بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


زمانی که علی به خلافت رسید انبوهی از دشواریها پدید آمده بود وآثار منفی و اجتماعی وحتی سیاسی توسعه ی فتوحات و کشتن عثمان آینده را تاریک تصویر میکرد


برخی از مشکلات که بر اساس سخنان امام از پذیرش خلافت شمرده میشود :


عدالت اقتصادی و اجتماعی


انحرافها و بدعتها


رفاه گرایی و تضیف ارزشهای دینی

اسلاید 2 :

سوره مائده آيه 8

سوره مائده آيه 106

سوره انعام آيه 152

سوره شوري آيه 15

سوره نساء آيه 58

سوره نساء آيه 129

سوره نساء آيه 135

سوره نحل آيه 76

سوره نحل آيه 90

سوره حجرات آيه 9

اسلاید 3 :

عدالت در نهج البلاغه
 


بنا به حكمت 476 عدالت را بگستران و از ستم كاري پرهيز كن كه ستم رعيت را به آوارگي كشاند و به بيدادگري و مبارزه و شمشير مي كشاند .

بنا به حكمت 437 عدالت هر چيز را در جاي خود مي نهد در حالي كه بخشش آن را از جاي خود خارج مي سازد . عدالت تدبير عمومي مردم است در حالي كه بخشش گروهي را شامل مي شود پس عدالت شريف تر و برتر است .

بنا به خطبه ي 470 توحيد آن است كه خدا را در وهم نياري ، و عدل آن است كه او را متهم نسازي .

بنا به خطبه ي 231 عدل همان انصاف است و همان احسان و بخشش است .
بنا به خطبه ي 11 اگر بر دشمنت دست يافتي ، بخشيدن او را شكرانه ي پيروزي قرار ده .

اسلاید 4 :

چند نکته در باب عدالت
 
1 - اقسام عدالت
 
عدالت فردي يعني حق ذي حقي و صاحب استحقاقي به وی برسد وحقوق شخص پايمال نگردد . عدالت اجتماعي اين است که قانون براي همه يکسان باشد وهمه به آن پايبند باشند .هيچ تبعيضي نباشد، پيشوايي عادل حکومت کند و ستم و ظلمي نباشد .

2 - عدالت و تفاوت ها
 
معناي عدالت اين نيست که افراد هيچ تفاوتــــي نداشته باشند و هيچ کس نسبت به ديگري رتبه و درجه و امتيازي نداشته باشد . اگر مثلاً سربازي رشادت و شهامت فوق العاده در جنگ از خود بروز دهد مدال و افتخـــــار را به جامعه بدهند نه به او ؟! اين که هيـــچ فردي نسبت به ديگري امتيازي نداشته باشد ، غلط است ، معناي عدالت اين است که امتيازي که نصيب افراد مي شود بر مبناي صلاحيت و استحـــقاق و برنده شدن در مسابقــه عمل و صلاح در زندگـــي باشد . به عبارت ديگر نيکوکار را به خاطر احسانش احسان کنند ، و بدکار را به خاطر عمل بدش عقاب نمايند .

اسلاید 5 :

3 ـ بقاي جامعه و حکومت 


 
الفت و بقاي جامعه و اقتدار و تداوم حکومت ، در گرو اجراي عدالت است . امام علي (ع) فرمود : اَلعَدلُ مَألُوفُ وَ الْجَورُ عَسُوفُ عدالت ماية محبت و الفت و ظلم ماية نفرت و تفرقه است . همچنين فرمود: عدالت را بگستران ، و از ستمکاري پرهيز کن که ستم رعيت را به آوارگي مي کشاند و بيدادگري به مبارزه و شمشير مي انجامد


4- امنيت اجتماعي 
 
ريشه بسياري از ناامني ها را مي توان در گناهان و بديهاي افراد بازيافت ؛ مانند ظلم ، کينه ، عداوت ، سرقت ، جنگ و ... که منشاء همه اين ناهنجاري ها بي عدالتي است . وقتي عدالت حاکم گردد و حق به حقدار برسد ، زمينة گناهکاري و زشتکاري و ناهنجاري فراهم نمي آيد تا سبب ناامني شود . از اين رو ، در زمان حضرت مهدي (عج) چنان امنيت گسترده شود که کسي که کسي معترض جان و مال و ناموس ديگران نمي شود .
 

اسلاید 6 :

انحرافات و بدعتها مهمترین مشکل حکومت حضرت علی (ع) بود که عمده ی این مشکلات به خاطر ممنوعیت نقل
حدیث توسط خلفا بوجود آمده بود

اقدامات امام علی برای از بین بردن این انحرافات


برخود قاطع با دشمنان داخلى

تخريب اماكن فتنه و فساد

مبارزه با خرافات

اخراج قصه سرايان از مسجد

برخورد با پيشگويان

شكستن نهادهاى يهوديان

اسلاید 7 :

مبارزه با صوفيگرى

شكوه از رواج بدعتها

مبارزه با انحرافات اخلاقى

جداسازى معابر عمومى

جلوگيرى از نشستن مردان در معابر عمومى

مجازات منحرفان و متجاوزان به حريم اخلاق جامعه

اسلاید 8 :

پیدایش شکاف های اجتماعی از دوران خلیفه ی دوم آغاز شد . هم او بود که تبعیض در توضیع بیت المال را بدعت
نهاد و گرایش های قومی که پیامبر شدیدا مخالف بود و با آن مبارزه میکرد احیا کرد

مبارزات امام علی با انحرافات اقتصادی:

جعل ماليات

تعيين مقدار جزيه و خراج

تحليل خمس و انفال

پرداخت بدهى بدهكاران و نياز فقيران

رونق اقتصادى

نظارت بر فعاليتهاى اقتصادى

اسلاید 9 :

مبارزه با محتكران

ايجاد محدوديت شغلى

قيمت گذارى اجناس

ضمانت بعضى از مشاغل

ضرب اولين سكه اسلامى

پذيرش پرداخت زكات به اختيار مردم

اسلاید 10 :


در آغاز حكومت حضرت علي، طَلحة‌بن عُبيداللّه و زُبير‌بن عَوّام، اوّلين كساني بودند كه با او بيعت كردند و پس از بيعت، از او حكومت بصره و كوفه را خواستند. امّا، حضرت علي نپذيرفت. آن دو دشمنيش را به دل گرفتند و به بهانهٌ زيارت كعبه به مكّه رفتند و عايشه (اُمّ‌المؤمنين‌= مادر موٌمنان)، همسر پيامبر و دختر ابوبكر، را كه در مكّه بود، با خود همراه كردند.

آن‌دو‌، كه به‌هنگام محاصرهٌ خانهٌ عثمان، از محاصره‌كنندگانِ خانهٌ عثمان پشتيباني مي‌كردند، با همدستيِ مروان بن‌حَكَم و ياري معاويه، در جُمادي‌الآخَر سال 36هـ‌ق (دسامبر 656م) جنگ خونين «جَمَل» را به بهانـــــــــــهٌ خونخواهي عثمان، به راه انداختند. با اين كه حضرت علي، نه‌تنها با كشندگان عثمان همراهي نكرد، بلكه، براي جلوگيري از اين قتل غوغابرانگيز، بسيار هم كوشيده بود.
حضرت علي پيش از وقوع جنگ جَمَل بسيار كوشيد جلوِ آن را بگيرد،‌امّا، نتوانست.‌كسي را با قرآن پيش طلحه و زبير فرستاد و آنها را به آشتي فراخواند. امّا، آنها فرستاده‌اش را كشتند. وقتي ناچار شد دست به جنگ بزند، به سپاهيانش اعلام كرد: «تا جنگ را آغاز نكرده‌اند،‌ دست به جنگ نزنيد. گريخته و به جنگ پشت‌كرده را تعقيب نكنيد. مجروح را نكشيد و تمام‌كُش نكنيد و به هيچ رو، وارد خانه‌هاي مردم نشويد».‌

در جنگ جمل، كه در نزديكي بصره روي داد، 8هزار تن از سپاهيان طلحه و زبير و خودِ آن‌دو كشته شدند. كشتگان سپاه حضرت علي در اين جنگ هزار تن بودند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید