکنین بناهای بافت قدیم شهر آران و بیدگل مستأجرین افغانی و غیر بومی شهر و یا مردم کم بضاعت شهر هستند که علاوه بر اینکه هیچ عرق و علاقه ای در جهت بهسازی و مرمت بنای محل سکونت خود ندارند در جهت تخریب و فرسایش بنا بطور نا خودآگاه اقدام می کنند.

رسیدگی و توجه و مطالعه در خصوص بافت های فرسوده شهری استان اصفهان همانند سایر نقاط کشور از اوایل سال 1384 شروع گردید و طی مطالعات انجام شده تا اواخر سال 1385 در بیشتر از 43 شهر استان مطالعات در جلسات فنی مطرح و محدوده های بافت فرسوده آنها به تصویب کمیسیون ماده پنج استان، کار گروه و شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان رسید.

از جمله این شهرها، آران و بیدگل نیز مورد مطالعه قرار گرفت و محدوده 12/33 هکتاری داخل بافت قدیم 7/114 هکتاری جزء بافت فرسوده به تصویب رسید.

البته با توجه به شاخص های سه گانه مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران(ریزدانگی- نفوذناپذیری و کیفیت ابنیه) وسعت بافت فرسوده شهر آران و بیدگل بیشتر از مساحت اعلام شده است که نیاز هست مجدداً مورد بازنگری و مطالعه قرار گیرد.

در کروکی همین صفحه محدوده بافت فرسوده مصوب شهر آران و بیدگل در محدوده کل بافت آمده است. تقریباً تمام بناهای تاریخی و واجد ارزش و یا میراث شهری در آران و بیدگل در محدوده بافت فرسوده قرار دارند و لذا توجه به رسیدگی و نوسازی و بهسازی بافت چه به لحاظ حفظ میراث فرهنگی و تاریخی شهر و چه به لحاظ احیاء و زنده کردن بافت اهمیت می یابد.

تعداد بیش از40 اثر ثبت شده و بیش از200 اثر و بنای واجد ارزش و تاریخی ثبت نشده در محدوده 7/114 هکتاری در بافت قدیم رقم قابل ملاحظه ای است و نشان از ارزش والای میراثی محدوده بافت دارد.

اسلاید 6 :

- محور دربند- سرکوچه یخچال

فازهای اجرائی این محور به ترتیب زیر می باشد که بر مبنای طراحی های انجام شده شکل گرفته است:

1- سردر ورودی

2- گذر اصلی

3- آب انبار سرکوچه یخچال

4- بازارچه سرکوچه

 

اسلاید 7 :

سردر ورودی:

طراحی و اجرای سردر ورودی محور که به  محوطه  روبروی حسینیه دهنو (حضرت ابوالفضل (ع))

دید دارد تعریفی است از شروع محور تاریخی که در برگیرنده محلات تاریخی دربند، چهارسوق

بازار و میدان بزرگ است. 

این سردر با ساختار معماری مدرن امروزی و به شکل و کالبد قدیمی طراحی شده و  قالب طرح آن

 بر اساس پیش ورودی های عبور عابر پیاده و خودرو  می باشد.

اسلاید 8 :

آب انبار سرکوچه یخچال

یکی از آثار ارزشمندی که در مسیر محور بازسازی شده قرار گرفته است آب انبار سرکوچه می باشد

  که دارای دو پاشیر و مخزن شبستانی است، این بنا طی چندین سال گذشته چندین بار مورد مرمت

قرار گرفته که اهم فعالیت های صورت گرفته به قرار زیر است:

- دوخت و دوز دیواره ها و راه پله پاشیر منتهی به محور (جبهه جنوبی)

- بازسازی سردر ورودی پاشیر جنوبی

- بازسازی بادگیرهای مخزن آب انبار

- مرمت و بازپیرایی پوشش مخزن و لایروبی آن

- ختایی فرش پشت بام مخزن و بدنه سازی دیواری محاط آب انبار

- بازسازی سردر ورودی فرعی (جبهه شمالی)

- سبک سازی رویه پوشش راه پله جنوبی و ایجاد سقف کاذب بر روی آن

- نماسازی دیوار جبهه شرقی آب انبار متصل به دیوار بنای مسکونی مجاور

- کف سازی و نماسازی برف انداز جبهه غربی بنا

- ساخت کلاه فرنگی بر روی روزن های بالای مخزن

اسلاید 9 :

- مراحل بازسازی سردر جنوبی و بادگیرهای آب انبار

اسلاید 10 :

بازارچه

بازسازی بازارچه در انتهای این گذر بر اساس شواهد موجود معماری یکی از مهمترین

 اقدامات مرمتی درون بافت تاریخی  محسوب می شود که در نوبه خود قابل تحسین است. این

بازارچه بر اساس طرح از پیش تعیین شده در جایگاه قدیم خود ساخته شده لیکن فرم و شکل

کنونی آن با توجه به ساختار جدید معماریش  متفاوت تر و کارآتر است.

مراحل کارگاهی این بازارچه و میدان انتهایی آن که ادامه ساختمان بازارچه است شامل:

- تملک و آزاد سازی عرصه در دست ساخت

- پی ریزی و ستون گذاری و در نهایت کلاف بندی پوشش آجری طاق چشمه ها

- دیوارگذاری و ساخت طاق چشمه های بازارچه

- ایزولاسیون پوشش فضاها

- طراحی و بازسازی میدان انتهایی بازارچه، همگون و همتراز با آن

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید