بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

با ظهور دین اسلام و گسترش آن بناهایی برای مراسم نیایش و پرستش خدای یگانه به نام مسجد یا جای سجده بر پا شد. طی تاریخ مسجد غیر از نقش دینی کاربرد های اجتماعی و سیاسی نیز یافت . اولین مسجدی که در زمان پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ساخته شده بود محل نیایش و رسیدگی به امور مسلمانان گردهمایی ها و تصمیم گیری های اساسی زمان خود بوده اند. بنای مسجد در آن زمان بسیار ساده بود ولی کم کم معماری مساجد روندی تکاملی را پیمود.

فضاهای زیادی به مساجد اضافه شد مانند پبش ورودی هشتی ، رواق ، انواع صحن ها ، شبستان ها ، گند خانه و ایوان . همچنین عناصر معماری مثل گنبد، مناره و گلدسته . هنرمندان و معماران در ساخت مساجد تمام هنر خود را به کار گرفتند و تحولی در تزئینات و مصالح آن بوجود آوردند . به این ترتیب بهترین فضای اجتماعی ، سیاسی ، عبادی شکل گرفت.

مسجد امام به عنوان یک نشانه شهری با بنای شاخص در بافت پیرامون خود حضوری یگانه و شاخص دارد. اولین عنصر این مسجد وردی است.

اسلاید 2 :

وقتی به نزدیک مسجد می رسیم مکث دیگری اتفاق می افتد و در مدخل ورودی حرکت ادامه پیدا می کند. از مسیر تاریکی می گذریم و به حیاط می رسیم. اینجا همان محل استقرار که در فضای باز وروشن قرار می گیریم می باشد.

اسلاید 3 :

مسجد در بن بست بنا شده است و در کنار میدان واقع شده است چون همچون موجود زنده حیات معنوی دارد.

اسلاید 4 :

مهمترین عنصر در حیاط مسجد وجود عنصر آب می باشد که از طریق چشم روح را تطهیر می کند و بخشی از آمادگی لازم را برای حضور در گنبد خانه و اجرای نماز را ایجاد می کند. حوض گذشته از تطهیر چشم و روح از نظر مادی نیز برای شست و شو و گرفتن و ضو نیز به کار می رود.

اسلاید 5 :

اغلب مساجد جهان و همینطور مسجد امام اصفهان به شکل مربع هستند و جان مربع در مقایسه با جان دایره مفهوم زمینی و آسمانی دارد یعنی اگر مربع زمین دایره آسمان و اگر مربع فر ، دایره عرش می باشد.مربع کران مند ولی دایره بی کران می باشد. پلان این مسجد چون واقع در روی زمین است از مرجع شروع می شود که همه مفاهیم زمینی را دارد. به مراتب که از سطح زمین بالا می رود این فیل گوش ها نقش های دیگری بازی کرده و مرجع را به چند ضلعی و بعد دایره تبدیل می کنند که معنای آسمانی داد. گنبد که البته کرده کامل نیست در انتها به نقطه ختم می شود . نقطه که در فرازین گنبد است نشانه خدا و توحید که انتهای اعتقاد همه ما می باشد است وهمچنین تمام نقوشی که روی دیوار ها و در بسط های مسجد است از تغییر شکل قوس دایره ایی شکل قبل از اسلام که ساسانیان می باشند و تبدیل آن به جناقی تشکیل شده اند. این اشکال از پایین که شروع شده و به بالا می روند در نقطه فرازین به یک نقطه واحد ختم می شوند . همه اجزا مسجد ، ریز و درشت نقوش گرچه در برابر عظمت بنا ناچیز بوده ولی یک ملودی یکنواختی را تلاوت می کنند و در فرازین به یک نقطه همان پروردگار منتهی میشوند.

اسلاید 6 :

علت ایجاد این روزنه ها در بالاتر از دسترس این است که از دید و اشراف نیز جلوگیری کرده و بانوان را از دید نامحرم حفظ می کند. ورودی شبستان ها در خلاف جهت قبله بوده چون باعث شود تا با ورود بی موقع افراد ، تمرکز مومنین به هنگام برگزاری نماز به هم نخورد.

اسلاید 7 :

این انعکاس حدودا 12 مرتبه می باشد و علت آن دوپوش بودن گنبد و فضای 16 متری بین دو گنبد می باشد . فلسفه این انعکاس صدا این است که با صحبت کردن در آن نقطه می توان مفهوم خود را به آسانی و با وضوح به نقاط دیگر رساند. مثلا برای اذان گفتن ، سخنرانی کردن از آن مکان استفاده می کنند. و یا حتی در هنگام نماز خواندن امام جماعت می تواند نماز خود را در آنجا بخواند تا تمام افراد نماز گذار بتواند صدای امام جماعت را به آسانی بشنود و دلیل این امر این است که در زمانهای قدیم وسایل حمل و نقل و یا وسائلی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند کم بوده و آرامش بیشتری در محیط اطراف حکم فرما بوده و این صدا با وضوح بیشتری پخش می شد.

اسلاید 8 :

دلیل خالی بودن و تورفتگی فضای بین طاقهای قوسی شکل در نمای خارجی بنا که همان پیش ورودی و یا ورودی و سر در مسجد است تعریف کردن فضای ورودی و جدا کردن سر در از نقاط اطرافش و نشان دادن بیشتر تزئینات متمایز آن است .

اسلاید 9 :

ورودی این مسجد مرز عبور مادی و رسیدن به جلوه گاه معنوی تسلیم و سجده است. ورودی دارای فضاها و عناصر جلوخوان ، سردر ، مناره ، در ورودی ، سکو، هشتی و دالان است .فضای جلوی ورودی مسجد امام که در واقع حریم ورودی است ، جلو خوان می گویند . جلو خوان با ایجاد مکث و اعلام تقدس مکان اطلاع دهنده و دعوت کننده به فضای اصلی است.

اسلاید 10 :

بعد از دوره حیات باید از چند فضای واسطه عبور کرد اولین این فضاها ، هشتی است . هشتی فضایی نیمه تاریک میباشد ، در گذر از بیرون به درون هشتی حال و هوایی بیرون را به ما القا می کند. آخرین مرحله رسیدن به فضای درون مسجد دالان ها می باشند که فاقد نور بوده و از هشتی نیز تاریکتر اند. نور منشا حرکت و کنش می باشد از آنجا که دالان ها جهت معینی ندارند ، تاریکی را در دالان حکم فرما کردند . بعد از این همه بازی سایه و نور به حیات غرق نور وارد می شویم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید